Hej!
Fläkten på min luft/vattenvärmepump (utedel Nibe F2120-8, innedel VVM S325) går hela tiden, även om jag stänger av inneenheten. Kompressorn går däremot inte, så det påverkar inte elräkningen nämnvärt.

För drygt ett år sen bytte en auktoriserad Nibe-reperatör fläktmotorn som då var sönder. Är det möjligt att han har valt att koppla så att fläkten alltid ska gå (låter osannolikt)? Eller ha kopplat fel (låter högst osannolikt)?

Troligast kanske är att något har gått sönder igen? Innedelen hittar utdelen och visar info om att kompressorn är av, fläkthastigheten är ca 760 rpm (fluktuerar med 1 rpm), max fläkthastighet är 420 rpm (rimmar illa med föregående värde) och min fläkhastighet är 313 rpm.

Sitter det säkringar eller liknande i utedelen som är åtkomliga och utbytbara eller vad bör jag börja med att undersöka?

Fläkten ska inte gå hela tiden, något är fel. Har du provat norsk reset till att börja med ?

• Gilla
D_Anders
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Fläkten ska inte gå hela tiden, något är fel. Har du provat norsk reset till att börja med ?
Testade det nyss. Fläkten startade inte, displayen på inneenheten visar 0 rpm och max/min står nu på 580 resp 75 rpm. Nu aktiverade jag en engångs-höjning av varmvattnet. Fläkten och kompressorn gick igång,
min 313 rpm, max 420 rpm, aktuell hastighet fluktuerar runt 349 rpm för tillfället.

Får se vad som händer när värmningen är klar och kompressorn slår ifrån (liknande måste ju dock ha inträffat under de senaste veckorna).

När det hade slutat värma varmvattnet så stannade både kompressorn och fläkten utan problem!
Jag hittade en manual och läste om "passiv avfrostning" som kan förekomma inom vissa temperaturintervall. Då körs tydligen fläkten på hög hastighet (som min gjorde) och energin i utomhusluften används för att bli av med eventuell frost. Kanske hade min uteenhet "fastnat" i detta läge? Trasig givare? Mjukvarubugg?

Jag gissar att jag får vänta till nästa avfrostning sker någon gång i höst och se vad som händer.

Suck. Något verkar skumt.
Jag hittade ett menyalternativ för "manuell avfrostning" (manualen stämmer inte riktigt med min innedel) och slog på det. Fläkten började gå för fullt, kompressorn var av (dvs precis motsvarande läge som ursprungsproblemet). Lät det gå rätt länge men fläkten verkade inte stängas av. Bröt strömmen till innedelen och ytterdelen men nu går fläkten igång igen så fort jag slår på strömmen.

Gissar på att det är nog fel med elektroniken så det får bli en reparatör tror jag.

Gå in i samma meny och stäng av manuell avfrostning. Bryt sedan strömmen och sätt på.

Det går inte riktigt.

När jag slog på så drog jag i ett litet reglage som direkt studsade tillbaka igen. Efter en liten stund så gick avfrostningen igång. Jag har gått in och tittat där igen men reglaget står i läget av. Jag testade det lite fram och tillbaka men fläkten fortsätter att gå. Slog av allt men som sagt, när strömmen sätts på så går fläkten igång direkt igen,

Har även testat att återigen göra en tempökning på varmvattnet så att kompressorn går igång och fläkten styrs. Men när den slår av så verkar avfrostningen fortsätta (fläkten går men kompressorn stannar).

Hahaha
Imorgon kommer det en kille och ska felsöka samt troligen byta kretskort.

Nyss värmde pumpen vatten och för första gången på en vecka så stannade fläkten som den ska efteråt...

Övrig tid har fläkten gått för fullt hela tiden när utedelen har varit inkopplad.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.