Är ute efter en bra och billig gräsklippare. Gärna så bred klippbredd som möjligt och motorn ska gärna va stark. Har ingen superstor trädgård 500kvm> men vill inte hålla på att ladda 3-4 gånger per klippning.
Just nu är jag inne på någon av dessa
40V Meec Borstlös:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...asklippare/batteridriven-grasklippare-025269/
18V Meec Borstlös:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...asklippare/batteridriven-grasklippare-027182/
18V Ryobi Borstad:
https://amzn.eu/d/dyB3j9W
18V Ryobi borstlös:
https://amzn.eu/d/gW6t6na
Jula verkar ha en riktigt bra klippare för priset men osäker på kvalitén. Ryobi känns ju som det givna valet men deras batterier kostar ju en förmögenhet numera så Meec blir ju billigare i drift och det är ju alltid trevligt att komma undan billigt…. Sen undrar jag också hur stor skillnaden är på 18v kontra 36v motor? Är det någon som har erfarenhet av ovan nämnda klippare eller som kan peka mig i rätt riktning! Orkar inte springa med handjagare längre och vill bara ha något pålitligt som håller många år framöver
Just nu är jag inne på någon av dessa
40V Meec Borstlös:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...asklippare/batteridriven-grasklippare-025269/
18V Meec Borstlös:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...asklippare/batteridriven-grasklippare-027182/
18V Ryobi Borstad:
https://amzn.eu/d/dyB3j9W
18V Ryobi borstlös:
https://amzn.eu/d/gW6t6na
Jula verkar ha en riktigt bra klippare för priset men osäker på kvalitén. Ryobi känns ju som det givna valet men deras batterier kostar ju en förmögenhet numera så Meec blir ju billigare i drift och det är ju alltid trevligt att komma undan billigt…. Sen undrar jag också hur stor skillnaden är på 18v kontra 36v motor? Är det någon som har erfarenhet av ovan nämnda klippare eller som kan peka mig i rätt riktning! Orkar inte springa med handjagare längre och vill bara ha något pålitligt som håller många år framöver
Redigerat:
Det löser du genom att ha större/fler batterier så du kan byta utan att vänta på laddning.C caril skrev:
Då borde du kanske titta på fler märken än dessa?C caril skrev:
Robot är inte dumt heller men där är det nog också vanskligt med hållbarhet bland lågprisalternativen.
Ja! Vad tror du man behöver för storlek/antal på batterier för att den ska orka med ca 200 kvm gräs? Vilka andra märken hade du rekommenderat?nanowire skrev:
Jag har bra erfarenheter av Metabo. De har 10 Ah som största batteri och en klippare jag övervägde innan jag skaffade robot.
Oavsett klippare kan du skaffar, starta med två batterier och se hur långt det räcker.
Oavsett klippare kan du skaffar, starta med två batterier och se hur långt det räcker.
Den ser kraftfull ut och jag har vara deras kap och ger sedan tidigare, den funkar fint.nanowire skrev:
Men det känns sådär att gå in i ett nischat batterisystem. En av fördelarna med Ryobi och Meec ör att de har en uppsjö av andra verltyg i samma batteriserie. Osöker på hur brett metabos sortiment är…
Sen är klipparens vikt avgörande också då jag ska klippa en kulle, Metabos klippare väger ju upp emot 28kg i jämförelse med Ryobi som väger hälften så mycket… Men det kanske säger en del om kvalitetskillnaden samtidigt..
Meek kan tex byta batteriinterface när som helst och att låsa in sig där tror jag inte alls på. Då är nog Lidl/Parkside mer prisvärt.C caril skrev:Den ser kraftfull ut och jag har vara deras kap och ger sedan tidigare, den funkar fint.
Men det känns sådär att gå in i ett nischat batterisystem. En av fördelarna med Ryobi och Meec ör att de har en uppsjö av andra verltyg i samma batteriserie. Osöker på hur brett metabos sortiment är…
Sen är klipparens vikt avgörande också då jag ska klippa en kulle, Metabos klippare väger ju upp emot 28kg i jämförelse med Ryobi som väger hälften så mycket… Men det kanske säger en del om kvalitetskillnaden samtidigt..
Metabo har väldigt mycket batteriverktyg har jag upptäckt efter att ha skaffat några Metabobatterier till ett kompatibelt icke-Metaboverktyg. inte mycket till inlåsning. Vad är det du saknar i deras serie?
Min granne har en ryobi batteriklippare. Max två år gammal. Den låter förfärligt högt. Möjligt att konkurrenterna låter ännu mer men värt att ta med i beslutsfattandet.
Trodde i min enfald att en batterimaskin skulle vara klart tystare än en bensindito.
Trodde i min enfald att en batterimaskin skulle vara klart tystare än en bensindito.
Okej men kan inte alla byta batterisystem när som helst? Eller vad gör meec mer benäget till att göra det?nanowire skrev:
Meek kan tex byta batteriinterface när som helst och att låsa in sig där tror jag inte alls på. Då är nog Lidl/Parkside mer prisvärt.
