Hej, Jag har det gamla Ikea köket Faktum, se bilder på befintlig fläkt, Ikeas egna fläkt. Nu behöver jag hjälp att köpa en ny fläkt då belysningen ballat ur, och även om själva fläkten fungerar avser jag köpa en ny fläkt, gärna en Siemens, men är öppen för era idéer och erfarenheter.
Vilken/vilka modeller på fläktar kommer att kunna installeras och passa i mitt kök? Som ni ser så har min befintliga fläkt fästs i sidorna på underskåpet, någon skiva längst ned i köksskåpet finns inte, utan Ikea fläkten täcker hela undersidan.
Bifogar bilder med lite mått. 598 mm är bredden på stommen (yttermått). Jag har ingen aning om vad jag ska googla på, och svårt att förstå skisserna/ritningarna och monteringsanvisningarna. Jag vill inte behöva bygga om hela köket för att få in en ny fläkt. Tar tacksamt emot svar från er som är kunniga i ämnet och har erfarenhet. Tack på förhand.

• Ikeas köksskåp med ventilationsslang, vit kartong, gryta och prydnader. Fläkten är monterad utan underskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en äldre Ikea köksfläkt installerad i ett underskåp, fläkten täcker hela undersidan utan en skiva längst ned.
    Skapa konto
  • Gammal Ikea köksfläkt monterad i skåp med synliga kablar och måttstock för att visa bredden.
    Skapa konto
  • Närbild av undersidan av en Ikea Faktum köksfläkt monterad i ett köksskåp, med en linjal som mäter en bredd på 598 mm.
    Skapa konto
  • Närbild på undersidan av en köksfläkt i ett Ikea Faktum-kök med måttstock som visar bredd, cirka 598 mm.
    Skapa konto
  • Närbild på en gammal Ikea-köksfläkt monterad i ett skåp, synliga fästen och omgivande stomme, utan bottenplatta i ikea-skåpet.
    Skapa konto
hemskapat hemskapat skrev:
Hej, Jag har det gamla Ikea köket Faktum, se bilder på befintlig fläkt, Ikeas egna fläkt. Nu behöver jag hjälp att köpa en ny fläkt då belysningen ballat ur, och även om själva fläkten fungerar avser jag köpa en ny fläkt, gärna en Siemens, men är öppen för era idéer och erfarenheter.
Vilken/vilka modeller på fläktar kommer att kunna installeras och passa i mitt kök? Som ni ser så har min befintliga fläkt fästs i sidorna på underskåpet, någon skiva längst ned i köksskåpet finns inte, utan Ikea fläkten täcker hela undersidan.
Bifogar bilder med lite mått. 598 mm är bredden på stommen (yttermått). Jag har ingen aning om vad jag ska googla på, och svårt att förstå skisserna/ritningarna och monteringsanvisningarna. Jag vill inte behöva bygga om hela köket för att få in en ny fläkt. Tar tacksamt emot svar från er som är kunniga i ämnet och har erfarenhet. Tack på förhand.
köp vad du vill i modulmåttet 60cm

Bästa svaret

hemskapat hemskapat skrev:
Två förslag som kan fungera.
https://www.siemens-home.bsh-group....ad-koksflakt/integrerad-designflakt/LJ67BAM60
https://www.siemens-home.bsh-group....rerad-koksflakt/utdragbar-koksflakt/LI64MB521

• Gilla
hemskapat
  • Laddar…
Hejsan, vi står med precis samma problem hemma. Tänkte höra hur det gått för er 🙂.

Hur monterade du ned den gamla fläkten? Hittar inte vilka skruvar som lossar den?

Å ÅBR skrev:
Hur monterade du ned den gamla fläkten? Hittar inte vilka skruvar som lossar den?
Ja du… det minns jag inte exakt. Men det var inte så komplicerat, då det inte fanns särskilt många att välja på. En på varje sida i riktning utåt var det nog. Löser sig nog genom att prova sig fram 😊.

• Gilla
ÅBR
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.