Hej.

Har byggt om en liten 3fas motor till 1fas med en motorkondensator.

Hur gör jag om man vill fjärrstyra pumpen via min poolvärmepump? Den har 230v uttag för att starta en cirkulationspump.

Redigerat:
Nån som vet ? måste ju gå att fjärrstyra en pump?

Hej, antingen kopplar du pumpen direkt på värmepumpens 230V ”signal” eller så gör du det via ett relä.

K kapi skrev:
Hej, antingen kopplar du pumpen direkt på värmepumpens 230V ”signal” eller så gör du det via ett relä.
går jag direkt på värmepumpens utgång har jag ju inget motorskydd. Tips på relä mottages och kopplingsschema. googlat men hittar inget vettigt :D

Varför skulle du inte ha något motorskydd?

K kapi skrev:
Varför skulle du inte ha något motorskydd?
Kopplar man förbi tryckknappen bara om man gör så? Hur fungerar det då med start o stopp av pumpen när vp startar o stoppar?

För att kunna svaras på det så behöver du ge mer info om vad det är du har. Annars blir det bara gissningar.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
K kapi skrev:
För att kunna svaras på det så behöver du ge mer info om vad det är du har. Annars blir det bara gissningar.
Här kommer mer info. Det är 100R 5 pumpen jag har

• Tabell ur en manual som visar strömvärden för olika pummodeller, inklusive MD-100R 5 pumpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Telemecanique GV1-M08 motorskyddsbrytare med inställningar 2,5-4 A, röd testknapp och grå återställningsknapp.
    Skapa konto
  • Sliten typskylt på pump med specifikationer, nämner "100R 5" och märket "BEVI".
    Skapa konto
Om du visar hur din värmepump funkar också är du hemma. Dvs om den kan styra en pump av den kalibern direkt eller det är för manöver av "relä" som skrevs tidigare. Och vill du ha motorskydd är det på bilden ok du får bara koppla det för enfasdrift, alltså seriekoppla fasen genom alla tre polerna eller nolla genom en och fas i serie på de andra två.

GK100 GK100 skrev:
Om du visar hur din värmepump funkar också är du hemma. Dvs om den kan styra en pump av den kalibern direkt eller det är för manöver av "relä" som skrevs tidigare. Och vill du ha motorskydd är det på bilden ok du får bara koppla det för enfasdrift, alltså seriekoppla fasen genom alla tre polerna eller nolla genom en och fas i serie på de andra två.
Det här är det enda jag fick fram .
Elektriskt kopplingsschema för Chiller R-300 som visar komponenter och anslutningar.
Skapa konto

Skulle behöva data på K4. Det bör vara ett separat relä som du kan se märkningen på. Men troligen klarar det en motorlast på 2 A utan problem så att att du kan nog driva pumpen direkt.

Gör som Bo skriver och koppla in dig på 1-2 så går det säkert bra, verkar vara avsett för direkt anslutning av pump där.

ok. Så direkt därifrån till motorskyddet :ok:Tack för alla svar

Kanske sent svar, men...
Motorskydd är primärt till för att "rädda" en 3-fasmotor om det blir avbrott på en av faserna / en säkring går. Då blir det överström på de återstående två faserna, varvid motorskyddet skall bryta allpoligt på detta, i stället för att de två anslutna lindningarna tar skada.

Ett motorskydd är inget annat än en inställbar 3-polig automatsäkring.

I enfasfallet kan man använda ett motorskydd som överströmsrelä, det blir då ett överlastskydd om pumpen skulle köra fast och börja dra mer ström än den borde, men om det sker rejält skulle den vanliga säkringen lösa ut.

Slutsats: Motorskydd behövs normalt inte för enfasmotorer.

Och, en sak till: Motorskydd för små strömmar, typ under 5 A, är känsliga små djur, inte alltför pålitliga. Det blir helt enkelt så lite kraft av värmen av den låga strömmen att redan en obetydlig kärvning i mekanismen kan få skyddet att inte fungera som avsett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.