Har ett stort o dyrt bord från Stolab! Har ställt frågan till dem men får inga svar!
Trots att bordet är lackat händer detta (se bild) om någon ställer tex ett vattenglas på bordet i fem minuter!
Har ni tips om hur jag får bort fläcken!

• Vattenfläck på ett lackat träbord, orsakad av att ett glas placerats där.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Att fläcken uppstår kanske beror på att lacken har spruckit och inte längre håller tätt. Trä ändrar ju storlek med årstiderna och hänger då inte lacken med så blir det sprickor.

Kanske åtgärda genom att slipa bort lack och skadat trä som lägga på ny ytbehandling.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Jag vill gärna veta vad bordet varit med om. Jag gissar att det där cirkelformade slitaget inte fanns där när bordet var nylackat. Kan det finnas ett samband mellan det slitaget och att ytan nu inte är tålig? Hur gammalt är bordet och vem har gjort vad med det?

Hep Hep skrev:
Jag vill gärna veta vad bordet varit med om. Jag gissar att det där cirkelformade slitaget inte fanns där när bordet var nylackat. Kan det finnas ett samband mellan det slitaget och att ytan nu inte är tålig? Hur gammalt är bordet och vem har gjort vad med det?
Hej… ställer man ett glas på träytan kanske något lite fuktigt i botten blir det som på bilden. Bordet är ca 5 år

Det räcker om det står där 5 minuter

P
Är det verkligen originallacken man ser i släpljuset från fönstret, de cirkulära penseldragen?

ACME skrev:
Är det verkligen originallacken man ser i släpljuset från fönstret, de cirkulära penseldragen?
Jo då så är det men för att synliggöra det bättre torkade jag med en disktrasa! 😊

Mao är bordet sprutlackerat från fabriken!

• Gilla
Jobri
  • Laddar…
Menar du att ringarna varit där hela tiden eller att de bara är vatten från din trasa och inget slitage?

Har bordet alltid varit så känsligt?

Är fläckarna permanenta eller syns de bara när de är blöta?

Fast egentligen är frågorna bara för att jag vill förstå. Lösningen är nog ändå att slipa trärent och lacka om. Hoppas det inte är fanér.

Hep Hep skrev:
Menar du att ringarna varit där hela tiden eller att de bara är vatten från din trasa och inget slitage?

Har bordet alltid varit så känsligt?

Är fläckarna permanenta eller syns de bara när de är blöta?

Fast egentligen är frågorna bara för att jag vill förstå. Lösningen är nog ändå att slipa trärent och lacka om. Hoppas det inte är fanér.
Nej om du ställer ett glas så som jag beskrivit förut så blir det ringar på bordet!

Blöter jag bordet med en trasa syns det extra så som på bilden!

Fläckarna förblir där!

Björk rätt igenom!

H
J Jonas Gerdle skrev:
Nej om du ställer ett glas så som jag beskrivit förut så blir det ringar på bordet!

Fläckarna förblir där!

Björk rätt igenom!
Slipa om och olja in istället för lack.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jonas Gerdle skrev:

Fläckarna förblir där!

Björk rätt igenom!
Dåså. Att reklamera kommer du ingenstans med. Fast det är enkelt att fixa.

Fram med slipmaskinen och sätt igång. När det är helt trärent kör du med hårdvaxolja eller lack.

Är det ett bord som ska tåla blöta glas skulle jag köra ett antal lager hårdvaxolja enligt instruktion. Fast det går att misslyckas med det, så är man inte van är det kanske enklare att pensla på med klarlack. Jag skulle då använda PU-lack för golv. Då tål bordet allt.

Olja vill jag inte använda då det blir värre i liknande situation!
Båtar lackar man ju i vart fall om dom är av trä o dom tål ju vatten!

Förvisso skulle jag kunna göra det o tack för tipsen!
Köper man ett bord för 30 000:- tycker i vart fall jag att det skall hålla för ett vatten glas i fem minuter utan att lämna spår efter sig!

P
J Jonas Gerdle skrev:
Förvisso skulle jag kunna göra det o tack för tipsen!
Köper man ett bord för 30 000:- tycker i vart fall jag att det skall hålla för ett vatten glas i fem minuter utan att lämna spår efter sig!
Vilket jag gissar att det gjorde när det var nytt? Det är trots allt ett träbord som behöver underhållas, precis som nämnda träbåt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.