Hej.
Har nyss köpt en äldre avstyckad gård från början av 1800 talet.
Oljeeldning idag och det vill jag inte ha.
Nu ligger detta hus lite speciellt mitt i byn med fjärrvärme precis vid tomtgränsen.
Kan fjärrvärme vara något för detta hus?
Snitt pris på 69,5 öre/kwh och installationskostnad med allt 79 tusen. Huset är mellan 250-300kvm och inte något tilläggsisolerat osv och tänker inte isolera sönder detta hus heller. Vad tror ni?
Mvh Christian
Har nyss köpt en äldre avstyckad gård från början av 1800 talet.
Oljeeldning idag och det vill jag inte ha.
Nu ligger detta hus lite speciellt mitt i byn med fjärrvärme precis vid tomtgränsen.
Kan fjärrvärme vara något för detta hus?
Snitt pris på 69,5 öre/kwh och installationskostnad med allt 79 tusen. Huset är mellan 250-300kvm och inte något tilläggsisolerat osv och tänker inte isolera sönder detta hus heller. Vad tror ni?
Mvh Christian
Redigerat:
Ett sånt stort hus behöver billig uppvärmning, särskilt med tanke på att det inte ska isoleras sönder, helt rätt. Hur ser möjligheterna ut för bergvärme?
Jag kan inte uttala mig om 69,5 öre/kwh är billigt för fjärrvärme eller inte dock.
Jag kan inte uttala mig om 69,5 öre/kwh är billigt för fjärrvärme eller inte dock.
Jo de är ju det med bergvärme, de går nog att utföra men då blir det väl lätt en kostnad på 200-250 tusen. Och det är mycke som behöver göras på huset innan ja vill slänga ut dessa pengar på en gång. Men tänker höra med folk hör eftersom fjärrvärmen är så lättåtkomligt så att säga.S johd01 skrev:
Du startar väldigt många snarlika trådar.
Fördelen med ved, pellets eller olja är att den håller igång självdragsventilationen.
Olja går ju bort direkt.
Ved funkar bra, det är inte så mycket jobb som många vill få det till, men man blr ju ha bra utrymmen till det. Ska man köpa tirksd ved är det inte sp billigt längre.
Pellets är enklare, men klart mer jobb än olja, fjärrvärme eller värmepump.
Om du går på fjärrvärme eller värmepump behöver du göra något åt ventilationen. Det enklaste är att sätta fläktar med underhålls ventilation i toaletter och badrum. Det räcker långt.
Risken är att ditt system kräver rellativt hög trmperatur, det kan medföra atten värmepump inte funkar bra. Fjärrvärme har inte det problemet. Men med dagens priser är de löpsnde kostnaderna högre.
Fördelen med ved, pellets eller olja är att den håller igång självdragsventilationen.
Olja går ju bort direkt.
Ved funkar bra, det är inte så mycket jobb som många vill få det till, men man blr ju ha bra utrymmen till det. Ska man köpa tirksd ved är det inte sp billigt längre.
Pellets är enklare, men klart mer jobb än olja, fjärrvärme eller värmepump.
Om du går på fjärrvärme eller värmepump behöver du göra något åt ventilationen. Det enklaste är att sätta fläktar med underhålls ventilation i toaletter och badrum. Det räcker långt.
Risken är att ditt system kräver rellativt hög trmperatur, det kan medföra atten värmepump inte funkar bra. Fjärrvärme har inte det problemet. Men med dagens priser är de löpsnde kostnaderna högre.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ber om ursäkt för de, men känner att man glider in på lite olika ämnen.D Daniel 109 skrev:Du startar väldigt många snarlika trådar.
Fördelen med ved, pellets eller olja är att den håller igång självdragsventilationen.
Olja går ju bort direkt.
Ved funkar bra, det är inte så mycket jobb som många vill få det till, men man blr ju ha bra utrymmen till det. Ska man köpa tirksd ved är det inte sp billigt längre.
Pellets är enklare, men klart mer jobb än olja, fjärrvärme eller värmepump.
Om du går på fjärrvärme eller värmepump behöver du göra något åt ventilationen. Det enklaste är att sätta fläktar med underhålls ventilation i toaletter och badrum. Det räcker långt.
Risken är att ditt system kräver rellativt hög trmperatur, det kan medföra atten värmepump inte funkar bra. Fjärrvärme har inte det problemet. Men med dagens priser är de löpsnde kostnaderna högre.
Pannan/pannrummet ligger idag i uthuset så de går kulvert till huset på ca 15-20m. Så de blir ju inte att man eldar i skorsten dagligen. Kakelugn och sen ska de väl in en vedspis i köket igen såsmåningom.
