Jag ska bygga om mitt duschrum i källaren till en tvättstuga och rummet jämte till ett helt nytt badrum. Så det ska flyttas avlopp, golvet ska gjutas och om läggas golvvärme i. Det går rör i taket idag som plockas ner och dras om. Nytt avlopp från våningen ovan byts på två ställen och en brunn byts i pannrummet. Stora fokus här ska bli badrummet och tvättstugan bara fixad så man kan fortsätta den senare. Jag bifogar en offert jag fått. Det är lite som ska fixas som är rent fel. Målaren ska inte vara med alls då väggarna görs själva. Ett fönster muras inte igen och vi löser bortforslingen av material. Jag ska även se till att få en ordentlig genomgång av material och detta vill jag ha på fakturan om de ska få göra jobbet. Vad tror ni om detta är priset rimligt? Det är ju högt men det är ändå två rum som görs i ordning.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 622 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 622 inlägg
Ingår klinkers och kakelplattor?O offertjakt skrev:Jag ska bygga om mitt duschrum i källaren till en tvättstuga och rummet jämte till ett helt nytt badrum. Så det ska flyttas avlopp, golvet ska gjutas och om läggas golvvärme i. Det går rör i taket idag som plockas ner och dras om. Nytt avlopp från våningen ovan byts på två ställen och en brunn byts i pannrummet. Stora fokus här ska bli badrummet och tvättstugan bara fixad så man kan fortsätta den senare. Jag bifogar en offert jag fått. Det är lite som ska fixas som är rent fel. Målaren ska inte vara med alls då väggarna görs själva. Ett fönster muras inte igen och vi löser bortforslingen av material. Jag ska även se till att få en ordentlig genomgång av material och detta vill jag ha på fakturan om de ska få göra jobbet. Vad tror ni om detta är priset rimligt? Det är ju högt men det är ändå två rum som görs i ordning.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 622 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 622 inlägg
Det är ganska stora utrymmen, tycker att det verkar vara ett ok pris. Bra specification. Men ta in 2 offerter till och jämför. Sen ska man alltid skriva ett avtal och lägga in vite/vecka om företaget drar ut på tiden. Kontrollera också att de är medlem i BKR eller Sker vatten så att du får ett kvalitetsdokument. Hantverksdokumentet hittar du på Konsumentverket.se och Villaagarna.seO offertjakt skrev:
Sen måste man kontrollera med Skatteverket och Kronofogden att de inte har skulder. På allabolag.se ser du också vilket år de registrerade företaget och att de är momsregistrerade och har F-skatt.
Tack för jättebra tips. Jo jag har fått in en till offert. Ganska svårt hitta någon där huset är. De var billigare men gav inte alls samma intryck och var snickare som skulle göra mycket eget som plattsättningen tex. Här får man ju riktiga hantverkare vid varje moment. Snickarna har jag stor koll på då jag fått tag på dessa genom bekanta som rekommenderar dom varmt.H HEM2121 skrev:Det är ganska stora utrymmen, tycker att det verkar vara ett ok pris. Bra specification. Men ta in 2 offerter till och jämför. Sen ska man alltid skriva ett avtal och lägga in vite/vecka om företaget drar ut på tiden. Kontrollera också att de är medlem i BKR eller Sker vatten så att du får ett kvalitetsdokument. Hantverksdokumentet hittar du på Konsumentverket.se och Villaagarna.se
Sen måste man kontrollera med Skatteverket och Kronofogden att de inte har skulder. På allabolag.se ser du också vilket år de registrerade företaget och att de är momsregistrerade och har F-skatt.
Det var en väldigt specificerad offert.
Inledningsvis står det arbete på löpande räkning? Men sen har de offererat hela projektet?
Är det bara snickarens tid som är en budgetpeng och de kör på löpande räkning medans övriga är fasta priser?
Blir det ett kontrakt med snickaren och de tar ansvar för övriga hantverkare och deras uppskattade kostnader? Eller har de bara tagit in offerter och du skriver separata kontrakt?
Är handfat, toa, duschväggar och övrig inredning med i priset?
Det som jag tänker kan vara svårt när det är för detaljerat är att det kan vara svårt att veta om det är några andra väsentliga detaljer som inte är inkluderat i priset spm kommer som en överraskning senare.
Inledningsvis står det arbete på löpande räkning? Men sen har de offererat hela projektet?
Är det bara snickarens tid som är en budgetpeng och de kör på löpande räkning medans övriga är fasta priser?
Blir det ett kontrakt med snickaren och de tar ansvar för övriga hantverkare och deras uppskattade kostnader? Eller har de bara tagit in offerter och du skriver separata kontrakt?
