3 889 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Fjärrvärme i 1800-talshus.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Jag kikade på ett kedjehus i Lund, de hade avtal (kan ha varit servitut) med lokala energibolaget att inga andra uppvärmningskällor fick användas.
Stämmer inte!J JohanLun skrev:
Kan möjligen vara så i en del kommuner? Men inte i min och flera andra jag känner till!
Det har nog varierat då. Där jag bor nu har jag för mig jag kollade upp det när vi kollade på hus... och när min far installerade jordvärme på 80 talet höll han på att få avslag då de byggde ut fjärrvärme i området samtidigt. Efter överklagan fick han installera värmepump men inte elpatron som stöd. Dock fick oljebrännare finnas kvar för topparna. Elpatroner satt där oanslutna. Jag hade i samma situation bara kopplat in dem, men som sagt detta är mycket länge sen när vänsterpartiet hette kommunisterna och jag var 10 bast så tar inte gift på vad som verkligen gällde där...
Det har ofta också att göra med subventioner vid installation. Jag vet ett hus här som fick fjärrvärme installerat för 25' mot att de fick restriktioner i 10 år. Det var när de en gång grävde fjärrvärmen. Precis på samma sätt som Telia gjorde med fibern på landsbygden. De betalade uppåt 8-10k av kostnaden mot 10års bindning.
Vattenfall har den här lite kryptiska skrivningen bland sina frågor och svar om fjärrvärme:
Andra vattenburna energikällor kan inte kombineras med fjärrvärme. Vi hoppas förstås att du tycker att fjärrvärmens enkelhet, låga miljöpåverkan och vår ambition att kunna erbjuda ett konkurrenskraftigt pris får dig att känna dig trygg med ditt val.
Jag hittar dock inget i deras avtal som förbjuder andra värmekällor.
Andra vattenburna energikällor kan inte kombineras med fjärrvärme. Vi hoppas förstås att du tycker att fjärrvärmens enkelhet, låga miljöpåverkan och vår ambition att kunna erbjuda ett konkurrenskraftigt pris får dig att känna dig trygg med ditt val.
Jag hittar dock inget i deras avtal som förbjuder andra värmekällor.
Det är klart att det går. Det är rent skitsnack.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Det är möjligt att det var vanligare förr med sådana begränsningar i avtalet. Nu för tiden vet jag inte om det finns lagligt stöd att hindra konsumenten från att använda andra värmekällor. Jag vill minnas att om fjärrvärmeleverantören är ansluten till Reko så innebär deras regler att det garanterat är fritt fram att kombinera med t.ex. värmepump. Givetvis ska man läsa avtalet noga innan man skriver på.
https://www.energiforetagen.se/glob...drelationer.pdf?v=97Eo-aTQgV48TqdBp4FNmA_9A3U
https://www.energiforetagen.se/glob...drelationer.pdf?v=97Eo-aTQgV48TqdBp4FNmA_9A3U
Det kan ju ändrats, tex är det ju nu förbjudet att låsa telefoner till en viss operatör om jag fattat rätt, vilket var dtandsta förr, märkesverkstäder får inte kräva man ska serva där för garanti ska gälla osv. Något bra har nog EU medfört...
Klicka här för att svara