T
BjörnBoll BjörnBoll skrev:
Hej

Skulle köpa trycklufts kompressor och fastnade för en på Harald Nyborg. Då butiken ligger 5 mil hemifrån så kollade jag lagersaldo vilket visade "Fåtal kvar". Åker till butiken och konstaterar att dom har inga i lager.

Jag påtalar detta och skriver även ett mail till kundtjänst som svarar att vid fåtal kvar ska man alltid kontrollera med butiken.
För mej så betyder fåtal kvar åtminstånde att där bör vara 2 - 3 i lager. Har även varit inne på hemsidan efteråt och lagersaldot har inte ändrats trots att jag har påtalat det.

För mej så är detta en tydlig marknadsföringsbluff där syftet är att locka kunder till butiken så att dom köper andra saker om det som önskas inte finns.
Om det hade varit en säsongsartikel eller kampanj pris så som en gräsklippare under våren så kan jag förstå att varan kan ta slut. Men en vara som dom säljer 1 -2 i månaden av så borde dom kunna ha full kåll på sitt lagerstatus

Biltema kör exakt samma grej, hänt mig flera gånger "fåtal kvar" inga när man kommer till varuhuset, samma förklaring från Biltema som du fick.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
När jag jobbade på lager rapporterade vi in felaktiga saldon när vi upptäckte dem.

Men visst, så var det ju bara oss själva det drabbade om saldot inte stämde.

Guldexempel på dagens i-landsproblem!

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
T
D datadavid skrev:
Guldexempel på dagens i-landsproblem!
Jaså, så åka 5 mil i onödan är ett i-lands problem, bara för att butikerna inte göra sina jobb.

Snarare ett miljöproblem än i-landsproblem

• Gilla
  • Haha
DakerScania och 2 till
  • Laddar…
D datadavid skrev:
Nä, men din konspirationsteori sammanlagt med oviljan att lyfta luren är ett tecken på i-landsproblematik. FöF lite verkliga bekymmer så du får hitta på dom! :D
Lyfta luren till vem? Det är ju redan konstaterat att de flesta kedjorna inte går att få kontakt med enskilda butiker och flera har vittnat i tråden att de inte ens vill prata med kunderna eftersom det stjäl arbetstid

• Gilla
Thomas'
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Kul med ica.se, tidigare icahemma
Inga hemleveranser- hämta i butik gäller
Tex. Mobil moto e4 för 899:-
Tillkommer 2% för kasse 17:98
Samt leveransavgift 85:-

Visst ,ica tar tre spänn per kasse, och det behövs sex kassar till en mobil.....

Leveransavgift vadådårå jag måste ju hämta på butiken själv
Det behövs bara en kasse till mobilen, övriga 5 är till laddningskabeln, stickkontakten, batteriet, kvittot och instruktionsmanualen.:rofl:

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Om köparen är av manligt kön så borde dom inte skicka med någon manual...

• Gilla
Matzeball och 2 till
  • Laddar…
G
Hej

Skulle köpa trycklufts kompressor och fastnade för en på Harald Nyborg. Då butiken ligger 5 mil hemifrån så kollade jag lagersaldo vilket visade "Fåtal kvar". Åker till butiken och konstaterar att dom har inga i lager.

Jag påtalar detta och skriver även ett mail till kundtjänst som svarar att vid fåtal kvar ska man alltid kontrollera med butiken.
För mej så betyder fåtal kvar åtminstånde att där bör vara 2 - 3 i lager. Har även varit inne på hemsidan efteråt och lagersaldot har inte ändrats trots att jag har påtalat det.
E etompau skrev:
Har svårt att tro att butikerna använder "felaktig" lagerstatus för att locka folk till butikerna. Att åka x antal mil för att köpa en icke existerande pryl skapar inga nöjda kunder.

Precis så är det, butikerna ljuger på webbsidan och påstår att det finns ett par st kvar, så du ska slösa tid att åka dit för att sedan inse att de ljög som en sosse-politiker, för sedan erbjuda dig en mycket dyrare alternativ.
Det händer i alla brancher, för kan de lura dig till butiken, så kan de försöka lura på dig ett mycket dyrare alternativ.

Problemet är att dom har inte uppdaterat status efter att jag påtalade problemet och det har gått över en vecka.
Som sagt jag kan acceptera det om det är en vara som dom säljer flera i veckan av eller om det är en kampanj. Men en vara som inte köps av var och varannan som kostar 2500kr. Då är det ett totalt system fel.

Var på Bauhaus i ett ärende och hade även en vara som det enbart fanns en av i varuhuset. Och mycket riktigt där låg den på hyllan.
Se bara på el-ladornas kampanjer, oftast har de bara 1-3 st av super-kampanjvaran till skitbilligt pris, men som garanterat är slut 1 sekund in på kampanjperioden.
Sedan erbjuder de en mycket dyrare "likvärdig" skräpvara.. Lockpriser.
Fler borde se igenom företagens skitverksamhet när det kommer till det här.

