Jag har googlat, frågat och funderat, men blir inte riktigt klok ändå. Hur ska man behandla en träbänkskiva som ska funka i ett kök? Vi har köpt två hus som haft arbets- och diskbänk i limträskivor som oljats med vad som sålts i möbelvaruhusen. Halvridiga redan när vi tog över och några år senare skitfula. Vi har tidigare löst det genom att köpa granit, men nu vill vi testa trä igen. Egenlimmade ekskivor för att vara mer exakt.

Vad är snyggast och vad tål att bli blött?

Jag har nu fixat fem prover. Spillbitar av tvåtums ekplankor som hyvlats, slipats och lagats med epoxy. De är sedan behandlade med Osmo Top-oil, vattenburen halvblank lack, Lidls skitbilliga hårdvaxolja, Danish Oil och den sista med mitt hemmablandade bivax/paraffin-klet. Alltså en behandling per testbit och inte allt på alla...

Nu när de är nybehandlade upplever jag dem enligt följande (uppifrån vänster):
Lack - ser bra ut, men känns lite för plastig
Osmo - snygg och känns helt ok nu efter några dagar då vaxkänslan nästan är borta
Danish - rätt lik Osmo, men lite mindre plastigt utseende och lyfter träet lite bättre
Lidl - mattare än övriga och ser bra ut, men känns efter en vecka fortfarande en aning vaxkletig
Bivax/paraffin - ser klart mest ”äkta” ut med bara en aning blankhet i ytan och snygg ådring

Nu leder Danish och Lidl är klart sist.

Fem ekprover behandlade med olika finishar på träbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag valt ut vad de ska drabbas av. De har fått tre hål var i ytskitet av ett stålstift och sedan har varje hål och området runt apterats med rödvin, olivolja och ett blött dricksglas.

Två flaskor och staplade dricksglas på en behandlad träyta för att testa ytskiktets tålighet.
Skapa konto

Ekplankor behandlade med olika skyddsoljor och lacker testade med vinfärgning, oljefläck och avtryck av vått glas.
Skapa konto

Nu få de stå tills i morgon. Kanske inte helt vetenskapligt och om någon har tips på annat jag kan utsätta dem för är jag mottaglig för nya hyss. Jag hoppas bli något klokare.

• Gilla
Totte_S och 7 till
  • Laddar…
Spännande test!

• Gilla
elmontören
  • Laddar…
N
En het kaffe/te-mugg med lite spill under brukar ju kunna ge rätt ”fina” ringar. Värmen från muggen hjälper kanske? Kan vara värt att testa också om ni nu nyttjar någon av de dryckerna

/NorraS

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Bra idé med kaffe. Det tackar jag för. Nu står muggar med kaffespill under, fyllda med vatten direkt från vattenkokare på varje bit. För att jävlas lite extra tryckte och gned jag runt lite med de varma blöta kopparna på träet. Så där jobbiga stengodskoppar som är lite råa och skrovliga undertill.

Stengodsmugg med enkelt djurmotiv på träyta med kaffefläck och vattenringar runtomkring.
Skapa konto

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Ljus vinäger också kanske?

Hep Hep skrev:
Bra idé med kaffe. Det tackar jag för. Nu står muggar med kaffespill under, fyllda med vatten direkt från vattenkokare på varje bit. För att jävlas lite extra tryckte och gned jag runt lite med de varma blöta kopparna på träet. Så där jobbiga stengodskoppar som är lite råa och skrovliga undertill.
Hur gick det här?

Sorry. Jag väntade tills allt hade torkat in ordentligt och sedan blev det barnkalas. Rapport kommer i kväll.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Ett annat elakt test är att ta ett varmt gjutjärnslock som man lyfter från grytan och läger vid sidan av för att röra om i köttgrytan.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nu är alla barnkalas avklarade och alla testbitar misshandlade och synade. Efter att allt fått torka in ordentligt har jag diskat av brädorna med vatten och diskmedel. Först bara med mjuk trasa och sedan med mer och mer våld med en vit skursvamp tills fläckarna försvann. Jag hade absolut kunnat slippa en del repor, men för att vara så verklighetstrogen som möjligt skrubbade jag tills det blev så rent som det bara gick vilket jag tror är vad som skulle skett om det var i köket på riktigt.

