Hej

Jag har anlitat en firma för att renovera ett rum.
I väggen har de dragit fk kabel (tre separata kopplingsledningar) utan vp-rör eller slang. De ligger alltså helt lösa inne i väggen.

Detta är väl inte godkänt?

/Rikard

Om de används till 230V så är det inte godkänt.

Lär knappast vare en elektriker som gjort den dragningen.

Grovt fel, kanske läge att mejla Elsäkerhetsverket så att någon ställs till ansvar.

Nej, det är ett grovt fel.

• Gilla
JT_Rocktwigg
  • Laddar…
Har du en bild på det? Lättare att då ge ett svar. Eller ta ett kort i en kopplingdosa.

Vi får hoppas att du inte har betalat. Det är helt omöjligt att den dragningen är utförd av en elektriker. Du skall inte acceptera även om firman drar om på ett synbarligen mer godkänt sätt. De måste ta dit en riktig elektriker som gör om på rätt sätt (begär att få se firmans behörighetsbevis). Firman har gjort sig skyldig till en kriminell handling (även om det hade varit rätt utfört), sådant skall man inte betala för.

Detta då under antagandet att dragningen är avsedd för nätspänning 230V.

Redigerat:
Tack för alla svar! Det är 230V det gäller.
Jag ska fundera på hur jag ska gå vidare.

Det är ett äkta fuskjobb.
Det är tyvärr det perfekta fuskjobb eftersom det inte syns när väggen är gipsad. Mätning med installationsprovare visar också på ett korrekt utfört jobb.

Det får mig att tänka på bilderna från tråden om Borohus. Där hade de visserligen använt rör, men mitt inne i en vägg mynnade typ 5 rör, och istället för en kopplingsdosa, så hade de bara kopplat löst inne i väggen.

Det hela upptäcktes för att samma stjärna från Borohus hade inte haft koll på hur man kopplar. Så fas, nolla och jord hade kopplats slumpartat, typ hälften av uttagen i huset hade fas på skyddsjord.

Jag använder termen "från Borohus" eftersom Borohus i efterhand stöttade entreprenören och lyckades blockera Garbo byggfelsförsäkringen från att åtgärda i över två år.

• Gilla
pr95 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.