Har putsat innerväggar i huset, men fick dom inte släta som jag ville ha. Nu när vi målat väggarna ser vi gropar och sträck och mönster från sand och puts bräde
Försökt med puts bruk B ta med pensel och måla på för att jämna till ytan
Men blir ännu mer knutor och det syns det är på målat i efterhand, dessutom när jag målade med färg på så lossnade det.
Var bara ett mm tunnt skikt i groparna
En kompis sa ta spackel på. Men jag vill ju ha putsad vägg med puts struktur, men lite slätare än den blev.
Hur gör jag.
Tänkte om man kan ta sand i färgen när jag målar?
Eller lim och sand och färg?
Ni hör.. Idéerna har varit många
Nedan bilder på gropig vägg och när solen lyser på väggen ser det inte kul ut
Bilden längst ner puts på väggen med pensel
Men det lossna direkt.

Men blir ännu mer knutor och det syns det är på målat i efterhand, dessutom när jag målade med färg på så lossnade det.
En kompis sa ta spackel på. Men jag vill ju ha putsad vägg med puts struktur, men lite slätare än den blev.
Hur gör jag.
Men det lossna direkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej! Hur löste du detta?T Trelleborgbyggaren skrev:Har putsat innerväggar i huset, men fick dom inte släta som jag ville ha. Nu när vi målat väggarna ser vi gropar och sträck och mönster från sand och puts bräde
Hur gör jag.
Men det lossna direkt.
[bild] [bild] [bild] 
AI
"
Det är ett klassiskt problem; färg avslöjar skoningslöst alla ojämnheter. Anledningen till att putsen lossnar när du målar över den är att färg skapar en spänning när den torkar, och om putsskiktet under är för tunt (som en "hinna") eller om underlaget är mättat med färg, får putsen inget fäste.
Här är den smidigaste vägen framåt för att få de släta väggar du önskar:
1. Sluta använda putsbruk
Putsbruk (även B-bruk) är för grovt för att "nollas" ut på en redan målad yta. Det innehåller sandkorn som rullar med och skapar de där strecken och knutorna du ser.
2. Bredspackla med rullspackel
Detta är det enklaste sättet för en privatperson att få en slät yta:
3. Slipa och damma av
När spacklet torkat slipar du med ett fint sandpapper (kornstorlek 120-180). Var noga med att torka bort allt damm med en mikrofiberduk eller borste innan du målar igen, annars kommer färgen att flagna även denna gång.
4. Grundmålning
Eftersom du har spacklat fläckvis eller över hela väggen, börja med en grundfärg eller förtunnad täckfärg. Det mättar spacklet så att slutresultatet inte blir flammigt."
"
Det är ett klassiskt problem; färg avslöjar skoningslöst alla ojämnheter. Anledningen till att putsen lossnar när du målar över den är att färg skapar en spänning när den torkar, och om putsskiktet under är för tunt (som en "hinna") eller om underlaget är mättat med färg, får putsen inget fäste.
Här är den smidigaste vägen framåt för att få de släta väggar du önskar:
1. Sluta använda putsbruk
Putsbruk (även B-bruk) är för grovt för att "nollas" ut på en redan målad yta. Det innehåller sandkorn som rullar med och skapar de där strecken och knutorna du ser.
2. Bredspackla med rullspackel
Detta är det enklaste sättet för en privatperson att få en slät yta:
- Slipa först: Rugga upp den målade ytan med ett grovt sandpapper (t.ex. kornstorlek 80). Detta tar bort de värsta knutorna och ger fäste.
- Rulla på: Använd ett rullspackel (medium eller fin) och en vanlig roller. Rulla på spacklet på väggen och dra sedan av det med en bred spackelspade. Det fyller effektivt igen gropar och mönster från putsbrädan.
- Två vändor: Räkna med att behöva spackla två gånger för att få det helt jämnt.
3. Slipa och damma av
När spacklet torkat slipar du med ett fint sandpapper (kornstorlek 120-180). Var noga med att torka bort allt damm med en mikrofiberduk eller borste innan du målar igen, annars kommer färgen att flagna även denna gång.
4. Grundmålning
Eftersom du har spacklat fläckvis eller över hela väggen, börja med en grundfärg eller förtunnad täckfärg. Det mättar spacklet så att slutresultatet inte blir flammigt."
Klicka här för att svara