Fläkt kan enbart fås att startas på lägsta effektläge, därefter kan läge 2 väljas men om tredje väljs slutar fläkten att gå. Innan nuläget uppstod kunde trean fås igång genom att ge fläkten en kärvänlig smäll.

Vad kan vara trasigt, är det värt att reparera eller bör en se sig om efter en ny?

https://global.aermec.com/en/residential/products/product-sheet/?Code=ULI

E Eken08 skrev:
Fläkt kan enbart fås att startas på lägsta effektläge, därefter kan läge 2 väljas men om tredje väljs slutar fläkten att gå. Innan nuläget uppstod kunde trean fås igång genom att ge fläkten en kärvänlig smäll.

Vad kan vara trasigt, är det värt att reparera eller bör en se sig om efter en ny?

[länk]
Uppdatering; fläkten går på läge 1 och 2, ej tre. Någon tanke om vad som kan vara felet och lämplig åtgärd?

• Elektriska trådar och kontakter inuti en fläkt, med färgade kablar anslutna till en kopplingsdosa, del av fläktfelsdiagnos.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett fläktsystem med kretskopplingar och färgkoder, modellnummer DIS.6976320_00, visande potentiella kopplingsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mät spänningen mellan:
7-8 =
7-9 =
7-10 =
När du har reglaget i de olika lägena.

• Gilla
Eken08 och 1 till
  • Laddar…
Troligen kondensatorfel, den vita runda till höger, normalt att få snurr på motorn om den får lite hjälp. Kostar inte många kronor att köpa.

J jonaserik skrev:
Troligen kondensatorfel, den vita runda till höger, normalt att få snurr på motorn om den får lite hjälp. Kostar inte många kronor att köpa.
Tack!

Redigerat:
Nej kondensatorn är det nog inget större problem med. Motorlindningen för varvtal 3 är det troligtvis avbrott i. Du får byta motor eller nöja dig med varvtal 1 eller 2.

Edit: du kan ju byta kondensatorn eller mäta upp den först med en multimeter. Kan ju vara att fläkten går för tungt så att motorskyddet stoppar fläkten när du vill köra full hastighet. Känn på fläkten om den snurrar lätt eller inte.

Redigerat:
R Real-House skrev:
Nej kondensatorn är det nog inget större problem med. Motorlindningen för varvtal 3 är det troligtvis avbrott i. Du får byta motor eller nöja dig med varvtal 1 eller 2.

Edit: du kan ju byta kondensatorn eller mäta upp den först med en multimeter. Kan ju vara att fläkten går för tungt så att motorskyddet stoppar fläkten när du vill köra full hastighet. Känn på fläkten om den snurrar lätt eller inte.
Tack! Den snurrar utan problem i läge 1 och 2.

Nej jag me
E Eken08 skrev:
Tack! Den snurrar utan problem i läge 1 och 2.
Nej jag menar om du stänger av fläkten och roterar fläkten så ska den snurra väldigt lätt.

R Real-House skrev:
Nej jag me

Nej jag menar om du stänger av fläkten och roterar fläkten så ska den snurra väldigt lätt.
Aha, jag förstår, tack för förtydligandet.

Ja, jag tycker att den snurrar lätt. Vad talar det för i termer av vad som är det troliga felet? Har tyvärr inte multimeter hemma, försöker därför utröna så mycket som möjligt innan jag börjar ta kostnader.

Gör bara detta om du verkligen känner dig säker med el. Ha respekt för el.

Det går att dra ur kontakten till hastighetsreglaget och sätta tillfälligt en bygel mellan 5 & 8, om fläkten startar så är det fel på reglaget, om fläkten står stilla är det fel på motorn/kondensatorn.

Efter efterforskningar vill tro att varken styrkort för reglage eller motor finns att få tag på som reservdelar, varpå jag lika gärna direkt kan köpa ny kondensator och hoppas på att det är felkällan, annars blir det ny fläkt.

Verkar förtvivlat svårt att hitta en kondensator med 1 uf i butik i Stockholm för snabbt köp, någon som har tips?

Hur många uf kan vara säkert alternativ?

Alfredo Alfredo skrev:
Inte lokalt men kanske snabbt nog?

[länk]

[bild]
Tack, sedan tidigare mitt bästa online-alternativ. Antar att det inte spelar någon roll att den har fyra stift istället för de två jag behöver?

E Eken08 skrev:
Antar att det inte spelar någon roll att den har fyra stift istället för de två jag behöver?
Såvitt jag begriper så är det bara dubbla flatstift på varje "kondensatorpol", så nej, det kvittar. Begriper jag fel kommer någon snart att rätta mig.

E Eken08 skrev:
Efter efterforskningar vill tro att varken styrkort för reglage eller motor finns att få tag på som reservdelar, varpå jag lika gärna direkt kan köpa ny kondensator och hoppas på att det är felkällan, annars blir det ny fläkt.

Verkar förtvivlat svårt att hitta en kondensator med 1 uf i butik i Stockholm för snabbt köp, någon som har tips?

Hur många uf kan vara säkert alternativ?
Jo det finns delar till dessa. Kylma är återförsäljare till Aermec. Jag har en likadan konvektor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.