Jag har en Atmos DC 50 GSX med sugande fläkt.

Vid senaste eldning uppstod ett problem, fläkten slog ej ifrån efter avslutad eldning trots att tempvredet stod på max som alltid.
När fläkten ej slog ifrån så gick även laddomaten och vattnet pumpades runt, runt med nerkylning av tank som följd, jag fick slå av strömbrytaren på pannan för att få stopp på fläkt och laddomat men så fort jag slår på brytaren igen startar det på nytt.

Pannan är kopplad till en Laddomat 21 som o sin tur går till en rökgastermometer som är fastskruvad på rökröret om det kan ha med saken att göra.

Tacksam för tips!

Hej.
Du använder inte den inbyggda rökgastermostaten då?
På min sitter givaren under isoleringen bak på pannans högersida.

Mvh Gordon

Ska jag vara helt ärlig vet jag inte, men från pannan går en strömkabel till laddomaten och därifrån till rökgastermostaten som i sin tur har en "bulbtermometer" (namn?) fäst i rökrörer.
Den termometern styr laddomaten, tanken är väll att när elden slocknar slår laddomaten ifrån.
Systemet funkade dock innan den externa rökgastermostaten anslöts, antar att denna bara efektiviserar.

En uppdatering! Tände nu i pannan och när jag slog på strömbrytaren /som ju aldrig ska behöva slås av) så startade bara fläkten och inte cirkulationen via laddomaten.

Så nu är frågan, varför slår inte fläkten av??

Återigen, tack Gordon du kommer alltid till undsättning!

Jag har också en Atmos 50GSX och har inte heller någon extra rökgastermostat utan använder den inbyggda. Kan det vara så att du har en extra rökgastermostat som stänger av fläkten i pannan när det brunnit ut? En ganska smart lösning isåfall.

Så här ska det vara (med reservation för att jag är ganska ny på det här):
Panntermostaten (som är den till vänster, under tempmätaren) ska stå på max.
Rökgastermostaten (som sitter till höger, snett ovanför handtaget till spjället) brukar jag ha ungefär kl 3 alltså en bra bit förbi maxindikeringen.

Panntermostaten är mest till för dom som inte har acktank att elda mot, vid en normal installation med acktank ska den alltid stå på max. Drar du ner den stannar rökgasfläkten som gör att elden mer eller mindre slutar brinna (laddomatpumpen går fortfarande) när tempen i pannan sjunkit startar rökgasfläkten igen och elden tar fart igen osv osv.

Rökgastermostaten stoppar både rökgasfläkt och laddomatpump när elden brunnit ut och rökgaserna sjunkit under inställd nivå.

Men om det är som jag tror på din panna så har man satt en termostat som bryter fläkten när elden brunnit ut men låter laddpumpen gå vidare för att ta vara på den magasinerade värmen i keramik mm.

Nybyggarn: Så är det nog!

Frågan är varför fläkten inte stänger av sig då elden slocknat? Är pannan kall ska ju inte fläkten gå när rökgastermostaten står på "kl12"

Låter kanske som ett elfel?

Nybyggarn skrev:
Så här ska det vara (med reservation för att jag är ganska ny på det här):
Panntermostaten (som är den till vänster, under tempmätaren) ska stå på max.
Rökgastermostaten (som sitter till höger, snett ovanför handtaget till spjället) brukar jag ha ungefär kl 3 alltså en bra bit förbi maxindikeringen.
Jag håller med om det mesta, bra skrivet.

Jag ställde också rökgastermostaten över max förr. Det fina med det är att pannan stannar snabbt efter att veden brunnit ut.
Ett problem är dock om pannan går på övertempstoppet(drifttermostaten) och rökgastermostaten är ställd för högt, är att rökgastempen då sjunker så lågt att rökgastermostaten har slagit av fläkten.

Detta leder till att pannans fläkt inte startar när pannan gått ner i temperatur igen. Då brinner inte det kvarvarande ut med hjälp av fläkten.
Pga detta kör jag alltid med rökgastermostaten bara några mm förbi max.

Det kan ju varit så att må:s rörmokare inte fattade att man kan använda pannans inbyggda rökgastermostat. Prova att koppla in den istället. Det låter som det är lite "kaka på kaka"

Mvh Gordon

Borde kanske koppla om det, för att prova åtminstone men det låter konstigt tycker jag att det skulle avgöra saken.

Jag styr ju fläkten via rökgastermostaten jag med, håller pannan på att kallna och jag vrider upp termostaten en bit förbi max så stannar fläkten även för mig.

GordonE skrev:
Ett problem är dock om pannan går på övertempstoppet(drifttermostaten) och rökgastermostaten är ställd för högt, är att rökgastempen då sjunker så lågt att rökgastermostaten har slagit av fläkten.

Detta leder till att pannans fläkt inte startar när pannan gått ner i temperatur igen. Då brinner inte det kvarvarande ut med hjälp av fläkten.
Ok det där har jag inte tänkt på.

Det har hänt några gånger för mig också att fläkt och laddomat har fortsatt gå efter att det brunnit ut det är därför jag börjat vrida upp termostaten. Jag antar att det beror på att pannan spiller över värme till rökkanalen där termostaten sitter.
Nu är det ju inte hela världen för när tempen sjunker under värdet på termostaten i laddomaten cirkulerar det ju bara runt i pannan så det kan aldrig kyla ner hela acktanken, men det är ju onödigt.

Har sedan nån vecka åtgärdat problemet.
Termometern till rökgastermostaten hade gått sönder p.g.a värme, tål ju bara 300grader.

Det visade sig att Atmos har pacerat termostaten för långt ner där gaserna blir för varma, jag fick tipset att flytta ut termometern och sätta den på rökröret så att temperaturen aldrig kan nå 300 grader

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.