7 176 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Fläktkonvektor - hur borde den fungera?
Heads up! Många konvektorer kräver en min framledningstemperatur innan den ens drar igång eller låter eventuellt ställdon stå öppet. Man brukar kunna "byggla" bort den funktionen med DIPswitshar dock.
Kräver också rejält med flöde. Tänk på dimensioneringen av rör/slang. Bara konvektorn i sig kan säkert ge 20-30 kPa i mottryck.
Kräver också rejält med flöde. Tänk på dimensioneringen av rör/slang. Bara konvektorn i sig kan säkert ge 20-30 kPa i mottryck.
50W/m2 är min uppgift - det brukar man räkna med i dåligt isolerade hus så det är verkligen ett worst case scenario.richardtenggren skrev:
Skönt, troligen beroende på vem man pratar med, men det roliga var ju att det var självaste chefen
Mitt problem var att manualen inte stämde överens med konvektorn, då jag saknade ett kretskort enligt manualen, så det var lite klurigt att tolka kopplingsschemat när det inte stämde överens.
Jag ska också montera en i garaget så småningom har jag tänkt, fick också svar om 50 W/m2, men tror det är i överkant.
Japp, jag har kontrollerat att det går att bygla bort på båda dessa apparater jag länkat till i tråden.TotalControl skrev:
Heads up! Många konvektorer kräver en min framledningstemperatur innan den ens drar igång eller låter eventuellt ställdon stå öppet. Man brukar kunna "byggla" bort den funktionen med DIPswitshar dock.
Kräver också rejält med flöde. Tänk på dimensioneringen av rör/slang. Bara konvektorn i sig kan säkert ge 20-30 kPa i mottryck.
Flödet är som sagt en riktig joker i leken - eftersom jag inte vet vad övriga gv-slingor ger för motstånd blir det lite trial and error här - men i värsta fall får jag montera en c-pump för denna krets, det är förberett.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Absolut, det är jag väl medveten omMathiasS skrev:
Var just det jag ville trycka på, att det är rätt osannolikt att den effekten behövs i ett garage.
Har kört mitt garage med värmefläkt under renoveringen av huset, så har hyfsad koll på effektbehovet där
Fick konvektorn tidigare i veckan och gjorde en temporär mcgyver-installation igår.
viss besvikelse infann sig vid middagstid när allt var klart och fläkten inte ville starta…. Det styrdonen jag köpt till skulle inte bry sig om vattentemp, men likt förbannat….. ok manualen säger inget explicit om byglingar men diverse kopplingsscheman visar byglingar men inte tydligt vad de är till för. Manualen online hade dock tilläggsinformation ”vanliga installatörsfel” följt av skriftlig information om hur byglingarna skulle utföras….. kanske skulle de slippa några samtal till supporten om det stod direkt i manualen man skickar med?
i vilket fall som helst nu har den gått i 11h sedan igårkväll. 27-30grader in, fläkten på mediumfart och relativt lågt vattenflöde. Returvattnet blir riktigt kallt och temperaturen i garaget har ökat med 4 grader på denna tid. Verkar som att detta skulle kunna fungera.
viss besvikelse infann sig vid middagstid när allt var klart och fläkten inte ville starta…. Det styrdonen jag köpt till skulle inte bry sig om vattentemp, men likt förbannat….. ok manualen säger inget explicit om byglingar men diverse kopplingsscheman visar byglingar men inte tydligt vad de är till för. Manualen online hade dock tilläggsinformation ”vanliga installatörsfel” följt av skriftlig information om hur byglingarna skulle utföras….. kanske skulle de slippa några samtal till supporten om det stod direkt i manualen man skickar med?
i vilket fall som helst nu har den gått i 11h sedan igårkväll. 27-30grader in, fläkten på mediumfart och relativt lågt vattenflöde. Returvattnet blir riktigt kallt och temperaturen i garaget har ökat med 4 grader på denna tid. Verkar som att detta skulle kunna fungera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter ytterligare några timmars drift verkar det trögt att komma över 13 grader. Inte så förvånande egentligen, det behövs mer flöde. Eftersom returvattnet är kallt används ju inte vattenbatteriet optimalt.
I ett första läge tänkte jag se vad som händer om jag ökar cirkulationen i hela systemet (men jag får då lite dåligt delta-T mot bergvärmenpumpen) och i nästa steg köper jag en till c-pump dedikerad för denna krets.
Sett till ljudnivån från maskinen så blev det bra för garaget, men det skulle inte fungera inomhus i något annat utrymme. I garaget spelar det dock ingen roll och det hörs inte utanför garaget.
I ett första läge tänkte jag se vad som händer om jag ökar cirkulationen i hela systemet (men jag får då lite dåligt delta-T mot bergvärmenpumpen) och i nästa steg köper jag en till c-pump dedikerad för denna krets.
Sett till ljudnivån från maskinen så blev det bra för garaget, men det skulle inte fungera inomhus i något annat utrymme. I garaget spelar det dock ingen roll och det hörs inte utanför garaget.
Nu ett tag senare har resten av prylarna i garaget fått upp temperaturen och jag håller enkelt 17grader i garaget med fläkten på lågfart. Detta vid ett par minusgrader ute. Kallare nätter verkar inte påverka nämnvärt. Blir det stadigvarande kallare ute är förutsättningarna bättre eftersom den begränsande faktor är doggen mellan luft och vattentemp, som då blir högre.
kör fortfarande utan dedikerad c-pump.
kör fortfarande utan dedikerad c-pump.
Hej! Nu såhär 3 år senare, hur har det fungerat med konvektorn? Har du installerat extra c-pump? Fortsatt fungerat med låg temperatur till den?
Vi funderar på att sätta in en liknande i källaren, där vi har tvättstuga och förråd.
Trevlig kväll!
/Anton
Vi funderar på att sätta in en liknande i källaren, där vi har tvättstuga och förråd.
Trevlig kväll!
/Anton
Det fungerar fortfarande utmärk, har inte rört den sedan jag skrev här sist. Stänger av den på sommarhalvåret och startar den på hösten.N Nasmanofc skrev:
Tycker den fungerar utmärkt i garaget men jag skulle inte vilja ha den i ett bostadsutrymme typ vardsgsrum - då låter den för mycket.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden