906 läst ·
4 svar
906 läst
4 svar
Fjärrstyrd av/på för tjugo klienter
Jag söker lämplig utrustning för att koppla in och ur ett tjugotal enheter, routrar, accesspunkter och dylikt. De bör styras av en enda app som också medger tidsinställning. Utrustningen bör gå att nå utifrån via port forwarding,
Shelly Plug S verkar vara en möjlig variant men det kanske finns fler. Arrangemanget bör kunna integreras i t ex Home Assistant,
I och med att Plug S styrs via wifi så måste tillräcklig wifi täckning bestå även i nedsläckt läge så att alla wifistyrda pluggar nås. Någon annan radiobaserad styrning med samma täckning som wifi känner jag inte till.
kablat nätverk finns fram till alla enheter som behöver stängas av. POE styrning känns inte vara en praktisk lösning eftersom det är nätaggrega/ adaptrar som ska stängas av i syfte att spara ström då accesspunkterna inte behöver användas. Den utrustning som ska regleras finns i flera olika byggnader.
ett alternativ kanske vore kablad nätverksansluten styrning som klarar att reglera 240 volt 1-2 ampère
Shelly Plug S verkar vara en möjlig variant men det kanske finns fler. Arrangemanget bör kunna integreras i t ex Home Assistant,
I och med att Plug S styrs via wifi så måste tillräcklig wifi täckning bestå även i nedsläckt läge så att alla wifistyrda pluggar nås. Någon annan radiobaserad styrning med samma täckning som wifi känner jag inte till.
kablat nätverk finns fram till alla enheter som behöver stängas av. POE styrning känns inte vara en praktisk lösning eftersom det är nätaggrega/ adaptrar som ska stängas av i syfte att spara ström då accesspunkterna inte behöver användas. Den utrustning som ska regleras finns i flera olika byggnader.
ett alternativ kanske vore kablad nätverksansluten styrning som klarar att reglera 240 volt 1-2 ampère
Stökigt och besvärligt att stänga 230 V med kablar eller ev nätverk. Bättre då att satsa på 24 V och lägga kanske 10X2 EKKX som stam. Då finns möjlighet att styra minst 10 st små relän som bryter 230 V och kan delas av till olika om man vill . Finns kopplingsdosor/plintar med 20 anslutningar. för svagström Sen vad som ska styra är en annan sak.
Man borde kunna använda de fyra lediga trådarna i CAT5 för 24 volt för att styra reläer som bryter 230 volt, på samma sätt som POE används. Det gäller bara att hitta några lämpliga adaptrar för RJ45 som låter mig föra på spänningen. Tror att det finns något från TP link men jag vet inte vad de kallas. Det finns de som är helt passiva, kommer med en del kameror.
fann detta
https://www.amazon.com/iCreatin-Passive-Injector-Splitter-Connector/dp/B00NRHNPUA
Det finns ett antal switchar som ska passeras också men de går också att koppla förbi med lämpliga poe adaptrar.
fann detta
https://www.amazon.com/iCreatin-Passive-Injector-Splitter-Connector/dp/B00NRHNPUA
Det finns ett antal switchar som ska passeras också men de går också att koppla förbi med lämpliga poe adaptrar.
Klicka här för att svara
