Hej
Vi har just köpt tomt och planerar att bygga en huskropp som rymmer både stuga och ”garage” Men behöver lite råd med placering och saker att tänka på. Har fastnat för Lundqvist modeller med loft som heter fjällhuset eller toppstugan. Men att anpassa om lite för att ha garage antingen med pulpet tak från gaveln eller att förlänga loftet ovanpå garagedelen som mest kommer agera förråd, tork och teknik med plats för golvvärme fördelare vvb och elpatron. Samt låst förvaring av skotrar och slunga 👍 bifogar enkel planlösning och en länk till modell nedan . Tar gärna emot era synpunkter

https://www.lundqvisttravaru.se/pro...ildingId=258896b5-3ba1-4f82-bda8-ca389fd0473d

• Planlösning för ett hus med kök, vardagsrum, sovrum och garage; inkluderar mått och möbelplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där med öppet ända upp tycker jag inte alls om. När ni kommer dit och stugan har stått med grundvärme en lång tid tar det länge att få ett drägligt inomhusklimat när all värme stiger upp under taket. Det är därför våra förfäder eller mer troligt våra förmödrar uppfann mellantak.
Jag bodde en vinter med ständig snö på köksgolvet och lärde mig uppskatta värme som når ned till golvet.

Jag saknar också en kallfarstu framför ytterdörren. Dels för att snön från taket inte skall rasa framför dörren och dels för att det är bra att ha en luftsluss så värmen inte far ut när man går in och ut. Att kunna ställa saker ifrån sig i väderskydd vid dörren är också en fördel. Kallfarstun får gärna ha enkla brädväggar bara den ger litet lä för vinden.

I övrigt tycker jag att er planering är bra.

H heimlaga skrev:
Det där med öppet ända upp tycker jag inte alls om. När ni kommer dit och stugan har stått med grundvärme en lång tid tar det länge att få ett drägligt inomhusklimat när all värme stiger upp under taket. Det är därför våra förfäder eller mer troligt våra förmödrar uppfann mellantak.
Jag bodde en vinter med ständig snö på köksgolvet och lärde mig uppskatta värme som når ned till golvet.

Jag saknar också en kallfarstu framför ytterdörren. Dels för att snön från taket inte skall rasa framför dörren och dels för att det är bra att ha en luftsluss så värmen inte far ut när man går in och ut. Att kunna ställa saker ifrån sig i väderskydd vid dörren är också en fördel. Kallfarstun får gärna ha enkla brädväggar bara den ger litet lä för vinden.

I övrigt tycker jag att er planering är bra.
Anledning till de stora glaspartierna och loft är att det är sjötomt 😃 kommer vara golvvärme i hela plattan så det borde bidra till bra komfort. Det är ganska lågt väggliv och undviker gärna ränndalar. Får se om det blir någon lä lösning. Tack för tips

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag saknar fönster på undervåningens stora sovrum. Om sovrummet inte anses behöva fönster skulle våtrummet och sovrummet kunna byta plats för att skapa en buffert mellan sovrummen. Om än mer avskildhet önskas bör kanske garderober, VP osv placeras som en avskiljare längs väggen mellan våtutrymme och sovrum, (det kan vara trevligt att inte bli störd eller störa om tonårsbarn vill ha med partner i framtiden)

Rymmer lilla sovrummet våningssäng och innekläder samt plats och klä på sig för två pers? Är sovrumsfönstret stort nog att utrymma igenom?

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag saknar fönster på undervåningens stora sovrum. Om sovrummet inte anses behöva fönster skulle våtrummet och sovrummet kunna byta plats för att skapa en buffert mellan sovrummen. Om än mer avskildhet önskas bör kanske garderober, VP osv placeras som en avskiljare längs väggen mellan våtutrymme och sovrum, (det kan vara trevligt att inte bli störd eller störa om tonårsbarn vill ha med partner i framtiden)

Rymmer lilla sovrummet våningssäng och innekläder samt plats och klä på sig för två pers? Är sovrumsfönstret stort nog att utrymma igenom?
Ska givetvis vara ett fönster i stora sovrummet. Det lilla sovrummet rymmer en våningssäng enligt kundbilder på Lundqvist sida. Vi har en liten ett åring just nu så tanken är först att vi har ett varsitt sovrum nu och om otroooligt länge får hon antigen överta loftet eller vi flyttar upp. Det lilla sovrums fönstret är inte utrymningsbart. Tanken är att vp får stå i garagedelen. Planbilden är egentligen inte färdig anpassad av oss

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Även med en 8-10 åring i huset vore det i mitt tycke mer ostört med nått mer än en enkel vägg mellan sovrummen.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.