Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Vi har totalt 12 höga fönster (21-modul) och dörrar (25-modul) där vi har bett snickarna sätta gipshörn i samband med fönsterbyte. Hörnen är förstärkta med AquaBead men frågan är hur man bäst får detta snyggt utan att anlita målare. Limma pappremsa över de hålade delarna och sen spackla över? Eller spackel + microlit? Eller bara en massa spackel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Hur gör man där det är hål bakom hålremsan på AquaBeaden? Fyller på tills det inte går att trycka in mer?
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Ok, också maskera mot fönstren så karmen håller sig fräsch då antar jag. Är det något spackel som lämpar sig extra bra och är det något man ska undvika?
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Jäklar vad tråkigt det här kommer bli. Men tack för all bra input 
Det finns en reklam-/instruktionsfilm här:
http://gyproc.se/produkter/profiler/innerväggsprofiler/hörnspackelprofil
http://gyproc.se/produkter/profiler/innerväggsprofiler/hörnspackelprofil
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Det är inte så kinkigt att maskera när man spacklar. Spacklet löser sig med vatten, även när det härdat. Det går oftast bara att pilla bort det och i värsta fall gnugga med en svamp. Spara maskeringstejpen tills du ska måla.Karl_Pedal skrev:
Några tips om att minska dammet:
När det bara varit några få ställen att slipa så har jag varit lat och gnuggat med en blöt svamp eller disktrasa istället. Antagligen mot alla regler, men det har funkat bra.
Mirka har ett mycket bra system som heter Abranet. Du slipar med ett nät på en speciell slipkloss som du ansluter med slang till din grovdammsugare. Det finns en lång hyllningstråd om att slipa gipsskarvar med Abranet.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejpen"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
79 kr inkl moms
Läs mer
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Pappremsa med plåtinlägg i som viks.
Visa bilaga 74255[/QUOTE]
Visa bilaga 74255[/QUOTE]
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Aha, listig pryl. Om man redan har plåt samt gles under gipset på båda sidor om vinkeln, är det ändå nödvändigt med den plåtversionen av remsan? Jag fick tips om Gypsum Naturgips. Är det att rekommendera?
Jag har inte testat själv, men jag inbillar mig att det är betydligt lättare att få till en rak och snygg kant med en sån plåt/pappremsa som StefanN tipsade om än att försöka spackla upp det på frihand.
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Det ligger nåt i det du säger. Var köper man den? Jag hittade denna https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/målarremsa-asm-papp-metall-50mmx30m men där står det att den ska användas med fogmassa så det känns inte helt rätt.mexitegel skrev: