1 378 läst ·
27 svar
1k läst
27 svar
Fläck på Stolab bord!
Självklart måste även ett matbord underhållas vilket vi också gör!
Är det någon annan som råkat ut för samma problem?
Är det någon annan som råkat ut för samma problem?
Ok, om du inte vill lära dig något är det såklart helt upp till dig, men då kanske du inte behöver fråga här och sedan svara genom att dissa alla försök med utropstecken.
Men jag kör ett sista försök.
Rätt applicerad hårdvaxolja gör ett matbord klart tåligare än om du lackar det.
Man underhåller ett lackat bord (till skillnad från trä med alla andra ytbehandlingar) genom att lacka om det. Är fet så du gjort?
Men jag kör ett sista försök.
Rätt applicerad hårdvaxolja gör ett matbord klart tåligare än om du lackar det.
Man underhåller ett lackat bord (till skillnad från trä med alla andra ytbehandlingar) genom att lacka om det. Är fet så du gjort?
Jag dissar inga råd utan tar tacksamt mot dem annars skulle jag inte svara här.
Tycker att ett väl renommerat företag som Stolab är borde göra mer hållbara bord men framför allt svara när man skriver till dem om ett problem.
Nu var det ett meddelande utan ! Utropstecken är ett så kallat stort skiljetecken som inom åtskilliga skriftspråk används som avslutning på utrop, uppmaningar, önskningar, tilltal, hälsningar och liknande interjektioner. Inom matematiken används utropstecknet som fakultetstecken.
Tycker att ett väl renommerat företag som Stolab är borde göra mer hållbara bord men framför allt svara när man skriver till dem om ett problem.
Nu var det ett meddelande utan ! Utropstecken är ett så kallat stort skiljetecken som inom åtskilliga skriftspråk används som avslutning på utrop, uppmaningar, önskningar, tilltal, hälsningar och liknande interjektioner. Inom matematiken används utropstecknet som fakultetstecken.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 977 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 977 inlägg
Jag skulle kunna tänka mig att Stolab tänker ungefär så här:
"Du har inte köpt bordet direkt av oss utan av en återförsäljare och då är det återförsäljaren som har tagit betalt och ska hjälpa dig när du har frågor."
Det är med butiken du har ett avtal och inte med Stolab.
Annars kan det ju många gånger gå betydligt bättre att ringa företag än att mejla dem.
"Du har inte köpt bordet direkt av oss utan av en återförsäljare och då är det återförsäljaren som har tagit betalt och ska hjälpa dig när du har frågor."
Annars kan det ju många gånger gå betydligt bättre att ringa företag än att mejla dem.
Så kan det ju vara. Skall ta det den vägen o tack för tipset!BirgitS skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att Stolab tänker ungefär så här:
Hur? Att t.ex. låta blöta glas stå på bordet går ju stick i stäv med deras rekommendationer.J Jonas Gerdle skrev:
Ditt bort har levt med tallrikar och bestick, blöta glas och solljus. Träets rörelser pga varierande temperaturer och luftfuktighet, mekanisk nötning och rengöringsmedel sliter alla på lacken. Att du ser det slitaget som ett problem tycker jag snarare tyder på att du inte har förstått vad du har köpt.J Jonas Gerdle skrev:
Lite så är det och ett mer omvårdat bord har vi aldrig haft!
Så här svarade du på mitt försök att hjälpa dig:
”Olja vill jag inte använda då det blir värre i liknande situation!
Båtar lackar man ju i vart fall om dom är av trä o dom tål ju vatten!”
För mig är det inte ett tecken på att vilja ta till sig ny kunskap. Men jag kanske tolkar de meningarna och ditt googlande på vad ett utropstecken är fel. Du kanske vill förstå hur man skyddar björkträ.
Vi börjar om. Hur har du underhållit ditt lackade bord? Frågan lär du få från butiken och tillverkaren.
För mig är det inte ett tecken på att vilja ta till sig ny kunskap. Men jag kanske tolkar de meningarna och ditt googlande på vad ett utropstecken är fel. Du kanske vill förstå hur man skyddar björkträ.
Vi börjar om. Hur har du underhållit ditt lackade bord? Frågan lär du få från butiken och tillverkaren.
Genom att torka av bordet… helt enkelt vanlig skötsel!Hep skrev:
Så här svarade du på mitt försök att hjälpa dig:
Ok, då tror jag att jag har bilden. Du har inte underhållit skivan så att den ska hålla bättre eller längre, men du har ställt blöta glas på det. Inget konstigt med det och jag har nog misshandlat bord på samma sätt själv. Du har inget att hämta från butik eller tillverkare efter fem år rent juridiskt, så du får hoppas på deras snällhet eller fixa det själv (eller leja ut jobbet, men det är samma lösning). De två alternativen har jag nämnt, men eftersom oljealternativet inte gick hem får du köra på det näst bästa och lacka det igen.
Hårdvaxolja är inte heller en olja utan en produkt baserad på olja och vax. Inte för att det inte går att skydda med olja och vax men det är mer arbete involverat.
Träbåtar oljar man väl fortfarande och sen fernissar man där fernissa troligen är mer som hårdvaxolja än lack.
Träbåtar oljar man väl fortfarande och sen fernissar man där fernissa troligen är mer som hårdvaxolja än lack.
Kärt barn har många namn. Tack för tipsen!
Jag kom på att jag gjorde ett test som rätt tydligt visar skillnad mellan lack (som bara ger en skyddande yta) och hårdvaxolja (som både skyddar på ytan och en bit in i trät).
https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-ytbehandling-i-morgon-vet-vi.384581/
https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-ytbehandling-i-morgon-vet-vi.384581/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden