Presskopplingar, frågan är om det är blandat mellan kopparrör och elförzinkade järnrör?

Att koppla koppar direkt mot elförzinkat skapar galvanisk korrosion.

Tack för svar.
Konverteringen 2009 var från direktverkande el så hela systemet är mig veterligt nytt men det ska vara om anslutningen till inkommande vatten är en kombination, eller anslutningen till inkommande fjärrvärme.
Jag råkar jobba hos fjällvärmeleverantören och har frågat runt hos fjvteknikerna men ingen ser en förklaring men jobbar snarare med det grova distributionsnätet. Jag ska dock fråga om galvaniskt element mot det.
Jag hittade nyss en annan tråd från 2023 med precis samma färg på slammet och väntar svar om vad det visade sig vara.

surris
J jhall skrev:
Fjärrvärmevattnet är normalt väldigt grönt.
Jo tack jag vet.

Fundering:
Frågan är om det har använts fel typ av slang till golvvärmen, och de ihop med kombination av koppar & elförzinkade gör att det korroderar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/korrosion-pga-syrediffusion-i-golvvaermeslang.232710/

Detta är ett riktigt lååångskott samt lite allmän förklaring, ja jag vet att det har fungerat bra i 14 år och att problemet började "nyligen".
P Pistvakt skrev:
Som jag förstår systemet (se bild) passerar del av vattnet alltid radiatorerna ut till sista radiatorn och därmed borde väl inte "tidigare" radiatorers ev sediment inte hindra sista radiatorns flöde, eller?

Samtidigt blir de yttersta radiatorna i varje slinga fortast kalla så något hindrar deras uppvärmning mer än de innan. Eller är det bara för att hela flödet i systemet reduceras av det igensatta filtret i centralen och då blir det med naturlighet störst tryckfall och flödestapp ytterst?
Jag kom på en sak.
Vatten, precis som "allt annat" tar lättaste vägen.
Ju längre rör ju trögare blir det för vattnet att flöda.
Ju klenare rör ju trögare blir det för vattnet att flöda.

Så att värmen försvinner i radiatorerna längst bort först är inte så lustigt, främst om systemet inte är injusterat gällande förinställningen i radiatorventilerna, Kv-värdet.

Varje radiatorventil behöver injusteras så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator när termostaterna är bortplockade.
Om inte detta är gjort så snor/tar de första radiatorerna det mesta av flödet.

Kom på ytterligare en sak.
Vad står cirkulationspumpen på, vilken inställning?

Tack för svar.
Jag har funderat på den installerade golvvärmeslangen om den kan generera slammet, men totalentreprenören har gått i konkurs och den utförande hantverkam har bytt företag och nummer, så jag får inte tag i honom för info om produkt.

Förinställning har jag gjort på radiatorerna för något år sedan men löser inte problemet.

Cikulationspumpen stod de första 14 åren på "Auto" men sedan problemen började har jag gått över till manuell inställning och har successivt ökat från steg 1 till steg 2 och steg 3 när värmen varje gång minskat. Det kan hjälpa något en stund men med det ökade flödet sätter förstås filtret igen fortare och flödet minskar...

För mig är problematiken tudelad.
1) Finns hindrande slam även ute i systemet/ radiatorerna som också behöver rensas för fullgott flöde? Att garageslingans yttre radiator inte blir varm ens efter filterrengöringen tyder på mer hinder än bara i filtret.
2) Varför har jag i grunden sådan koncentration slam i systemet att filtret så frekvent sätter igen? Hur genereras det? Jag måste försöka hitta uppgift om den golvvärmeslang som installerades 2022.

Segt att finna förklaring trots mångas goda försök till bidrag. 🤔

Ja, det lär tyvärr finnas slam i hela värmesystemet, även i plattvärmeväxlaren.

För att få bort symtomet på felet så är det spolning/tvättning av hela systemet.

Om du har möjlighet att dels spola systemet och dels "koppla bort"/stänga ventilerna till/från golvvärmeshunten i några månader hade det varit en bra felsökningsåtgärd.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.