5 126 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Fläkthastighet på IVT490
Sänkte fläkthastigheten för 3 veckor sedan till det lägsta då vi har extremt låg luftfuktighet i huset och det kändes som lite dragit emellanåt, satte även in stormsäkringar i alla Freshventilerna som också hjälpte till så draget försvunnit nästan helt vilket också märktes i veckohelgen när det blåste halv storm här nerei Skåne. Efter jag sänkt fläkthastigheten så blev pumpen mycket lugnare, tuffar på mycket med bara kompressorn ända ner till 0:an och under utan tillskott flera timmar, patronen går in ibland och stöttar vid varmvattenuttag som vanligt men inga långa stunder, på det hela känns det som det går åt mycket mindre energi nu.
Jag har haft koll på avfrostningar som jag läste om här tidigare när man sänkt fläkthastigheten och dom är inte fler nu än tidigare utan någon gång ibland precis som vanligt.
Men nu till problemet,Jag har inte ändrat värmerkurvan eller fininställning på över 1 år utan allt har skött sig själv och temperaturen i huset har varit konstant och bra.
Men nu när temperaturen sjunker neråt 0:an och lite under så blir golven kallare och innetempen har svårt att hålla sig på den nivå som tidigare, den sjunker neråt 20 gr. från normala 21-21,5 när det är mulet och blåsigt vilket den aldrig gjort tidigare.
Nu höjde jag värmekurvan 2 snäpp för ett dygn sedan men utan resultat, framledningstempen ändrades några tiondelar uppåt men trägolven känns fortfarande lite kalla och klinkersen iskalla, tempen i huset ligger fortfarande 1 grad under dom 21.21,5 den gjort tidigare.
Tycker det är mycket märkligt, nu i morse så knäckte jag kurvan vid 0 och ökade framledningen där till 34 från 32.1 så får vi se imorgonbitti om det gör någon skillnad, jag vet ju att det kan vara problem vid just några + resp.- grader ute men varför har det nu ändrat sig med tempen i huset när jag sänkt fläkthastigeheten??? Det borde ju rimligtvis blivt tvärtom anser jag att när genomströmningen minskar så skulle bli lättare att hålla en jämn temperatur inne eller har jag tänkt helt fel??
Jag har haft koll på avfrostningar som jag läste om här tidigare när man sänkt fläkthastigheten och dom är inte fler nu än tidigare utan någon gång ibland precis som vanligt.
Men nu till problemet,Jag har inte ändrat värmerkurvan eller fininställning på över 1 år utan allt har skött sig själv och temperaturen i huset har varit konstant och bra.
Men nu när temperaturen sjunker neråt 0:an och lite under så blir golven kallare och innetempen har svårt att hålla sig på den nivå som tidigare, den sjunker neråt 20 gr. från normala 21-21,5 när det är mulet och blåsigt vilket den aldrig gjort tidigare.
Nu höjde jag värmekurvan 2 snäpp för ett dygn sedan men utan resultat, framledningstempen ändrades några tiondelar uppåt men trägolven känns fortfarande lite kalla och klinkersen iskalla, tempen i huset ligger fortfarande 1 grad under dom 21.21,5 den gjort tidigare.
Tycker det är mycket märkligt, nu i morse så knäckte jag kurvan vid 0 och ökade framledningen där till 34 från 32.1 så får vi se imorgonbitti om det gör någon skillnad, jag vet ju att det kan vara problem vid just några + resp.- grader ute men varför har det nu ändrat sig med tempen i huset när jag sänkt fläkthastigeheten??? Det borde ju rimligtvis blivt tvärtom anser jag att när genomströmningen minskar så skulle bli lättare att hålla en jämn temperatur inne eller har jag tänkt helt fel??
I och med att du sänkt flödet maximalt så minskar du ju uppvärmningsbehovet då huset får in betydligt mindre kall luft.
Detta borde leda till att antingen rumstermostater eller VP kommer bromsa tillflödet av varmvatten i golvvärmen.
Har du rumstermostaterna på max?
Mvh/abbe_
Detta borde leda till att antingen rumstermostater eller VP kommer bromsa tillflödet av varmvatten i golvvärmen.
Har du rumstermostaterna på max?
Mvh/abbe_
Det visade sig vara att flödet ut i slingorna genom fördelaren av någon outgrundlig anledning ändrat sig så en VVS kille fick komma och göra om instrypningen. Fick förklarat för mig att detta kan ske ibland men att det inte skulle ha något att göra med att fläkthastigheten sänkts. Då vi enbart har utegivare och har alla termostater på max så spelar ju innetempen ingen roll för pumpen att förse slingorna med varmt vatten, detta styr ju värmekurvan och utetemperaturen. Pumpen borde ju bli effektivare då flödet av "kall"luft minskat vilket också märks ganska markant då kompressorn jobbar längre utan tillskott och även klarar lägre temperaturer utan att den förhatliga tillskottslampan lyser. Bara några timmar efter justeringen märktes det att värmen i golven började komma och nu några dagar efter så håller jag på att försöka hitta rätta kurva igen, fortfarande lite för varmt inomhus trots samma kurva som tidigare så det lutar åt att den nya kurvan hamnar under den kurva vi hade förra vintern och som varit samma tills detta har hänt.
Har fortfarande problem att hitta rätt med värmen i huset efter den nya instrypningen av slingorna. Värmen blir lite ojämn utefter golven i dom olika rummen. Har nu konstaterat att han även sänkt varvtalet på cirkulationspumpen av någon anledning från läge 3 till läge 2.Förstår inte varför egentligen då allt fungerat bra tidigare. Är det något krux med att jag ikväll ändrar tillbaka till läge 3 igen så vi får bättre cirkulation i slingorna?? Kan jag strula till det på något sätt eller är det bara att vrida upp??
Klicka här för att svara