Hej!
Vi har köpt ett nytt hus och ventilationen (självdrag) är ganska dålig och skulle behöva en skjuts. Det finns ett frånluftsystem (enligt bild) med en köksfläkt i köket på bottenvåningen och en PAX-fläkt i badrummet på övervåningen. PAX-fläkten leder in i en kanal som går ut i köksfläktens kanal.
Min tanke är att ta bort PAX-fläkten och sätta dit ett frånluftsdon och sätta en kanalfläkt med kontinuerlig drift en bit in på kanalen istället. Tror ni det blir bra eller finns det risk att det trycker ut i köket? Eller kan man sätta kanalfläkten på "köksröret" ovanför anslutningen till badrummet?
Eller ska man göra något helt annat? Takfläkt?
Kanske rörigt förklarat men jag tror ni förstår min fråga.
Vi har köpt ett nytt hus och ventilationen (självdrag) är ganska dålig och skulle behöva en skjuts. Det finns ett frånluftsystem (enligt bild) med en köksfläkt i köket på bottenvåningen och en PAX-fläkt i badrummet på övervåningen. PAX-fläkten leder in i en kanal som går ut i köksfläktens kanal.
Min tanke är att ta bort PAX-fläkten och sätta dit ett frånluftsdon och sätta en kanalfläkt med kontinuerlig drift en bit in på kanalen istället. Tror ni det blir bra eller finns det risk att det trycker ut i köket? Eller kan man sätta kanalfläkten på "köksröret" ovanför anslutningen till badrummet?
Eller ska man göra något helt annat? Takfläkt?
Kanske rörigt förklarat men jag tror ni förstår min fråga.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Jag skulle förorda en gemensam kanalfläkt (med varvtalsstyrning) efter anslutningen till badrum alternativt en takfläkt. I liknande lösningar brukar man dock ofta använda en spiskåpa utan fläkt med ett spjäll som öppnas på en timer när man lagar mat. Men det kan fungera även med med en spisfäkt med lite tur.
Om du ökar på ventilationen (vilket säker är bra) måste du fundera över hur och var ersättningsluften ska komma in i huset.
Om du ökar på ventilationen (vilket säker är bra) måste du fundera över hur och var ersättningsluften ska komma in i huset.
Imkanalen får inte kopplas ihop med annan ventilation alls. Detta då det finns krav på att en brand i imkanalen inte får sprida sig till andra delar av byggnaden.
Så här står det i boverkets byggregler:
Dessutom så finns det ju den rent praktiska aspekten att det är trist med stekflott på badrumsspegeln eller fukt från badrummet i köket.
Vill du göra det lätt för dig så separerar du alltså dessa två ventilationskanaler helt från varandra.
Hela BBR avsnitt 5 med tillhörande allmänna råd hittar ni här:
https://www.boverket.se/globalassets/vagledningar/kunskapsbanken/bbr/bbr-22/bbr-avsnitt-5
Till detta finns givetvis ett allmänt råd. Jag har klippt ut delen om bostäder då texten börjar med ett långt stycke om storkök.5:5332 Imkanaler
Imkanaler med tillhörande delar ska utformas med ett skydd mot spridning av brand och brandgas inom och mellan brandceller. Skyddet ska begränsa risken för spridning av brand till intilliggande byggnadsdelar eller fast inredning och så att brandcellsgränser upprätthålls. (BFS 2011:26).
Kort och gott så är det svårt att åstadkomma E15, alltså skydd mot spridning av brandgaser i 15 minuter, om imkanalen är ihopkopplad med annan ventilation.I kök i bostäder och andra utrymmen med hushållsspis eller ugn bör imkanalen utföras i lägst brandteknisk klass EI 15. Som alternativt till EI 15 kan imkanalen utföras i lägst brandtekniskt klass E 15 och med ett skyddsavstånd till brännbara material på minst 30 mm. Anslutningsdon till imkanaler bör utformas med material i lägst brandteknisk klass E. Kanaler och anslutningsdon kan placeras mot brännbart material vid genomgång av hyllor eller skåpsidor. Även ovansidan och andra mindre delar av ytterhöljet till spisfläktar kan placeras mot brännbart material. (BFS 2011:26).
Dessutom så finns det ju den rent praktiska aspekten att det är trist med stekflott på badrumsspegeln eller fukt från badrummet i köket.
Vill du göra det lätt för dig så separerar du alltså dessa två ventilationskanaler helt från varandra.
https://www.boverket.se/globalassets/vagledningar/kunskapsbanken/bbr/bbr-22/bbr-avsnitt-5
Den möjligheten finns! Fläktpaketet sitter i ett kallförråd och man skulle kunna dra badrumsventilationen tvärs genom rummet och ut genom väggen.PNO skrev:
Hur tätar jag hålet efter dagens ihopkoppling i imkanalen?
Till en början tänkte jag nog avvakta och se om de gistna gamla fönstren kan sköta det själva. Annars får det bli friskluftsintag i sovrummen. Alla dörrar är utskurna i överkant så jag föreställer mig att luft ska kunna strömma mellan rummen.Ulltand skrev:
Jag skulle säga att detta inte är tillämpbart här. Byggnaden i fråga är en enda brandcell och imkanalen är av klass 3. (får sammakopplas med andra kanaler)PNO skrev:
Imkanalen får inte kopplas ihop med annan ventilation alls. Detta då det finns krav på att en brand i imkanalen inte får sprida sig till andra delar av byggnaden.
Till detta finns givetvis ett allmänt råd. Jag har klippt ut delen om bostäder då texten börjar med ett långt stycke om storkök.
Kort och gott så är det svårt att åstadkomma E15, alltså skydd mot spridning av brandgaser i 15 minuter, om imkanalen är ihopkopplad med annan ventilation.
[länk]
Dessutom är "alltid" ventilation från badrum och kök i flerfamiljhshus sammakopplade till en fläkt om det handlar om ett sk typ F system.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vilka problem skulle kunna uppstå om man har en vanlig spisfläkt?Ulltand skrev:
Jag skulle förorda en gemensam kanalfläkt (med varvtalsstyrning) efter anslutningen till badrum alternativt en takfläkt. I liknande lösningar brukar man dock ofta använda en spiskåpa utan fläkt med ett spjäll som öppnas på en timer när man lagar mat. Men det kan fungera även med med en spisfäkt med lite tur.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden