Behöver kunna fjärrstyra ett antal kronomkopplare med möjlighet till fortsatt manuell styrning. Har kollat på både Nexa och Waveman men ingen har det jag behöver.

Här är en infälld variant som styr en lampa:
http://www.waveman.nu/produkter/17-353/17-353.html
(198:- hos CO)

Jag skulle behöva dito fast för två separata lampor i en dosa som ersättning för befintlig kronomkopplare. Finns det?

(Jo visst går det att köpa två "enkla" enheter och montera den ena i nuvarande dosa och den andra i ytterligare nedfräst dosa eller i ram, men det vore varken snyggt eller smidigt.)

Kanske ska förtydliga att den skall gå att styra trådlöst via fjärrkontroll.

Jo, det är inte vad jag är ute efter. Är ute efter ett "enkelt" sändare mottagare system för 433.92 MHz typ Nexa eller Waveman. Fast som sagt med infälld dubbelomkopplare i sortimentet.

Gira, Merten med flera har sen en tid radio-styrningar som kan integreras i befintligt system och fungerar som sändare/mottagare.

Sändaren kan vara fjärrkontroll och/eller strömbrytare.Brytaren har en enhet "bakom" sig med liten antenn.

Den/de mottagare (aktorer) som kodade till "rätt" sändare drar igång vid trycket osv...typ ett relä.

inte billigt men rätt nice om man vill ha fjärrstyrning och en slimmad brytare på udda plats, t.ex limmad på en glasruta.
Användningsområdena är stora!
Aktorn(mottagaren) placeras även den i dosa "på vägen" till lasten !

ampere skrev:
Gira, Merten med flera har sen en tid radio-styrningar som kan integreras i befintligt system och fungerar som sändare/mottagare.
Tror inte heller detta är rätt, men vore intressant med info-länkar till detta ändå om någon har?

Gissar att problemet är att det helt enkelt inte finns några tvåkanaliga mottagare. Får nog ta fram lödkolven...

Enklast ändå är nog att lägga brytarmoduler
(http://www.waveman.nu/produkter/17-351/17-351.html)
i takdosan ovanför armaturerna och lämna kvar befintliga kronomkopplare. Enda nackdelen är att man måste dra fram en extratråd till takdosan för varje armatur, men det är lätt ordnat.

Det finns 2-kanaliga mottagare i Giras radibussystem
Artnr. 042400
Säljs av tex Selga, Meab eller JME.
Kolla återförsäljarens hemsida:
www.eurocontact.se

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.