Hur gick det då - blev jag något klokare? Jo, faktiskt.

Plats fem - Lidls hårdvaxolja:
Träbräda behandlad med olika ytbehandlingar, med synlig fläck från rödvinstest.
Skapa konto

Omöjligt att skura bort kaffe och rödvin som sugit in ordentligt, trots tre lager med hårdvaxoljan enligt instruktionen. Eftersom den dessutom var lite otrevlig i känslan redan innan testet hamnar den klart sist. Lidl är riktigt bra på att sälja chark till bra pris, men de kanske borde nöja sig med det.

Plats fyra - Bivax/paraffin:
Träbräda med tydliga användningsmärken och en missfärgad fläck, test av oljebehandling mot fläckar.
Skapa konto

Väldigt trevlig och naturlig yta som dessutom luktar lite gott, men helt värdelös på att motstå smuts. Omöjligt att få bort vare sig rödvin eller kaffe, då det sugit in ordentligt. Kanske med slipmaskin, men då är det bättre att välja något annat och låta bivaxet stanna i hipsterskäggen.

Plats tre - Klarlack:
En närbild av en träbräda behandlad med olja där en droppe rödvin har missfärgat ytan och punkterat behandlingen.
Skapa konto

Bortsett från att rödvinet färgat träet något där jag punkterat ytan med ett stålstift, var ytan precis som ny. Lättast av alla brädorna att bara skölja av helt utan diskmedel. Synd att den känns och ser något plastig ut, då den annars skulle kunna vara kanon. Kanske på andra ställen än i vårt 1800-talskök, men där funkar den tyvärr inte.

Plats två - Danish Oil:
Träbräda med synliga repor och fläckar efter att ha rengjorts från kaffefläckar och rödvin.
Skapa konto

Snyggast yta av dem alla, men tydligen dricker de inte kaffe i Danmark. Allt annat rann av direkt, men kaffet fick skrubbas bort och då blev ytan matt och ful efter det. Eftersom den är snygg och funkar väldigt bra i andra miljöer kommer den ändå tvåa. Alkoholen släppte ju direkt, så det kanske funkar i ett danskt kök, men inte i ett svenskt eller finskt.

Vinnare - Osmo Top Oil
Träbräda behandlad med olja och testad för tålighet, visas fläckar och repor efter rengöring.
Skapa konto

Känns lite trist och förutsägbart att den produkt som flest rekommenderar på det här forumet vinner, men så får det bli. Den "presenterar" träet nästan lika snyggt och naturligt som Danish och tål fläckar lika bra som lackat. En liten missfärgning och upphöjning där rödvinet fått ligga två dygn där ytan punkterats, men det är allt. Sett till helheten en rätt klar vinnare.

Nu finns det massor av relevanta invändningar mot det här testet, men det här har i alla fall hjälpt mig en del i mina val. Lidls skräpolja och mitt egenfixade Bivaxparaffin försvinner från verkstan. Klarlack till barnens prylar, Danish även i fortsättningen till möbler i största allmänhet och Osmos hårdvaxolja till köket.

• Gilla
  • Älska
Bluegreengrey77 och 29 till
  • Laddar…
Snyggt test, tack för att du delade med dig!

Toppentest, även om resultat inte var överväldigande oväntat är det skönt att veta att det inte bara är på rutin som Osmo rekommenderas.

Bra test! Skulle vara intressant med en utökad studie för att se fler oljor typ Herdins, vanlig träolja etc

• Gilla
Bluegreengrey77
  • Laddar…
Staffans2000
Och linolja

• Gilla
Bluegreengrey77
  • Laddar…
Skulle gärna utöka. Gott om bitar ekplank och nyfikenhet och jag kan enkelt göra om med precis samma förutsättningar. Om jag snubblar över (får) en skvätt av någon annan olja så gör jag det gärna.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vilken glans hade du på oljan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.