4 470 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Fixa efteråt: film istället för härdat glas, blir det bra?
Bara som tillägg så fungerar även laminerat glas vilket i regel är en fönsterfilm presslimmad mellan 2st glas, valet av film ger olika egenskaper.
Rådfråga en glasmästare så blir det rätt från början t.ex gör så saker innanför inte blir solblekta samt begränsar värme på sommaren samt ett bättre inbrottsskydd.
Rådfråga en glasmästare så blir det rätt från början t.ex gör så saker innanför inte blir solblekta samt begränsar värme på sommaren samt ett bättre inbrottsskydd.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/sakerhet-anvandning/glassakerhet/ skrev:Kravet om att motverka risken för att falla genom glas syftar till att motverka både skärskador och skador till följd av ett fall från en hög höjd.
Antingen ska det finnas ett fast skydd mot kollision framför glaset, eller så ska själva glasytan ha egenskaper som gör att den förhindrar fall genom glaset, vid dynamisk påverkan av en människa. Dynamisk påverkan innebär kraften som kan uppkomma av personer i snabb, kraftig rörelse, som till exempel hoppar, springer eller faller.
Ett exempel på glas med egenskaper som skyddar mot fall genom glaset är laminerat säkerhetsglas, som håller ihop om glaset brister.
Det är nog svårt att flyga 60cm ovanför golvet med bobycaren. Golvet inomhus är en typiskt gångbar yta.RoTe skrev:
Texten du citerade i inlägg #7 var:RoTe skrev:
Citat från nordiska fönster
”Har du fönster som sitter placerade lägre än 60 cm ovan gångbara ytor eller där det föreligger fallrisk över 2m? Då måste du enligt boverkets regler ha härdat personsäkerhetsglas i dina fönster. Detta för att minska risken för personskador & skärskador.”
Ser du inte 60cm nu kan jag inte hjälpa dig. TS fönster står det inget om.
Jo men VAR står det att TS fönster är 60cm eller högre? Det är ju bara ett citat från ett regelverk! Jag pratar om TS fönster och inga andras! Sluta trolla nu för f...M Mellanbarn skrev:Texten du citerade i inlägg #7 var:
Citat från nordiska fönster
”Har du fönster som sitter placerade lägre än 60 cm ovan gångbara ytor eller där det föreligger fallrisk över 2m? Då måste du enligt boverkets regler ha härdat personsäkerhetsglas i dina fönster. Detta för att minska risken för personskador & skärskador.”
Ser du inte 60cm nu kan jag inte hjälpa dig. TS fönster står det inget om.
Råkade ut för liknande i vårt fritidshus. Beställde helt enkelt fel fönster av okunskap samt återanvände fyra stora fönster till uterummet (även det okunskap).
Jag monterade säkerhetsfilm själv och fick godkänt och den är i princip osynlig sånär som på en liten bubbla som jag inte fick bort. Totalt 6 fönster och uppskattningsvis 15 kvm. Har suttit uppe i 11 år nu.
Jag monterade säkerhetsfilm själv och fick godkänt och den är i princip osynlig sånär som på en liten bubbla som jag inte fick bort. Totalt 6 fönster och uppskattningsvis 15 kvm. Har suttit uppe i 11 år nu.
Det finns en egenskap som heter "selektivität". Det beskriver hur mycket solvärmelast är blockerad i jämförelse med hur mycket ljus man förlorar. Alltså Ljustransmittans / g-värde. Vi vill ha så mycket dagsljus som möjligt när vi blockerar solen. Därför är ett solskyddsglas bättre än en film, för filmen skyddar mot solen men den minskar dagsljusinsläpp betydligt (dålig selektivität). Dessutom har filmen ett mörkt utseende, det betyder att glaset inifrån ser ut är oneutralt (transparant), utan det ser ut som grå eller mörkt.A Anelle skrev:Vi har fått fel fönster installerade på 5 ställen.
Det borde vara härdat glas.
Nu har alla garantier gått ut så vi behöver själva stå för kostnaden. Jag har kollat med jurist så jag behöver inga synpunkter på det.
Det är stora fönster med fin utsikt i söder, dvs väldigt utsatt för värme/sol.
Det finns två sätt att lösa detta. Sätta dit film eller byta glas.
Blir det snyggt o bra med film? Eller är det värt att byta glas….?
Det är givetvis stor skillnad i pris, men jag är mest orolig för resultatet.
Klicka här för att svara