Fläkt kan enbart fås att startas på lägsta effektläge, därefter kan läge 2 väljas men om tredje väljs slutar fläkten att gå. Innan nuläget uppstod kunde trean fås igång genom att ge fläkten en kärvänlig smäll.
Vad kan vara trasigt, är det värt att reparera eller bör en se sig om efter en ny?
https://global.aermec.com/en/residential/products/product-sheet/?Code=ULI
Vad kan vara trasigt, är det värt att reparera eller bör en se sig om efter en ny?
https://global.aermec.com/en/residential/products/product-sheet/?Code=ULI
Uppdatering; fläkten går på läge 1 och 2, ej tre. Någon tanke om vad som kan vara felet och lämplig åtgärd?E Eken08 skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Nej kondensatorn är det nog inget större problem med. Motorlindningen för varvtal 3 är det troligtvis avbrott i. Du får byta motor eller nöja dig med varvtal 1 eller 2.
Edit: du kan ju byta kondensatorn eller mäta upp den först med en multimeter. Kan ju vara att fläkten går för tungt så att motorskyddet stoppar fläkten när du vill köra full hastighet. Känn på fläkten om den snurrar lätt eller inte.
Edit: du kan ju byta kondensatorn eller mäta upp den först med en multimeter. Kan ju vara att fläkten går för tungt så att motorskyddet stoppar fläkten när du vill köra full hastighet. Känn på fläkten om den snurrar lätt eller inte.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tack! Den snurrar utan problem i läge 1 och 2.R Real-House skrev:Nej kondensatorn är det nog inget större problem med. Motorlindningen för varvtal 3 är det troligtvis avbrott i. Du får byta motor eller nöja dig med varvtal 1 eller 2.
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Aha, jag förstår, tack för förtydligandet.R Real-House skrev:
Ja, jag tycker att den snurrar lätt. Vad talar det för i termer av vad som är det troliga felet? Har tyvärr inte multimeter hemma, försöker därför utröna så mycket som möjligt innan jag börjar ta kostnader.
Gör bara detta om du verkligen känner dig säker med el. Ha respekt för el.
Det går att dra ur kontakten till hastighetsreglaget och sätta tillfälligt en bygel mellan 5 & 8, om fläkten startar så är det fel på reglaget, om fläkten står stilla är det fel på motorn/kondensatorn.
Det går att dra ur kontakten till hastighetsreglaget och sätta tillfälligt en bygel mellan 5 & 8, om fläkten startar så är det fel på reglaget, om fläkten står stilla är det fel på motorn/kondensatorn.
Efter efterforskningar vill tro att varken styrkort för reglage eller motor finns att få tag på som reservdelar, varpå jag lika gärna direkt kan köpa ny kondensator och hoppas på att det är felkällan, annars blir det ny fläkt.
Verkar förtvivlat svårt att hitta en kondensator med 1 uf i butik i Stockholm för snabbt köp, någon som har tips?
Hur många uf kan vara säkert alternativ?
Verkar förtvivlat svårt att hitta en kondensator med 1 uf i butik i Stockholm för snabbt köp, någon som har tips?
Inte lokalt men kanske snabbt nog?E Eken08 skrev:
https://www.electrokit.com/motorkondensator-1uf-450vac
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Jo det finns delar till dessa. Kylma är återförsäljare till Aermec. Jag har en likadan konvektor.E Eken08 skrev:Efter efterforskningar vill tro att varken styrkort för reglage eller motor finns att få tag på som reservdelar, varpå jag lika gärna direkt kan köpa ny kondensator och hoppas på att det är felkällan, annars blir det ny fläkt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden