TRJBerg
Jag har en elmätare jag skulle vilja fjärravläsa.
Benämningen är ISKRA Type MT351-D1A51-M2K04Z.
Bild bifogas.
Elmätare, elektrisk energiförbrukning, digital display, kW och kWh, träväggbakgrund, tillverkad i Slovenien, år 2005.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur kan den här avläsas automatiskt/fjärravläst?

Det finns 2 sätt, via ett DLC modem (går via elnätet på något sätt) och via det optiska ögat (IEC 61107) med DLMS protokoll. Det senare är nog det man bör försöka med. Om pengar är en begränsning så köp en RS485-kapabel elmätare och en rs485 adapter istället.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
M merbanan skrev:
Det finns 2 sätt, via ett DLC modem (går via elnätet på något sätt) och via det optiska ögat (IEC 61107) med DLMS protokoll. Det senare är nog det man bör försöka med. Om pengar är en begränsning så köp en RS485-kapabel elmätare och en rs485 adapter istället.
Jag googlade efter DLC modem och fick ingen träff (fick DSL modem träffar i stället), för DLMS protokollet fick jag många träffar men inget mer praktiskt dvs inget jag kan köpa (eller för den delen bygga vilket jag dock vill undvika).
Jag hade inte tänkt köpa en ny elmätare (bl a pga kostnaden för installation och själva mätaren).

Trodde det fanns apparater man kunde ansluta till den befintliga mätaren för mitt syfte?

Sök efter "IEC 62056" på internet så ska du hitta ett ir-öga. En sådan med programvara till en dator kanske fungerar som du önskar.

Iaf jag skulle inte gå den vägen utan jag skulle köpa en rs485 kapabel elmätare. Orno har prisvärda mätare som är MID-certifierade. Samt en RS485 till ethernet eller usb adapter. Dessa enheter finns med anslutning för din-skena. Letar man lite hittar man dessa för 1tkr och då vet man att sakerna fungerar och ger en stabil lösning.

Så mitt råd blir skaffa en liten normkapsling samt kunskap nog för att koppla in detta. Eller låt det vara som det är nu.

TRJBerg
M merbanan skrev:
Sök efter "IEC 62056" på internet så ska du hitta ett ir-öga. En sådan med programvara till en dator kanske fungerar som du önskar.

Iaf jag skulle inte gå den vägen utan jag skulle köpa en rs485 kapabel elmätare. Orno har prisvärda mätare som är MID-certifierade. Samt en RS485 till ethernet eller usb adapter. Dessa enheter finns med anslutning för din-skena. Letar man lite hittar man dessa för 1tkr och då vet man att sakerna fungerar och ger en stabil lösning.

Så mitt råd blir skaffa en liten normkapsling samt kunskap nog för att koppla in detta. Eller låt det vara som det är nu.
Jo jag har börjat förstå att svaret är en ny elmätare.

Men är det inte ett krav att alla elmätare i vårt rike ska vara utbytta till slutet 2024? Fick just våran elmätare utbytt, finns en HAN-port på den som ska gå att koppla upp till allsköns styrutrustning,
___
PS. Mätarbytet är kostnadsfritt för dig som elabonnent på nätföretaget.

Redigerat:
TRJBerg
H Harald Blåtumme skrev:
Men är det inte ett krav att alla elmätare i vårt rike ska vara utbytta till slutet 2024? Fick just våran elmätare utbytt, finns en HAN-port på den som ska gå att koppla upp till allsköns styrutrustning,
___
PS. Mätarbytet är kostnadsfritt för dig som elabonnent på nätföretaget.
Det här handlar om en av mig privat installerad elmätare för ett sekundärt bostadshus (har två på gården jag bor på). Den har nog några år på nacken.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Det här handlar om en av mig privat installerad elmätare för ett sekundärt bostadshus (har två på gården jag bor på). Den har nog några år på nacken.
Finns det wifi så låter det som att en Shelly 3EM skulle passa perfekt istället.

TRJBerg
snaggletooth snaggletooth skrev:
Finns det wifi så låter det som att en Shelly 3EM skulle passa perfekt istället.
Intressant förslag, men den har 10A som maxlast så den går bort pga det. Men den här kategorin av apparater var jag inte medveten om. Finns det fler varianter Shelly eller andra?

En liten mikrodator som räknar pulserna som innehåller en webbserver kan jag hacka ihop på en timme (inklusive lödning) med delar för runt 50-lappen. Det var så jag övervakade elförbrukningen hemma innan jag fick mätare med HAN/P1-port. Samma CPU återanvändes, men med andra resistorer, till HAN-portsmätaren...

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har en elmätare jag skulle vilja fjärravläsa.
Benämningen är ISKRA Type MT351-D1A51-M2K04Z.
Bild bifogas.
[bild]

Hur kan den här avläsas automatiskt/fjärravläst?
Udda elmätare och jag hittar ett projekt för HomeAssistant och en infraröd läsare.
https://community.home-assistant.io/t/sml-power-metering-iskra-mt681/177971
Sen är det med en MT681 men utan att veta mer så borde en infraröd läsare funka.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Intressant förslag, men den har 10A som maxlast så den går bort pga det. Men den här kategorin av apparater var jag inte medveten om. Finns det fler varianter Shelly eller andra?
Shelly 3 EM klarar 120 A. Det är det inbyggda relät för att styra valfria saker som bara klarar 10 A. Den funktionen behöver du inte använda.

• Three independent measurement channels up to 120 A each
  • Contactor control (or load up to 10 A)
https://www.shelly.cloud/en/products/shop/shelly-3-em-1

TRJBerg
useless useless skrev:
Shelly 3 EM klarar 120 A. Det är det inbyggda relät för att styra valfria saker som bara klarar 10 A. Den funktionen behöver du inte använda.

• Three independent measurement channels up to 120 A each
  • Contactor control (or load up to 10 A)
[länk]
Jag borde ha förstått det (läste bruksanvisningen översiktligt), men jag förstod inte att den hade ett kontaktrelä.
Är lite tveksam till Shellys mjukvara/molnlösning, speciellt Androidappen (många dåliga recensioner).
I vilket fall är det en möjlig lösning, speciellt m t p kostnaden. (Måste iofs ändå anlita elektriker men det borde vara relativt billigare jobb jämfört med ny traditionelll mätare.)

Man måste inte använda Shellys app eller moln. Man behöver en dator eller mobiltelefon med webläsare för att ansluta den till sitt WiFi och sen kan t ex kan Home Assistand hämta mätvärden direkt ifrån den.

Men för att vara övertydlig så läser inte Shellyn av elmätaren, utan den mäster strömmen själv med hjälp av avkännare på ledningarna. Så rent krasst behövs inte elmätaren alls, men kan vara bra att ha som referens om Shellyn eller systemet som läser av den skulle krångla. Sen är nog elmätaren mer exakt än Shellyn, så beroende på syftet med mätningen så är det bäst att ha den fasta mätaren som bas och Shellyn för att kunna få en snabb uppfattning om förbrukningen när man inte är på plats.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.