4 247 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
fjällhytt/koja/stuga
Hej!
Sedan en tid klurat lite på att bygga en liten koja/stuga på en plats där jag inte har direkt tillgång till el/vatten
Tanken är att kunna utnyttja den under ca 2-3 dag perioder fre-sön exempelvis och då kunna ha en något så när dräglig tillvaro dvs kunna ha lite energi till ett litet några ljuspunkter, plus ngt uttag för att använda tv/dator ex.kylskåp,matlagning och hygien möjlighet/ toa/dusch....kojan skulle bli i storleksordningen ca 6x3 meter med litet loft på ca 5-6 kvadrat.
Frågeställningar:
1.Vilken isolering skulle vara lämplig och hur tjock bör den vara i tak/golv/väggar?
2.En tanke vore att försöka få tag i del av husvagnsinredning då det gäller kök o toa/dusch delen med möjlighet att använda gasol/12volt ?
3.Kan det vara en bra del lösning att installera en sådan där solarventi i kombination med en liten braskamin? finns några förslag för en bra braskamin för denna storlek i stuga 18-22 kvm? Pellets/ved?
4.Hade tänkt bygga allt själv lösvirkes modell , eller finns ngn annan ide/förslag?
5. Hur stort batteri bör man ha om man vill kunna använda tv/dator? Antar att bästa energi lösningen vore att använda led tv, led belysning?
6. ´kylskåp och matlagning klarar man ju med gasolen ell finns bättre förslag?
7. Skulle det vara lönt att investera i de senaste energi glasen(3glas) till denna Koja/stuga?
Tacksam för förslag
Nykomling
Sedan en tid klurat lite på att bygga en liten koja/stuga på en plats där jag inte har direkt tillgång till el/vatten
Tanken är att kunna utnyttja den under ca 2-3 dag perioder fre-sön exempelvis och då kunna ha en något så när dräglig tillvaro dvs kunna ha lite energi till ett litet några ljuspunkter, plus ngt uttag för att använda tv/dator ex.kylskåp,matlagning och hygien möjlighet/ toa/dusch....kojan skulle bli i storleksordningen ca 6x3 meter med litet loft på ca 5-6 kvadrat.
Frågeställningar:
1.Vilken isolering skulle vara lämplig och hur tjock bör den vara i tak/golv/väggar?
2.En tanke vore att försöka få tag i del av husvagnsinredning då det gäller kök o toa/dusch delen med möjlighet att använda gasol/12volt ?
3.Kan det vara en bra del lösning att installera en sådan där solarventi i kombination med en liten braskamin? finns några förslag för en bra braskamin för denna storlek i stuga 18-22 kvm? Pellets/ved?
4.Hade tänkt bygga allt själv lösvirkes modell , eller finns ngn annan ide/förslag?
5. Hur stort batteri bör man ha om man vill kunna använda tv/dator? Antar att bästa energi lösningen vore att använda led tv, led belysning?
6. ´kylskåp och matlagning klarar man ju med gasolen ell finns bättre förslag?
7. Skulle det vara lönt att investera i de senaste energi glasen(3glas) till denna Koja/stuga?
Tacksam för förslag
Nykomling
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
1. Du funderar inte på en rejäl timmerstuga då - så slipper du isolera ? Annars kanske 95-140 mm i vägg och 170 - 220 i tak/golv funkarswebra skrev:Hej!
Sedan en tid klurat lite på att bygga en liten koja/stuga på en plats där jag inte har direkt tillgång till el/vatten
Tanken är att kunna utnyttja den under ca 2-3 dag perioder fre-sön exempelvis och då kunna ha en något så när dräglig tillvaro dvs kunna ha lite energi till ett litet några ljuspunkter, plus ngt uttag för att använda tv/dator ex.kylskåp,matlagning och hygien möjlighet/ toa/dusch....kojan skulle bli i storleksordningen ca 6x3 meter med litet loft på ca 5-6 kvadrat.
Frågeställningar:
1.Vilken isolering skulle vara lämplig och hur tjock bör den vara i tak/golv/väggar?