Metabo har väldigt mycket batteriverktyg har jag upptäckt efter att ha skaffat några Metabobatterier till ett kompatibelt icke-Metaboverktyg. inte mycket till inlåsning. Vad är det du saknar i deras serie?
Bara att hitta en återförsäljare för Metabos grejer känns svårt. Vi har ingen lokalåterförsäljare och på nätet får man leta ganska noga för att hitta nåt ur deras sortiment.
Sen är deras priser inte särskilt mycket bättre än Ryobi så jag ser inte riktigt poängen med att välja dom framför Ryobi om inte det är kvalitén(?). Speciellt när Ryobi är såpass populärt märke….
Hmm intressant. Undrar vilken modell hen kör med. Det borde ju inte vara värre än bensin kan man ju tycka men det kan ju vara en 36V med starkare motor. Då kanske det låter en del….M MasMats skrev:
Vi har en Makita, med 2x18V batterier. Håller att klippa hela gräsmattan på ca 300kvm på en laddning. Låter inte mycket, väger inte mycket. Tror den har 43 cm klippbredd, kommer inte ihåg vad den heter dock…
Hmm kikade lite närmare på Makita nu och den var ju inte jättedyr med 38cm:aren. Dessutom 36v med två 18v batterier. Det är ju trevligt!KristinaRT skrev:
Hur är den rent förvaringsmässigt? Ser lite stor och klumpig ut eller går den att förvara ståendes eller tar den mycket plats?
Hur ser trädgården ut? Är allt gräs samman så en robot kan gå så kostar de ju inte mycket mer än Ryobis batteriklippare. Dessutom är de tystare. Och så schemalägger du dem till att klippa lite hela tiden vilket ger en mycket snyggare gräsmatta.
Värt att tänka på är att små gräsmattor är jobbiga att klippa med maskin själv. Det är inte långa sträckor man kan gå innan det är dags att vända och att klippa runt buskar och träd tar ganska lång tid. Sedan jag bytte till robot och trimmer (en Ryobi OLT1832) så har jag en mycket snyggare trädgård och spenderar mindre tid på den...
Värt att tänka på är att små gräsmattor är jobbiga att klippa med maskin själv. Det är inte långa sträckor man kan gå innan det är dags att vända och att klippa runt buskar och träd tar ganska lång tid. Sedan jag bytte till robot och trimmer (en Ryobi OLT1832) så har jag en mycket snyggare trädgård och spenderar mindre tid på den...
Köpte den här för nån vecka sen... https://www.stiga.com/se/2l0482008-st1-collector-48-s-ae-kit.html
Känns som ett aningen bättre val än Ryobi och Meec.
Erfarenheten säger att det brukar vara värt att lägga nån krona extra... Du får ju 2 batterier just nu också.
Har ungefär samma förutsättningar, runt 450kvm men med några kullar och terräng. Det var anledningen till stigan. Den är självgående och helt klart prisvärt att köpa då just självgående batteri klippare drar iväg lite mer i pris. (Ja jag har sett Meec men den gav intrycket att det var låg kvalitet.)
Känns som ett aningen bättre val än Ryobi och Meec.
Erfarenheten säger att det brukar vara värt att lägga nån krona extra... Du får ju 2 batterier just nu också.
Har ungefär samma förutsättningar, runt 450kvm men med några kullar och terräng. Det var anledningen till stigan. Den är självgående och helt klart prisvärt att köpa då just självgående batteri klippare drar iväg lite mer i pris. (Ja jag har sett Meec men den gav intrycket att det var låg kvalitet.)
Redigerat:
Gräsmattan är ganska ojämn och största delen tas upp av trall så jag tänkte först att robotgräsklippare känns overkill. Men efter att ha gått med handjagare så är jag helt enkelt trött på att kolla på en tussig gräsmatta…. Därav beslutet att gå mot något batteridrivet.S sjoelund skrev:Hur ser trädgården ut? Är allt gräs samman så en robot kan gå så kostar de ju inte mycket mer än Ryobis batteriklippare. Dessutom är de tystare. Och så schemalägger du dem till att klippa lite hela tiden vilket ger en mycket snyggare gräsmatta.
Värt att tänka på är att små gräsmattor är jobbiga att klippa med maskin själv. Det är inte långa sträckor man kan gå innan det är dags att vända och att klippa runt buskar och träd tar ganska lång tid. Sedan jag bytte till robot och trimmer (en Ryobi OLT1832) så har jag en mycket snyggare trädgård och spenderar mindre tid på den...
Men det kanske är värt att överväga en robot iaf… Har du något bra tips?
Yes, den ser kraftig ut men kanske lite väl stor för min yta. Min trädgård är ganska liten, se bildCheesen skrev:
Köpte den här för nån vecka sen... [länk]
Känns som ett aningen bättre val än Ryobi och Meec.
Erfarenheten säger att det brukar vara värt att lägga nån krona extra... Du får ju 2 batterier just nu också.
Har ungefär samma förutsättningar, runt 450kvm men med några kullar och terräng. Det var anledningen till stigan. Den är självgående och helt klart prisvärt att köpa då just självgående batteri klippare drar iväg lite mer i pris. (Ja jag har sett Meec men den gav intrycket att det var låg kvalitet.)
