Byggahus.se
Hallå,

Har precis flyttat in i ett hus och har nu börjat rada upp alla projekt som behöver göras. Något jag helst skulle vilja hinna göra innan vintern är att fylla lite sprickor som finns i grundmuren - samt sedan måla hela grundmuren.

På ett ställe, där ventilation sitter ser det ut såhär:
IMG_4523.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är - hur och med vad tätar jag det här? Känns inte helt bra att det är fritt rakt in till isloleringen? Vilken typ av färg bör man använda sig av till en sådan här grundmur? Behöver man slipa (med vad?) innan man målar?

Tack för hjälpen!

Redigerat:
Claes Sörmland
Hur gammalt är huset och vad är grunden byggd av?

Om den är murad under efterkrigstiden:

Mura igen hålet med B-bruk och lite passande lecablockbitar som du hugger till. Putsa sedan med B-bruk.

• Gilla
jhn
  • Laddar…
Hallå,
Huset är från 1910-talet och är tilläggsisolerat på 3 av 4 källarsidor. Dock inte sidan där denna bild är tagen.
Osäker på vad muren är gjord av - genant nog.

Claes Sörmland
Om huset är så pass gammalt så kan det vara en grund som är murad med kalkbruk. Cementbruk slog igenom senare. Någon kanske kan fylla i när gjutna betonggrunder blev vanliga - slutet av 1910-talet?

Om grunden är murad med kalkbruk så håll dig till det. Moderna cementbaserade bruk som t ex B-bruket jag föreslog ovan är starkare och då kan lagningen ramla ur efter ett tag. Är det möjligen det som redan har hänt? Jag tycker mig se något brukskladd på bilden. Du kan kolla om det är kalkbruk genom att bruket är vitt snarare är grått och är så pass svagt att du kan peta loss ballasten (sanden) det med en mejsel.

Hmm, då ska jag alltså ta reda på om det är cement eller kalk. Gissar att kalk är vitare?

Om man kör med kalkputs, ska man ändå trycka in lite lecablocksbitar?

Tack för hjälåen!

Claes Sörmland
Lecabitar är bra för bruket ska inte ligga i tjocka lager.

Följdfråga: Hur fixar jag till det ni ser i nederkant? Tilläggsisolerad källarmur som verkar ha försvunnit och nu blottlägger några slags dräneringskulor...
Kalkbruk också?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.