2.En tanke vore att försöka få tag i del av husvagnsinredning då det gäller kök o toa/dusch delen med möjlighet att använda gasol/12volt ?
3.Kan det vara en bra del lösning att installera en sådan där solarventi i kombination med en liten braskamin? finns några förslag för en bra braskamin för denna storlek i stuga 18-22 kvm? Pellets/ved?
4.Hade tänkt bygga allt själv lösvirkes modell , eller finns ngn annan ide/förslag?
5. Hur stort batteri bör man ha om man vill kunna använda tv/dator? Antar att bästa energi lösningen vore att använda led tv, led belysning?
6. ´kylskåp och matlagning klarar man ju med gasolen ell finns bättre förslag?
7. Skulle det vara lönt att investera i de senaste energi glasen(3glas) till denna Koja/stuga?
Tacksam för förslag
Nykomling
2. Bygg en själv skulle jag säja - varför inte fynda lite ikealuckor på fyndhörnan eller dylikt ? Annars finns en del begagnade kök på blocket billigt - tag ett med små skåp kanske ?
3. Solarventi med varmvattenberedar tillsatsen kanske kan vara ngt ? För en såpass liten stuga torde en mindre braskamin funka bra. Eftersom du inte har ngn underhållsvärme kanske en "tunnare-2 kamin som ger värme snabbt är bra om du åker upp vår/höst.
4. Lösvirke, timmer eller kanske en byggsats - ca-boden (www.ca-boden.se), där jag köpte min stuga, har bra byggsatser för självbyggare i olika storlekar.
5. En liten "husvagns tv och en energisnål laptop bör ju inte dralaltför mkt. Ett vanligt 12v fritidsbatteri ger ju ngnstans kring 50-80 Ah - dvs ca 600-960wh. Om tv/datorn drar säg 30w så får du ut ca 20 h drift i så fall...
6. Gasol eller 12v eller kanse en kombo - många husvagnar har ju 12v/230v/gasol kombinationer.
7. Mest troligt inte - om nu inte halva väggarna består av glas möjligen. Då får du i vilket fall isolera betydligt bättre än mina föreslagna 95-140 mm först...problemet är ju att du behöver ventilation i vilket fall och du kan/vill ju knappast ha en värmeväxlre i en sån stuga.
/K
jag tycker du bör tänka lite på vad det är för regler som gäller där så du vet om du får bygga där och om det finns några restriktioner på det
sen så tycker jag att man inte kan isolera för mycke men säg 200mm i väggar och golv och 300 i tak med vanlig glasull borde räcka ganska så långt även vintertid men om du inte har nått emot att elda lite så räcker det med 95-145mm isolering i väggar och 200mm i tak och sen 200mm i golvet med
och jag tycker att du ska skaffa dig både solceller och en vindsnurra så du får el och kompletera med att du kan koppla in startkablar från bil eller vad du nu använder för att ta dig dit så du kan ladda om du behöver ström och det inte räcker till med det du fått från sol/vind eller ladda extra när du dragit ur batterierna av det du använt där
så jag tycker att du inte ska använda gasol för kylskåp då de drar ganska mycke gas men det beror på hur mycket el du kan fixa där så är ett "vanligt" el kylskåp ett alternativ och de drar runt 0,5kWh om dagen om du inte använder det och då är det kallt när du kommer dit med och då är det att sätta en växelriktare så kan du köra med ett vanligt 230v kyl och sen en till för att köra med tv och vad mer du vill utnytja där
men med en kyl som går jämt så får du lite värme där inne och sen skulle jag också sätta upp en solfångare (luft) som ger tillskotsvärme när solen skiner så kan du ha det ganska så varmt där när du kommer och jag tror att en kökspanna kan vara alternativet för att få varmvatten så du kan duscha och värma och det är billigare med el än med gas och säkrare då man inte behöver oroa sig för att veden förgiftar en
men det är lite saker du kan fundera på ju
sen så tycker jag att man inte kan isolera för mycke men säg 200mm i väggar och golv och 300 i tak med vanlig glasull borde räcka ganska så långt även vintertid men om du inte har nått emot att elda lite så räcker det med 95-145mm isolering i väggar och 200mm i tak och sen 200mm i golvet med
