Hej!

Fläkten på kylskåp Bosch har börjat jobba oftare än normal.
När jag öppnar dörren till kylskåpet, stannar fläkten att jobba men när jag stänger dörren börjar jobba igen.
Ni kan se på videoklippen (Lyssna med hörlurar om du lyssnar på den i din dator eller laptop) som jag skickade till er och se även information om kylskåpet. Kylen är C:a 10 år gammal.

Vad är er bedömning? Finns någon risk för att fläkten slutar att funka? Finns något som jag kan jag göra eller behövs det något åtgärd eller reparation just nu?

Tack för er alla svar! :)

Kyler den dåligt kan det bero på isbildning. Avfrostning 1-2 dagar så all is smälter är första åtgärden.
I varmt väder behöver den jobba mer. Värt att ha i åtanke.

Och klassikern, kolla att magnetlisterna runt dörren sluter tätt, nu i rötmånadstider är luften fuktig och har man luftläckande glipor i magnetlisterna så blir det mer belastning med längre gångtider för kompressorn för att hålla det kallt och med mer inläckande fuktig luft så frostar det mycket mer i mängd på evaporatorn och det kyler luften sämre pga. mer isbildning.

Fläkten ska inte snurra när dörren är öppen, vilket är helt normalt. Hade den varit igång då skulle det resultera i att den kalla luften blåste ut ur skåpet.

Det är också normalt att kylskåpet arbetar mer nu när det är varmt. Det du kan göra, som nämnts tidigare, är att se över magnetlisterna. Samt att du dammsuger baksidan av skåpet och ser till att det har den ventilation som behövs.

Tack för dina tips!🙏

X xxargs skrev:
Och klassikern, kolla att magnetlisterna runt dörren sluter tätt, nu i rötmånadstider är luften fuktig och har man luftläckande glipor i magnetlisterna så blir det mer belastning med längre gångtider för kompressorn för att hålla det kallt och med mer inläckande fuktig luft så frostar det mycket mer i mängd på evaporatorn och det kyler luften sämre pga. mer isbildning.
Tack för tipset!🙏

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Fläkten ska inte snurra när dörren är öppen, vilket är helt normalt. Hade den varit igång då skulle det resultera i att den kalla luften blåste ut ur skåpet.

Det är också normalt att kylskåpet arbetar mer nu när det är varmt. Det du kan göra, som nämnts tidigare, är att se över magnetlisterna. Samt att du dammsuger baksidan av skåpet och ser till att det har den ventilation som behövs.
Tack för din förklaring och tips!🙏

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.