Jag tittade på rören till min fjärrvärmeanläggning. Då upptäckte jag att difftrycksensor verkade helt övervuxen av avlagringar. Vad är det för fel? Finns det något ämne inne i sensorn som läckt,?

• IMG_20260603_092433124_HDR.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20260603_092430910_HDR.jpg
    Skapa konto
Det är salter/mineraler i vattnet som har kristaliserat. Alltså det läcker lite vatten.

A alexanderlukas skrev:
Så det är dags att köpa en ny...
Microläcka mellan axeln/spindeln på ventilen.
På med en stålborste och gör rent till att börja med. sen under vredet är det en mutter, prova med att dra den 1/8 dels varv. Det fins tätning som den trycket mot och är mellan axeln/spindeln och ska täta.

Rengjort men jag tror att det är en spricka i godset, eller vad det är som finns inuti.

• IMG_20260603_154047376_HDR.jpg
    Skapa konto
AHA det är inte ventilen som läcker, det är regulatorn och det droppar ner på ventilen. Den är säkert för varmvattnet. Då blir det till att byta. Har du sericavtal med FJV-lev, så byter dom den, annars en röris, det är varmt på den platsen. Måste veta vad man gör.

J jonaserik skrev:
AHA det är inte ventilen som läcker, det är regulatorn och det droppar ner på ventilen. Den är säkert för varmvattnet. Då blir det till att byta. Har du sericavtal med FJV-lev, så byter dom den, annars en röris, det är varmt på den platsen. Måste veta vad man gör.
Hmmm men vad gör denna. Det står Danfoss diff trycksensor. Men vad gör den?

A alexanderlukas skrev:
Hmmm men vad gör denna. Det står Danfoss diff trycksensor. Men vad gör den?
Troligtvis så är det en regulator för att hålla VV-tempen på rätt nivå. Som du ser, så är det rörslinga som är kopplat till en del där. Och då reagerar ventilen efter temperaturen ut på VV. Om du tittar lite noga, så är det nog en till vänster ratt som går att vrida på och den ställer in tempen för VV. Är det den som läcker finns ingen genväg utan bara byta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.