och jag tycker att du ska skaffa dig både solceller och en vindsnurra så du får el och kompletera med att du kan koppla in startkablar från bil eller vad du nu använder för att ta dig dit så du kan ladda om du behöver ström och det inte räcker till med det du fått från sol/vind eller ladda extra när du dragit ur batterierna av det du använt där
så jag tycker att du inte ska använda gasol för kylskåp då de drar ganska mycke gas men det beror på hur mycket el du kan fixa där så är ett "vanligt" el kylskåp ett alternativ och de drar runt 0,5kWh om dagen om du inte använder det och då är det kallt när du kommer dit med och då är det att sätta en växelriktare så kan du köra med ett vanligt 230v kyl och sen en till för att köra med tv och vad mer du vill utnytja där
men med en kyl som går jämt så får du lite värme där inne och sen skulle jag också sätta upp en solfångare (luft) som ger tillskotsvärme när solen skiner så kan du ha det ganska så varmt där när du kommer och jag tror att en kökspanna kan vara alternativet för att få varmvatten så du kan duscha och värma och det är billigare med el än med gas och säkrare då man inte behöver oroa sig för att veden förgiftar en
men det är lite saker du kan fundera på ju
mena att tar betteriet slut så kan man ladda upp det med bilen eller så iställe för att ha en extra generator för detAndy78 skrev:
för är man där och solceller och vindsnurran inte räcker så lär man ju villa ha ström ändå och då är det väll lättare att koppla så man kan ladda det utifrån iställe för att ta ett batteri och koppla det till en generator ute eller till bilen ute
och jag tycker man bör ha några batterier så man lagrar det man kan när det laddar bra och ha ström för några veckor när det laddar dåligt
för är det molnigt och dålig vind så vill man ju ändå ha el när man kommer dit
så ett kombikyl skulle nog vara bäst och vill man ha det och spis mm så kan det nog vara en tanke att köpa en gammal husvagn och plocka delar från
Tack för svar, en byggsats hade ju kanske varit ett bra alternativ, men tycker det är svårt att hitta ngn som tilltalar en som man själv vill ha det. Tycker mig kikat på en hel drös med dessa småstuge företagen och ännu inte hittat den modell som jag tänkt mig, men om det finns förslag på ngt företag så kan jag kolla upp det om jag inte redan känner till det.klaskarlsson skrev:1. Du funderar inte på en rejäl timmerstuga då - så slipper du isolera ? Annars kanske 95-140 mm i vägg och 170 - 220 i tak/golv funkar
2. Bygg en själv skulle jag säja - varför inte fynda lite ikealuckor på fyndhörnan eller dylikt ? Annars finns en del begagnade kök på blocket billigt - tag ett med små skåp kanske ?
3. Solarventi med varmvattenberedar tillsatsen kanske kan vara ngt ? För en såpass liten stuga torde en mindre braskamin funka bra. Eftersom du inte har ngn underhållsvärme kanske en "tunnare-2 kamin som ger värme snabbt är bra om du åker upp vår/höst.
4. Lösvirke, timmer eller kanske en byggsats - ca-boden (www.ca-boden.se), där jag köpte min stuga, har bra byggsatser för självbyggare i olika storlekar.
5. En liten "husvagns tv och en energisnål laptop bör ju inte dralaltför mkt. Ett vanligt 12v fritidsbatteri ger ju ngnstans kring 50-80 Ah - dvs ca 600-960wh. Om tv/datorn drar säg 30w så får du ut ca 20 h drift i så fall...
6. Gasol eller 12v eller kanse en kombo - många husvagnar har ju 12v/230v/gasol kombinationer.
7. Mest troligt inte - om nu inte halva väggarna består av glas möjligen. Då får du i vilket fall isolera betydligt bättre än mina föreslagna 95-140 mm först...problemet är ju att du behöver ventilation i vilket fall och du kan/vill ju knappast ha en värmeväxlre i en sån stuga.
