Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
...och så saknas något på både bild 1 och bild 2. Sätt tillbaka vedspisen när du ändå är igång med murstocken! Eller sätt dit en ny spis, om den gamla inte finns kvar.
Peta loss det som är löst överallt. Sen innan ev putsning ska du vattna hela muren, tex med en blommspruta, var inte rädd, det ska på mycken väta. Detta för att inte putsen ska torka ur direkt när du slår på eller strycker på det, bäst att slå på. Nu är teglet snustort och suger ur vätan direkt, då kommer det bli som ett skal på muren och inte fästa som det ska. Du får täcka på golvet ordentligt, myckey skit blir som faller ner.M Martin Pettersson9 skrev:
Som annan säger och är up till er, har säkert varit en vedspis där tidigare, Perkekt läge att få en vedspis i köket, ser ut som att lite ner till höger, så är det svart. Annars enklet att slå ett hål i muren.
För min egen tanke, skulle jag inte tveka en sekud.
OK , då måste du få bort all puts ( det vita ) Nu verkar muren vara lite så där vid orginalmurningen. Muraren har inte lagt stenarna i liv eller så, utan bara travat dom med bruk imellan, för den skulle putsas. sen verkar det som att en del är trasiga och då går det inte att få som foto 2 . Möjligtvis att mura upp helt nytt utanför den gamla, kan det gå. Då måste den nya väggen ankras i den gamla så den inte kan falla. I övrigt kan jag inte säga mer.M Martin Pettersson9 skrev:
Ok tack , sen är det kalkbruk man ska använda eller blir det väldigt vitt, kanske går med putsbruk?J jonaserik skrev:OK , då måste du få bort all puts ( det vita ) Nu verkar muren vara lite så där vid orginalmurningen. Muraren har inte lagt stenarna i liv eller så, utan bara travat dom med bruk imellan, för den skulle putsas. sen verkar det som att en del är trasiga och då går det inte att få som foto 2 . Möjligtvis att mura upp helt nytt utanför den gamla, kan det gå. Då måste den nya väggen ankras i den gamla så den inte kan falla. I övrigt kan jag inte säga mer.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Bruket ser lite gult ut, är nog weber hydraliskt kalkbruk 3 mm Cal148.
Bor du i stockholm så har bygma/tegelförsälningen i högdalen mycket olika tegel i lager.
Och alla oilka sorters bruk, går bra att rådfråga med dom.
Bor du i stockholm så har bygma/tegelförsälningen i högdalen mycket olika tegel i lager.
Och alla oilka sorters bruk, går bra att rådfråga med dom.
Klicka här för att svara


