7 651 läst ·
16 svar
8k läst
16 svar
Fläktstyrning badrum/tvättstuga
Jag har kollat på de ställbara trafos som finns men de är ju väldigt dyra, skulle man inte bara kunna sätta dit en vanlig trafo som gör att fläkten går på 20-30% i vanliga fall och sen kör man full fart i andra läget?it-snubben skrev:Ok. Då kanske det är draget ett rör från kanalfläkten till elcentralen direkt. Förbered då bara med dosor för hygrostat och timerknapp i resp rum. Eftersom hygro och timer ska vara parallellkopplade så drar du rör mellan dessa dosor och sedan vidare till elcentralen. Vid elcentralen sätter du trafon och reläet (i centralen eller i egen kapsling).
Medlem
· Västernorrland
· 2 088 inlägg
Jo, det "går". Troligtvis innehåller de ställbara trafos som finns en vanlig lindad trafo med flera anslutningar på primär eller sekundär spolen. Någon får säga emot om jag har fel, jag har inte dissekerat min trafo 
Problemet du kan få är svårighet att trimma in till en hastighet på fläkten som är duglig. Det borde väl finnas andra varianter på ställbara trafos. En hederlig variant av dimmer kanske, bara den klarar belastningen och kontinuerlig drift...
Kontrollera också på specen till fläkten inom vilka intervall på volt den kan jobba. Så att det verkligen ska ha 230v vid full hastighet och vilket som är lägsta spänningen.
Spånar bara nu. El-killarna på forumet har säkert något vettigare att komma med än jag.
Problemet du kan få är svårighet att trimma in till en hastighet på fläkten som är duglig. Det borde väl finnas andra varianter på ställbara trafos. En hederlig variant av dimmer kanske, bara den klarar belastningen och kontinuerlig drift...
Kontrollera också på specen till fläkten inom vilka intervall på volt den kan jobba. Så att det verkligen ska ha 230v vid full hastighet och vilket som är lägsta spänningen.
Spånar bara nu. El-killarna på forumet har säkert något vettigare att komma med än jag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Offert för badrum och tvättstuga
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur ska jag dra avloppsrören i badrum/tvättstuga?
Vatten & Avlopp -
Utåtgående dörr badrum / tvättstuga??
Badrum -
Regler vid ny skjutdörr/vägg för att skilja av badrum och tvättstuga?
Badrum -
Renovera kombinerat badrum / tvättstuga / pannrum
Tvättstuga