Jag kikade på ett kedjehus i Lund, de hade avtal (kan ha varit servitut) med lokala energibolaget att inga andra uppvärmningskällor fick användas.

J JohanLun skrev:
Tyvärr tror jag om du väl installerat fjärrvärme har du avtalat att inte värma huset på något annat sätt under en mycket lång tid. Dvs du begår avtalsbrott om du eldar i kakelugnar eller sätter in en luft-luft-pump...
Stämmer inte!
Kan möjligen vara så i en del kommuner? Men inte i min och flera andra jag känner till!

J JohanLun skrev:
Bättre börja med 2 luft luft pumpar av billigaste modell och elpatron eller pellets i pannan...
De trodde jag med i början, men som sagt har man installerat de så måste man ha de i 1år sen efter det så är det 3 månaders uppsägning. Så man är ju inte totalt fast med det.

J
Det har nog varierat då. Där jag bor nu har jag för mig jag kollade upp det när vi kollade på hus... och när min far installerade jordvärme på 80 talet höll han på att få avslag då de byggde ut fjärrvärme i området samtidigt. Efter överklagan fick han installera värmepump men inte elpatron som stöd. Dock fick oljebrännare finnas kvar för topparna. Elpatroner satt där oanslutna. Jag hade i samma situation bara kopplat in dem, men som sagt detta är mycket länge sen när vänsterpartiet hette kommunisterna och jag var 10 bast så tar inte gift på vad som verkligen gällde där...

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Det har ofta också att göra med subventioner vid installation. Jag vet ett hus här som fick fjärrvärme installerat för 25' mot att de fick restriktioner i 10 år. Det var när de en gång grävde fjärrvärmen. Precis på samma sätt som Telia gjorde med fibern på landsbygden. De betalade uppåt 8-10k av kostnaden mot 10års bindning.

Vattenfall har den här lite kryptiska skrivningen bland sina frågor och svar om fjärrvärme:

Andra vattenburna energikällor kan inte kombineras med fjärrvärme. Vi hoppas förstås att du tycker att fjärrvärmens enkelhet, låga miljöpåverkan och vår ambition att kunna erbjuda ett konkurrenskraftigt pris får dig att känna dig trygg med ditt val.

Jag hittar dock inget i deras avtal som förbjuder andra värmekällor.

Det är klart att det går. Det är rent skitsnack.

Ja, precis. Det är inte ens särskilt svårt. Förmodligen skriver dom väl så där för att avskräckande några kunder som vill behålla vedpannan...

Det är möjligt att det var vanligare förr med sådana begränsningar i avtalet. Nu för tiden vet jag inte om det finns lagligt stöd att hindra konsumenten från att använda andra värmekällor. Jag vill minnas att om fjärrvärmeleverantören är ansluten till Reko så innebär deras regler att det garanterat är fritt fram att kombinera med t.ex. värmepump. Givetvis ska man läsa avtalet noga innan man skriver på.

https://www.energiforetagen.se/glob...drelationer.pdf?v=97Eo-aTQgV48TqdBp4FNmA_9A3U

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J
Det kan ju ändrats, tex är det ju nu förbjudet att låsa telefoner till en viss operatör om jag fattat rätt, vilket var dtandsta förr, märkesverkstäder får inte kräva man ska serva där för garanti ska gälla osv. Något bra har nog EU medfört...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.