Hej,

Vi har en sån här ventilationsfläkt i vårt vardagsrum. Finns det möjlighet att bytta denna till en mindre utan att påverka ventilationsflödet?

• PXL_20260615_195916408.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ingen fläkt utan bara ett tilluftsdon, högst troligt är det även ett luftfilter i tilluftsdonet.

Ja, det går att byta till mindre tilluftsdon.

Vad är det för ventilationssystem?
F / FT / FTX?

surris
Tänk på att om det inte är en villa så kan du inte byta hursomhelst.

Demmpa Demmpa skrev:
Det är ingen fläkt utan bara ett tilluftsdon, högst troligt är det även ett luftfilter i tilluftsdonet.

Ja, det går att byta till mindre tilluftsdon.

Vad är det för ventilationssystem?
F / FT / FTX?
Det är FTX ventilationssystem i lägenheten/föreningen.
surris surris skrev:
Tänk på att om det inte är en villa så kan du inte byta hursomhelst.
Det är en bostadsrätt, men sålänge jag inte byter ut hela FTX-ventilationen är det väl OK?

surris
J johnny27 skrev:

Det är en bostadsrätt, men sålänge jag inte byter ut hela FTX-ventilationen är det väl OK?
Nej föreningen äger ventilationssystemet. Tar du bort eller förändrar ett don utan att justera in luftflödet så påverkas övriga ventilationssystemet.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
J johnny27 skrev:

Som sagt, hela ventilationssystem tillhör normalt föreningen och det är även deas ansvar att det fungerar.

Det kan skilja lite i vilken typ av bostadsrätt det är, men generellt så är det enda du oftast får och ofta ska göra är att rengöra/byta eventuella filter i bostaden.

Då vet jag, stort tack för svaren!

tommib
Ett tips är att det går att måla donet i samma färg som väggen, då blir det betydligt mer diskret. Tvätta med isopropylalkohol eller något liknande först och sedan måla med roller så blir det snyggt. Även det ska nog godkännas av föreningen men det borde inte påverka flödet så länge du inte sätter igen hålen.

I värsta fall, om det går åt skogen med eventuellt målande, så heter donet STQA-xxx där xxx är kanaldimensionen som den är avsedd att monteras i (vanligen 100 eller 125 mm). Man köper ett nytt och sätter dit så syns det inte att man gjort något.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.