/K
Varit inne på solarventi sidan och såg ju också den kombinerade luft/varmvattenberedare modellen, men fick inte riktigt klart för mig hur den fungerar rent teoretiskt,såg inte att det ingick ngn behållare/beredare till den?
Anledningen att jag tänkt mig husvagnsinredning till kök och toa , är att den tilltänkta stugan har väldigt kompakta mått ca 18-20 kvm invändigt och det blir lite av "compact living", plus att i dessa delar kan jag kombinera gasol och batteri genom att kylskåp och spis är kombi modell. Tror man kan få det ganska funktionellt ändå och tanken är att utnyttja stugan 2-3 dgr/gång....tänkte då att man skulle klara sig på denna modell om man tillförde energi från sol/ev vindsnurra oxå som du nämnde och kanske en liten braskamin.
Undrar var man kan få tag i dessa små braskaminer som skulle vara lämpliga till denna kvm storlek?
Ena gaveln som kanske får en tillbygd liten altan framöver skulle ha ganska stora glas ytor!
Ett problem är ju vattnet, ska man forsla dit i en större typ " husvagnsvatten behållare och spilltank? Kan man utnyttja regnvatten/och smältn av snö vintertid kanske?
Då det gäller vindsnurran har jag "hört" att för privat bruk så finns det en massa restriktioner, bla blad diametern får inte över stiga 2 meter totalt? stämmer detta?
när det gäller vindsnurran så får du inte bygga den närmare än 4,5m från tomtgräns och dess höjd får inte vara mer än avståndet till tomtgräns (vilket inte borde vara nått problem om det är på fjället)
sen har de ändrat reglerna så nu är det så det är 3m i diameter men det finns inget om det är 3m brett eller högt eller hur man ska tolka det för det tycks syfta på horisontella verk med blad och inte vertikala och jag är övertygad att du kan bygga ett vertikalt som ger bättre effekt än ett horisontellt vindhjul men då kommer det bli mycke mer jobb och dyrare men mer el och ändå hålla sig innanför reglerna
(men reglerna begränsar lite men jag tror inte att du skulle behöva så mycke el så du skulle behöva krångla till det så pass mycke)
(finns trådar här om det och bygger du ett vindhjul med 3m i diameter så lär det räcka ganska så bra om det blåser lite och du lagrar det då du lär ligga på ca 60% verkningsgrad)
men ett vindhjul behöver ett stadigare torn än en vanlig snurra men för att få ut så mycke du kan och hålla dig i regelverket så är det ju det bästa sättet som JAG ser det
sen bygg ett lite lagom högt torn så du inte gör ett på 4-5m utan gå upp på 12-15m om det går
och sen är det en del olika regler för att ha privata snurrer när man vill koppla in det på elnätet men sånt behöver du ju inte tänka på
sen när det gäller det andra så tycker jag att 18-20kvm är lite litet att bygga då du kommer ändå behöva bygglov för det men säg att du hamnar på runt 25-30kvm i tak och då skulle jag tycka att ett platt plåttak skulle vara lättast och sen finns det renare som tar bort det mesta ur vattnet så du kan använda det som tvätt vatten mm men jag tycker isåfall att du gör två system ett med vatten från en tunna med regnvatten för duscha och ett system från en dunk du tar med dig för att dricka
så när det gäller vattnet så är det ju inga direkta krav på avlopp när du inte har vatten så leda ner det till en stenkista och sen om du kör med kemtoa eller nått så får du inte det i naturen och tvättvatten mm är ju inte så farligt men igenkligen så ska man ha avskiljare även för gråvatten
men en sådan avskiljare kostar nästan lika mycke som en trekammarbrun med infiltration så det beror lite på hur du vill göra där och ska du ändå skaffa avlopp så kan du köra med en riktig toa eller en för båtar men då behöver du ju veta att det går att komma till med en sugbil när den är full och jag vet ju inte hur det ser ut där du ska bygga och hur framkomligt det är där?