Det som jag tänker kan vara svårt när det är för detaljerat är att det kan vara svårt att veta om det är några andra väsentliga detaljer som inte är inkluderat i priset spm kommer som en överraskning senare.
Jo det ser ju ut så. Det är med på frågelistan till entreprenören.E EyEr0n skrev:
Ja det är ju det oklara, ska fråga på denna. Detta är ett helhetsjobb där snickaren har allt ansvar och det är dom som tagit in underentreprenörerna.Njingan skrev:
Det var en väldigt specificerad offert.
Det med handfat och liknande är också något jag måste fråga. Det nämns som jobb men inte i listan med material så det är också uppskrivet.
Ser bra ut, de har uppenbarligen (utifrån detaljering i offert) lagt ner möda på att Uppskattningen ska bli korrekt.
Omöjligt att säga något om priset, sålänge ni är överens om vilka förväntningar ni sätter mot varandra.
De verkar vara raka med sin prissättning, vilket är bra.
Ett badrum och en tvättstuga kan kosta allt från 250k till 10 miljoner beroende på omfattning.
Det ser inte ut som att någon badrumsinredning är med.
En majoritet utav privata kunder vi jobbar mot (där man oftast inte arbetar mot bygghandling) föredrar att köpa allt möblemang/blandare själva om det inte är något de specifikt uttryckt att vi ska göra.
... Så det börjar gå mot normalitet att inte inkludera i en offert, annat än montage, om inget annat är överenskommet.
Omöjligt att säga något om priset, sålänge ni är överens om vilka förväntningar ni sätter mot varandra.
De verkar vara raka med sin prissättning, vilket är bra.
Ett badrum och en tvättstuga kan kosta allt från 250k till 10 miljoner beroende på omfattning.
Det ser inte ut som att någon badrumsinredning är med.
En majoritet utav privata kunder vi jobbar mot (där man oftast inte arbetar mot bygghandling) föredrar att köpa allt möblemang/blandare själva om det inte är något de specifikt uttryckt att vi ska göra.
... Så det börjar gå mot normalitet att inte inkludera i en offert, annat än montage, om inget annat är överenskommet.
Alltså.. jag tycker att det verkar vara alldeles ohyggligt långa tider på alla moment (utom möjligtvis elektrikern)
Över 2 veckor för snickaren, 1,5 vecka för VVS och sen 2,5 veckor för plattsättare?
Elektrikern känns som att det är runt 2 dagar, och även det känns lite "tilltaget"..
Och "20% rabatt" mot grossistens lista? Fan heller.. Inte om jag inte fått se prislistan INNAN och själv kan bedöma om den är rimlig!
Över 2 veckor för snickaren, 1,5 vecka för VVS och sen 2,5 veckor för plattsättare?
Elektrikern känns som att det är runt 2 dagar, och även det känns lite "tilltaget"..
Och "20% rabatt" mot grossistens lista? Fan heller.. Inte om jag inte fått se prislistan INNAN och själv kan bedöma om den är rimlig!
Jo vi har fått 3-4 veckor från att de startar tills de är klara. Då med torktider och liknande. Får dubbelkolla tiderna igen också. Ja den prislistan vill man ju se, har ju läst alla skräckhistorier här om Ahlsell och deras "rabatter".Violina skrev:
Alltså.. jag tycker att det verkar vara alldeles ohyggligt långa tider på alla moment (utom möjligtvis elektrikern)
Har du ens läst vad som ingår i uppskattningen?Violina skrev:
Om du gör det snabbare låter det som ett ypperligt tillfälle att starta aktiebolag.
Jag tycker att offerten var snålt tilltagen i tid.
Snickaren har förmodligen merparten utav all samordning.
Redan nu i offert-stadie är han typ 8 timmar in (som oftast är obetald tid).
VVS ska dit under flera olika moment, det är inte bara lite synlig rördragning i ett badrum.
Det verkar bytas ut en stam till övre plan också.
Plattsättaren har Två rum att flytspackla + tätskikt + sättning med ospecificerad förläggning utav mönster.
Gällande grosspriser och inte, ska man förhandla om något så är det att få igenom ett påslag på netto kontra avdrag från brutto, det kan bli bättre transparens om man inte jobbar under fast pris.
Dahls listpriser mot slutkund skiljer sig markant ifrån Ahlsell t.ex.
Hela den osäkerheten försvinner med ett nettopåslag.
Edit:
Uppskattad arbetstid VVS i kronor inkl moms är 45625.
Ex moms är det 34100.
Snittpris VVS är nog -isch 550kr/tim ex moms vilket ger 62 arbetstimmar.
Dvs en och en halv vecka för en person, fullt rimligt.
Redigerat:
Klicka här för att svara