1 161 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Flakmoped batteridriven
har en flakmoped som är eldriven. Har två stycken 12v batterier på 120ah. Tillsammans driver de en 24v elmotor som driver mopeden.
Om jag vill sätta in en mer intelligent laddare, kan jag då köpa en 24v laddare och sätta ena kabeln på minuspolen på det ena batteriet och en kabel på pluspolen på andra batteriet. Laddar jag dem med 24v då?
Om jag vill sätta in en mer intelligent laddare, kan jag då köpa en 24v laddare och sätta ena kabeln på minuspolen på det ena batteriet och en kabel på pluspolen på andra batteriet. Laddar jag dem med 24v då?
Ja. Jag antar att det är blybatterier. Varje batteri består av 6 celler om 2 V vardera. Det går lika bra att ladda 6 celler i serie som 12 celler i serie. Det som är viktigt är att cellerna är lika. Det måste till att börja med vara två identiska batterier. Sedan måste de ha samma historia. Blir ett dåligt måste du byta båda.R Rolle85 skrev:
Original laddare ansluter på detta sätt så ingen anledning att ändra på något.R Rolle85 skrev:har en flakmoped som är eldriven. Har två stycken 12v batterier på 120ah. Tillsammans driver de en 24v elmotor som driver mopeden.
(Antar att det är en Transportel, samma som i dina gamla trådar)
Klicka här för att svara