Fjärrvärme hade ju klart varit enklast, vet att de inte är billigast. Och så hade jag ju sluppit oroa mig för hur kulvert och allt de mår.
Enligt kalkylerna som energi bolaget har så skulle det kosta om man gör av med 40.000kwh med fast avgift ca 29200kr om året. De tycker jag inte låter farligt. Sen då om man har kakelugnen å ev vedspis som hjälper till lite.
Fjv. ... Låg investering, lång livslängd. Ingen passning. Fungerar flera år i sträck utan handpåläggning. Tar minst plats av alla alternativ. VP behöver troligen bytas e 15 år. Vent behövs även m VP.
Hur länge får vi elda ved, pellets etc utan straffskatter !?
67 öre är en del. Fast avgift / månad ?
Det är bara att ta fram excel och göra en kalkyl på olika alternativ. Alla ger värme som de ska....
Hur länge får vi elda ved, pellets etc utan straffskatter !?
67 öre är en del. Fast avgift / månad ?
Det är bara att ta fram excel och göra en kalkyl på olika alternativ. Alla ger värme som de ska....
Den faste avgiften ligger på 2450kr per år.L largab skrev:Fjv. ... Låg investering, lång livslängd. Ingen passning. Fungerar flera år i sträck utan handpåläggning. Tar minst plats av alla alternativ. VP behöver troligen bytas e 15 år. Vent behövs även m VP.
Hur länge får vi elda ved, pellets etc utan straffskatter !?
67 öre är en del. Fast avgift / månad ?
Det är bara att ta fram excel och göra en kalkyl på olika alternativ. Alla ger värme som de ska....
Vet du hur många kWh huset förbrukar? 40 000 kWh låter som om det kan vara i underkant. Kanske ligger det närmare 50-60 000 kWh?
Jag bytte själv från fjärrvärme till bergvärme för några år sedan. Det är emellertid inte alltid ett självklart val. Om man nu väljer bergvärme i ett hus med stor förbrukning bör man inte snåla med installationen och därför blir det en ganska dyr initial kostnad.
I ditt fall hade jag nog ändå lutat mot fjärrvärme och lagt resten av pengarna på utvändig isolering av taket och eventuellt ett ftx-system, samt behållt de gamla fönstren med nya tätningslister.
Varför inte ta in några offerter på bergvärme så du vet vad du har att förhålla dig till?
Jag bytte själv från fjärrvärme till bergvärme för några år sedan. Det är emellertid inte alltid ett självklart val. Om man nu väljer bergvärme i ett hus med stor förbrukning bör man inte snåla med installationen och därför blir det en ganska dyr initial kostnad.
I ditt fall hade jag nog ändå lutat mot fjärrvärme och lagt resten av pengarna på utvändig isolering av taket och eventuellt ett ftx-system, samt behållt de gamla fönstren med nya tätningslister.
Varför inte ta in några offerter på bergvärme så du vet vad du har att förhålla dig till?
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Tycker inte fjärrvärmen låter så dyr hos dig. Man måste räkna in pump och installationskostnader i kalkylen också. Ofta blir inte en luft-vatten eller bergvärme alltid så billig som man tror när man slår ut kostnaderna på 15-20 års livslängd (bara pumpen minst 5k per år), reparationer etc. Fjärrvärme anläggningen kräver normalt minimalt med rep & underhåll och är billigare att byta ut. Men det beror såklart på hur mkt du förbrukar.
Som sagt vi börjar med fjärrvärmen så får vi testa oss fram. De är ju så att det finns ingen som vet så mycke om huset, det kan ju likaväl vara tilläggsisolerat osv. Det är obesiktogat och sista ägaren är ett fastighetsbolag som byggt marklägenheter bakom mangårdsbyggnaden då denna styckats av. Så jag vet att vi köpt lite grisen i säcken men stommen osv ser riktigt bra ut från att de första bitarna på huset är från 1600-talet. T.e.x så är det från innertaket till vindsgolvet säkert 30-40cm. Kanske är fullt med kutterspån mellan där. Hat inte kunnat kolla de.
Tyvärr tror jag om du väl installerat fjärrvärme har du avtalat att inte värma huset på något annat sätt under en mycket lång tid. Dvs du begår avtalsbrott om du eldar i kakelugnar eller sätter in en luft-luft-pump...
Det är nonsenssnack. Vi har inget sådant i vårt kontrakt. Vi värmer med det vi vill. 3 mån uppsägning ! Visa någon lev som har sådana kontrakt.J JohanLun skrev:
