Byggahus.se

Flammigt golv av hårdvax?

1. A
    Medlem Nivå 2
    VI har ett stort ekparkettgolv som en slipfirma var och slipade och färgade in med pigmenterad hårdvaxolja här i veckan. So far, so good. Men när de i onsdags la på ett transparent lager med hårdvax blev det mindre bra. I vissa vinklar och vissa ljus syns det extremt tydligt vart vart "skarvarna" i vaxet går. Jag som absolut inte är proffs har målat en hel del upplever att det ser ut som när man inte drar ut färgen ordentligt utan fortsätter måla på mitten av en bräda...

Vi påtalade då detta (torsdag) och igår kom de och mattslipade och la ett varv till. Problemet är bara att det ser värre ut nu och jag gruvar mig för när solen (eller i alla fall dagsljuset) kommer fram, för då syns det som mest..

Finns det någon expert här inne som kan ge en förklaring på om det är normalt att det ser så här "flammigt" ut eller om vi återigen måste kontakta de i hopp om att de kan fixa till det?

Förstår det är dåliga bilder i kvällsdunklet, ska se om jag kan få bättre bilder senare idag!

2. A
    Medlem Nivå 2
    Så här ser det ut i vardagsrummet nu på morgonen när jag kunde kolla de andra rummen. Tycker det ser väldigt konstigt ut...

3. fia_mstd
    Husägare · Nivå 11
  4. A
    Medlem Nivå 2
    Har faktiskt läst artikeln i länken du postade innan jag postade mitt inlägg, men vill ju helst inte att det ska behöva gå så långt!

För att förtydliga, golvet är väldigt slätt och fint och man ser enbart skarvarna, känner de inte. Slipningen är väldigt fint utförd och innan det sista lagret vax kom på var den pigmenterade vaxen väldigt jämn och fin, så det är det transparenta lagret som har ställt till det..

Ytterligare en anledning till varför jag postar ett inlägg är då jag har SJUKT svårt att stå på mig när det kommer till sånt här, jag är tyvärr en sån som säger "det är lugnt" fastän jag blir bränd i av varmvattnet hos frisören. Vill därför ha lite pointers och kanske tips på vad som kan vara fel så jag har något mer att säga än att jag bara inte är nöjd.

• Laddar…
  5. B
    Medlem · Nivå 22
    Ta hjälp av kommunens konsumentvägledare, dels kan de stötta dig med juridisk kompetens och dels kan de ofta ringa till företaget och rabbla lite juridik för att de ska förstå allvaret (även om det inte verkar behövas eftersom företaget verkar vilja ta tag i problemet eftersom de redan försökt åtgärda en gång).

6. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Det ser ut som att de inte strukit ut vaxet ordentligt. Mest troligt är att det inte är klarlagret på toppen utan det färgade lagret under. Klarlagret gör bara att det syns mkt bättre.

Skulle ev möjligtvis kunna vara slipningen också, men troligtvis inte.

Oavsett, så är det ett dåligt/undermåligt hantverk. Kanske bra i övrigt, men här har de gjort ett dåligt jobb. Gör om, gör rätt är det enda som hjälper.

Visa dem bilder eller låt dem se med egna ögon i dagsljus, och fråga om de själva tycker att det är ok. Att det är ett gott hantverk. Är de seriösa så tycker de inte det.
    Har du fått ngn form av expertutlåtande från ngn kunnig på området/golv-/målarbranschen, så kan det kanske också väga tungt för firman.

7. H
    Medlem Nivå 1
    Hej. Vi har slipat vårt golv och lade därefter på dekorvax (pigmenterad, vit av märke Osmo snö). Allt såg bra ut men när sista lagret med hårdvaxolja naturell (Osmo 3041) kom på har vi fått exakt samma resultat som er.

Vill därför höra hur det gick för er?Hur Löste ni det? Stort tack på förhand.

8. A
    Medlem Nivå 2

Vi kontaktade firman igen som kom tillbaka och konstaterade att nej, det såg inte bra ut! Jag tror att de bonade golvet och då blev resultatet bättre! Det finns ett par ställen där det fortfarande syns i vissa ljus, men det blev som sagt mycket bättre efter boningen!

Blev ju dock väldigt blankt till att börja med, vilket jag kanske inte heller var helt nöjd med, men hellre blankt än flammigt.... Han drog av ca 6000 kr av priset också i slutändan, utan förklaring till varför så det hjälpte också med att ha lite överseende

• Laddar…
  9. H
    Medlem Nivå 1
    Stort Tack! Mycket uppskattat. Vi känner oss lite frustrerade och vill veta vad vi ska säga till golvkillen som vi (tyvärr) anlitat.

Bonade de med någon maskin o med ngt medel?

10. A
    Medlem Nivå 2
    Förstår helt och hållet er frustration! Man vill ju att det ska vara fint och bra utfört!

Jag tror han bonade med maskin, vet tyvärr inte om de använde medel eller ej däremot då vi inte var hemma när de fixade golvet..

Stå på er till golvfirman och hoppas det löser sig för er!