Keexet Keexet skrev:
Många vettiga poänger i denna tråd och en del missuppfattningar. Ursäktar mig på förhand för ett långt inlägg, jag ska försöka bättra mig, men det är så svårt...:worried:

Jag jobbar i branschen och har ganska diger erfarenhet av vad som kan gå fel. Felsaldon kan både röra sig om leveranser som inte kom, svinn, dålig koll, inventeringsdiffar osv.:rolleyes:

Skit som inte kommer ska inte räknas in i lagersaldo..
Alla butiker jag haft arbete med, reggar in antal som kom "nu" och blev adderade till lagersaldot, inte ett piss som beställts räknades in i totalen butiken hade.

useless useless skrev:
Varför är det så många som tror att butikerna har satt i system att ha felaktiga lagersaldon för att locka till sig kunder? Tror ni verkligen att det är ett bra sätt att få nöjda kunder?
Lura dit en godtrogen "kund" att vara billigX finns i lager, nä slut. men du kan få köpa detta likvärdiga vara för x+50% "bara"...

Demmpa Demmpa skrev:
Självklart minskas automatiskt saldot när en vara säljs, det är inte det som är problemet och det var inte det jag kommenterade.

Om personalen slår in att en vara säljs utan att den fysiskt säljs (för att korrigera lagersaldot) och utan att personalen får betalt för den så kommer den dagskassan att visa minusvärde.

Problemet är när det av någon anledning finns färre/inga i lager än vad som finns rapporterat i systemet. Det är sådan uppdatering av lagersaldot som oftast inte görs annat än vid inventering.

Inventering görs just för att på ett säkert sätt kunna uppdatera lagersaldot.
De låtsas"säljer inte en vara, en chef av nån sort går in i systemet och korrigerar antal varor de ha på lager, inget fix å trixande med sälja fantomen-grejer.
Dagkassan påverkas således inte av företagets lurendrejeri.

Summering till alla i tråden:
"Fåtal kvar i lager" == Låt oss lura dig till vår butik så vi kan sälja en mycket dyrare grej när du ändå är lurad att komma hit..

• Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Summering till alla i tråden:
"Fåtal kvar i lager" == Låt oss lura dig till vår butik så vi kan sälja en mycket dyrare grej när du ändå är lurad att komma hit..
De behöver inte lura dig till butiken för att köpa en dyrare vara. Det räcker att de lockat dig dit och sedan låter dig gå i labyrinten som gör att du tvingas gå igenom alla hyllor i butiken, innan du når kassan. Nog plockar du på dig något?

Jag har påtalat faran vid utrymning i dessa butikslabyrinter för några butiksansvariga. De bara rycker på axlarna och säger att personalen kommer att visa kunderna nödutgångarna! På frågan vilken personal, blir de ofta väldigt besvärade.

hsd
Lite offtopic..
Den enda köplada som jag har sett ha tydligt utmärkta nödutgångar är IKEA.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
G
thomas33 thomas33 skrev:
De behöver inte lura dig till butiken för att köpa en dyrare vara. Det räcker att de lockat dig dit och sedan låter dig gå i labyrinten som gör att du tvingas gå igenom alla hyllor i butiken, innan du når kassan. Nog plockar du på dig något?
Det är precis samma sak. .. Lura dit dig i tron om den billigare varan du VILL ha, finns i lager med "fåtal i lager"-skiten. som att lura dig att gå i labyriten av kilometerlånga butikshyllor och plocka på dig mer "skräp" (skräp = du inte ville ha egentligen)

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Precis så är det, butikerna ljuger på webbsidan och påstår att det finns ett par st kvar, så du ska slösa tid att åka dit för att sedan inse att de ljög som en sosse-politiker, för sedan erbjuda dig en mycket dyrare alternativ.
Det händer i alla brancher, för kan de lura dig till butiken, så kan de försöka lura på dig ett mycket dyrare alternativ.
Lustigt att jag flera gånger har lyckats norpa sista varan, och att det ett tag efter jag köpt sista varan så blir statusen ”slut” och innan mitt köp så stod det ”begränsat antal”/”antal”. Några av gångerna har jag handlat precis vid stängning.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
G
Demmpa Demmpa skrev:
Lustigt att jag flera gånger har lyckats norpa sista varan, och att det ett tag efter jag köpt sista varan så blir statusen ”slut” och innan mitt köp så stod det ”begränsat antal”/”antal”. Några av gångerna har jag handlat precis vid stängning.
Jag antar att på "byggsidan" är det inte lika mycket byggt på ljugar-sidan som el-ladorna.

E etompau skrev:
Vad jag vet så lägger inte Jula undan varor i butiken. Allt sådant kostar extra arbete/personal.
Vad jag vet så kan man beställa på hemsidan för att hämta i butiken om man inte vill ha det skickat till sig.
Fast Jula brukar ha koll på lagersaldot.

Matzeball
N Noseone skrev:
Beställ 3 par skor, skicka tillbaka 2 osv. Funkar utmärkt.
Du blir nog ingen populär kund hos den firman om du alltid skickar tillbaka. En del spärrar dig om du har hög frekvens på returer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.