Tegelbalk (?) som hänger över fönstret. Funderar på att åtgärda det själv med Murma väggbalksystem.
Tänkte ta ner tegel raden närmast fönstret och sätta till murma, sedan armeringsjärnet mellan raden närmast fönstret och raden ovanför.
Kan jag ta ner tegel raden närmast fönstret eller kommer allt rasa ihop om jag gör så?
Kan ni ser på bilderna om tegel vila på fönsterna?
Hela fönster partiet är 4m bredd.
Några tips om man vill göra det själv eller är det skitsvårt och rekommenderas att man hyr in folk till det?

• Tegelvägg ovanför ett fönsterparti med gardiner; diskussion om att använda Murma väggbalksystem för att modifiera tegel över fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelbalk över fönsterparti, vitmålade fönsterkarmar, himmel och träd reflekteras i glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du byta fönster eller vad föranleder frågan?

mexitegel mexitegel skrev:
Ska du byta fönster eller vad föranleder frågan?
Måste man byta fönster för att åtgärda den hängande tegel?

Det är nog inget bra att försöka ta ner det skiftet. De tär kanske en tegelstensbalk special, kan vara att dom 2 sista skiften är med armeringsjärn mellan. Kan även vara ett större vinkeljärn fäst i väggen ( då det är långt) och teglet ligger på järnet. Sen vilar övriga skift ovanpå. Så tas det sista skiftet bort kan det ovanför ramla ner. Inget som en nybörjare ska börjar med, ta in någon byggare som kan säga något om bärigheten på skiftet. Det har sjunkigt skriver du, och det kan betyda nästan vad som helst som orsak.

• Gilla
FQT och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är nog inget bra att försöka ta ner det skiftet. De tär kanske en tegelstensbalk special, kan vara att dom 2 sista skiften är med armeringsjärn mellan. Kan även vara ett större vinkeljärn fäst i väggen ( då det är långt) och teglet ligger på järnet. Sen vilar övriga skift ovanpå. Så tas det sista skiftet bort kan det ovanför ramla ner. Inget som en nybörjare ska börjar med, ta in någon byggare som kan säga något om bärigheten på skiftet. Det har sjunkigt skriver du, och det kan betyda nästan vad som helst som orsak.
Besiktningsmannen sa att det är nog armeringsjärnet i fasaden som har rostat sönder. Finns inget sätt man kan ta redan på precis hur det är byggt (vinkeljärn eller armeringsjärn)?

FQT FQT skrev:
Måste man byta fönster för att åtgärda den hängande tegel?
Nejdå, jag såg inte sprickan i tegelskiftet ovan fönstret och blev osäker på om du menade att teglet hängde på fönstren och att de därför skulle vara svåra att byta ut.

Men jag instämmer i Jonaseriks inlägg - det där är ett rätt komplicerat arbete med risk för rejäla problem om man tabbar sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.