Hej, är som många andra sugen på att göra det stora källarprojektet - gräva ut, isolera, gjuta slingor mm. Känner dock att det kommer bli mycket jobb... Funderar på att istället sätta en fläktkonevktor i varje rum med luftström riktad mot golvet. Någon som har erfarenhet från detta? Blir värmen bra? Kan man få klinkergolv att bli behagliga? Finns det något sätt att lägga klinkergolvet som gör det varmare (några cm bygghöjd är OK)? Om vi vill ha badrum i källaren, får man sätta fläktkonvektor i badrummet?

Tack för idéer!
 
Fläktkonvektorer brummar mer än vad man tycker är behagligt. Inte läge att ha dessa i ytor man vistas i under längre stunder.
 
Hej
vi har 6 stk Aermec ul11+ en ul15 placetat runt i huset, också i sovrum, jag hör dom inte als.
Sen har vi en Kickspace konvektor i köket:mad:

Henrik
 
För att inte störa sig på ljudet så är det viktigt att dimensionera dem så man inte behöver köra dem på högsta fläkthastighet - för då låter de oftast för mkt.

Det finns en annan tråd här på byggahus om konsten att få källargolv varma utan golvvärme, säk upp den läs där. Tror inte de har kommit till ngn slutsats riktigt ännu dock....

Lycka till!
 
Vi satte 2 såna (minns inte fabrikat, modell etc) i källarn på ett gammalt trähus firman har utanför stan. Det blev helt ok värme och inget störande ljud, däremot är golven kalla att gå på, speciellt där det är klinkers så i det fallet vart det inte lika bra som golvvärme. Men ser man till arbetsinsatsen så är det ett alternativ.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.