och till slut så om du föredrar gasol så vist men ha så du har en extra tub där med och en gasvarnare i huset för du vill ju inte komma dit och sen stå utan gas och det var lite därför jag tyckte att en kökspanna kunde vara ett alternativ då du får varmvatten och kan laga mat med ved då men de kostar runt 25kkr och uppåt så det är ju billigare med gasspis men då får du inte varmvatten på köpet men det kan man lösa på olika sätt beroende på hur du vill ha det eller om du nöjer dig med att duscha lite kallt
men du kan hitta på blocket vanliga vedspisar och de flesta av de har en behållare som man värmer vatten i så du kan värma det där och sen hälla det i den behållaren du ska ta duschvattnet ifrån då du kan ha en behållare på typ 20-50liter under taket så får du lite tryck utan att behöva nån pump men det finns också duschar nu som du sätter in en fotpump för att få fram vattnet
men har du solceller och en vindsnurra så behöver du inte snåla på elen till den graden men det är ju ett alternativ om du vill
sen har de ändrat reglerna så nu är det så det är 3m i diameter men det finns inget om det är 3m brett eller högt eller hur man ska tolka det för det tycks syfta på horisontella verk med blad och inte vertikala och jag är övertygad att du kan bygga ett vertikalt som ger bättre effekt än ett horisontellt vindhjul men då kommer det bli mycke mer jobb och dyrare men mer el och ändå hålla sig innanför reglerna
(men reglerna begränsar lite men jag tror inte att du skulle behöva så mycke el så du skulle behöva krångla till det så pass mycke)
(finns trådar här om det och bygger du ett vindhjul med 3m i diameter så lär det räcka ganska så bra om det blåser lite och du lagrar det då du lär ligga på ca 60% verkningsgrad)
men ett vindhjul behöver ett stadigare torn än en vanlig snurra men för att få ut så mycke du kan och hålla dig i regelverket så är det ju det bästa sättet som JAG ser det
sen bygg ett lite lagom högt torn så du inte gör ett på 4-5m utan gå upp på 12-15m om det går
och sen är det en del olika regler för att ha privata snurrer när man vill koppla in det på elnätet men sånt behöver du ju inte tänka på
sen när det gäller det andra så tycker jag att 18-20kvm är lite litet att bygga då du kommer ändå behöva bygglov för det men säg att du hamnar på runt 25-30kvm i tak och då skulle jag tycka att ett platt plåttak skulle vara lättast och sen finns det renare som tar bort det mesta ur vattnet så du kan använda det som tvätt vatten mm men jag tycker isåfall att du gör två system ett med vatten från en tunna med regnvatten för duscha och ett system från en dunk du tar med dig för att dricka
så när det gäller vattnet så är det ju inga direkta krav på avlopp när du inte har vatten så leda ner det till en stenkista och sen om du kör med kemtoa eller nått så får du inte det i naturen och tvättvatten mm är ju inte så farligt men igenkligen så ska man ha avskiljare även för gråvatten
men en sådan avskiljare kostar nästan lika mycke som en trekammarbrun med infiltration så det beror lite på hur du vill göra där och ska du ändå skaffa avlopp så kan du köra med en riktig toa eller en för båtar men då behöver du ju veta att det går att komma till med en sugbil när den är full och jag vet ju inte hur det ser ut där du ska bygga och hur framkomligt det är där?
och till slut så om du föredrar gasol så vist men ha så du har en extra tub där med och en gasvarnare i huset för du vill ju inte komma dit och sen stå utan gas och det var lite därför jag tyckte att en kökspanna kunde vara ett alternativ då du får varmvatten och kan laga mat med ved då men de kostar runt 25kkr och uppåt så det är ju billigare med gasspis men då får du inte varmvatten på köpet men det kan man lösa på olika sätt beroende på hur du vill ha det eller om du nöjer dig med att duscha lite kallt
men du kan hitta på blocket vanliga vedspisar och de flesta av de har en behållare som man värmer vatten i så du kan värma det där och sen hälla det i den behållaren du ska ta duschvattnet ifrån då du kan ha en behållare på typ 20-50liter under taket så får du lite tryck utan att behöva nån pump men det finns också duschar nu som du sätter in en fotpump för att få fram vattnet
men har du solceller och en vindsnurra så behöver du inte snåla på elen till den graden men det är ju ett alternativ om du vill
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden