Hej,

Jag har en nuvarande installation där strömmen kommer från väggen in i en kopplingsdosa. Från dosan går det vidare till:
  • En utanpåliggande dimmer.
  • Ett antal uttag.
Efter dimmern går strömmen vidare till en transformator via två kopparkablar (fast installation) och sedan vidare till spottarna, även de kopplade med två kopparkablar. Spottarna är anslutna längs kabeldragningen via flera kopplingspunkter (5–6 st sockerbitar).

Nu planerar jag att byta ut denna lösning, dels för att uppgradera till LED, dels för att minska antalet kopplingspunkter i installationen.

Jag har köpt LED-belysning där transformatorn är avsedd att anslutas via stickkontakt i ett vanligt vägguttag. För att kunna använda uttagen till annat funderar jag på att skala kabeln med stickkontakten och istället ansluta den direkt i kopplingsdosan (fast installation). Är detta ett lämpligt sätt att lösa det, eller finns det bättre alternativ?

Jag uppskattar era tips och råd!

• Dimmer, strömuttag och en takspotlight syns tillsammans på en köksvägg med en flaska i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Ojordat uttag i kök?

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Ja, det har du faktiskt rätt i. Vi har även en del andra andra ojordade uttag, och flertalet uttag är jordade (dvs, det är blandat).
Den nya ledbelysningen är även denna ojordad. Vi har pratat med elektriker att fixa detta, men det är svårt att hitta budget. Hur bör detta prioriteras?

K
Gallimattias_ Gallimattias_ skrev:
Ja, det har du faktiskt rätt i. Vi har även en del andra andra ojordade uttag, och flertalet uttag är jordade (dvs, det är blandat).
Den nya ledbelysningen är även denna ojordad. Vi har pratat med elektriker att fixa detta, men det är svårt att hitta budget. Hur bör detta prioriteras?
Det är åtskilliga "småsaker" som får mig att misstänka att inte alla som varit inblandade i köksbygget haft lämpliga kvalifikationer.

Att led-belysningen du vill installera är ojordad var inte någon högoddsare. Vidare är i princip all utrustning avsedd att användas i kök (kaffebryggare, mixerstavar, matberedare, mm) dubbelisolerad. Oaktat de omständigheterna vore det ju inte dumt alls med jordade uttag...

Det är egentligen inte viktigt för din fråga, men menar du att ni har jordat/ojordat blandat i KÖKET (inte i huset)? Har du kollat om jord är framdragen till kopplingsdosan under skåpet? Vet du varifrån matningen kommer?

Hur som helst kan du byta ut nuvarande belysning mot en nyare led-belysning även innan en elektriker anlitats för att reda i det där med uttagen. Belysningen behöver inte jord och övriga delar blir inte sämre än innan.

Jag vet inte vad du har för dimmer. Den kan du åka på att byta ut (måste funka med led), och du måste tänka på att led-drivern (det du kallar transformator) är lämplig för ändamålet.

Om du sneglat på ikea-grejer så tänk på att dimmerfunktionen i deras drivers förutsätter att du använder en trådlös "dimmerknapp" från Ikea. Kommer inte funka som avsett om du blandar in en extern dimmer.

K Kardan79 skrev:
Det är åtskilliga "småsaker" som får mig att misstänka att inte alla som varit inblandade i köksbygget haft lämpliga kvalifikationer.

Att led-belysningen du vill installera är ojordad var inte någon högoddsare. Vidare är i princip all utrustning avsedd att användas i kök (kaffebryggare, mixerstavar, matberedare, mm) dubbelisolerad. Oaktat de omständigheterna vore det ju inte dumt alls med jordade uttag...

Det är egentligen inte viktigt för din fråga, men menar du att ni har jordat/ojordat blandat i KÖKET (inte i huset)? Har du kollat om jord är framdragen till kopplingsdosan under skåpet? Vet du varifrån matningen kommer?

Hur som helst kan du byta ut nuvarande belysning mot en nyare led-belysning även innan en elektriker anlitats för att reda i det där med uttagen. Belysningen behöver inte jord och övriga delar blir inte sämre än innan.

Jag vet inte vad du har för dimmer. Den kan du åka på att byta ut (måste funka med led), och du måste tänka på att led-drivern (det du kallar transformator) är lämplig för ändamålet.

Om du sneglat på ikea-grejer så tänk på att dimmerfunktionen i deras drivers förutsätter att du använder en trådlös "dimmerknapp" från Ikea. Kommer inte funka som avsett om du blandar in en extern dimmer.
En del jobb, men nu är alla uttag jordade och köksbelysning med dimmer installerad. Kopplingslådan lite sne, vilket jag nog kommer justera. Annars är det löst!

• Jordad elinstallation under köksskåp med dubbeluttag och LED-kökslampa. Kopplingslådan är lite snedjusterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
Gallimattias_ Gallimattias_ skrev:
En del jobb, men nu är alla uttag jordade och köksbelysning med dimmer installerad. Kopplingslådan lite sne, vilket jag nog kommer justera. Annars är det löst!
Fanns jord framdraget, men inte inkopplad? Bara nyfiken.

K Kardan79 skrev:
Fanns jord framdraget, men inte inkopplad? Bara nyfiken.
Ja, eftersom nån enskild kontakt var jordad fanns den där. Annars hade jag nog inte gett mig på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.