Går den här fiskbensparketten från 1904 ens att rädda?

• Gammal fiskbensparkett från 1904 med skador och fläckar, diskussion om möjlig renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten fiskbensparkett från 1904 med synliga skador och fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
t_conradsson
  • Laddar…
Mats-S
Omöjligt att ge ett 100% korrekt svar med bara bilder som underlag. Ta dit en välrenomerad professionell golvslipare för att få ett utlåtande.

Men det är högst högst troligt massiv ek, så då bör det finnas ganska god marginal att slipa på. Sen tillkommer fogning för att fylla igen alla grova springor, så det kommer nog att kosta en slant om du vill ha det professionellt utfört.

Tack! Får helt enkelt ta hit någon och hoppas att det går att behålla.

Är golvet inte fuktskadat så kan du mest sannolikt slipa ner det. Är det lösa stavar behöver ju dessa limmas som nämnt ovan. En del går ju att göra själv för att spara pengar.
Det enda man säkert kan säga är att virket i det där gamla golvet är ljusår bättre än ett nytt golv. Jag hade absolut försökt rädda.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Är golvet inte fuktskadat så kan du mest sannolikt slipa ner det. Är det lösa stavar behöver ju dessa limmas som nämnt ovan. En del går ju att göra själv för att spara pengar.
Det enda man säkert kan säga är att virket i det där gamla golvet är ljusår bättre än ett nytt golv. Jag hade absolut försökt rädda.
Stort tack för input! Fuktskadat är det inte och virket rejält.

Fairlane
För knappt 20.år sen köpte jag en lägenhet med ett rejält nedgånget parkettgolv, ungefär som det på bilderna. Någon hade dessutom lagt på en plastmatta på delar av golvet och skruvat fast den så det var skruvhål också. Jag tänkte att det var kört, men en snickarbekant rekommenderade att tog dit en golvslipare. Jag hittade av en slump en person som närmade sig pensionen, men närmare 50 års erfarenhet och mycket yrkesstolthet. Golvet blev fantastiskt. Sprickor och hål fylldes med spån och skulle jag hitta var det varit skruvar fick jag ligga på golvet och spana noggrannt. Andra såg det nog bara som en kvist.

J
Det slitna golvet på bilden ovan är nästan i bättre skick än det vi köpte för 30 år sedan. Änkan som sålde hade vattnat en julgran i en månad, och vattnet rann rätt ner i ekparketten. Det var mycket mer springor och missfärgningar än ditt och vårt blev jättefint efter slipning.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
För knappt 20.år sen köpte jag en lägenhet med ett rejält nedgånget parkettgolv, ungefär som det på bilderna. Någon hade dessutom lagt på en plastmatta på delar av golvet och skruvat fast den så det var skruvhål också. Jag tänkte att det var kört, men en snickarbekant rekommenderade att tog dit en golvslipare. Jag hittade av en slump en person som närmade sig pensionen, men närmare 50 års erfarenhet och mycket yrkesstolthet. Golvet blev fantastiskt. Sprickor och hål fylldes med spån och skulle jag hitta var det varit skruvar fick jag ligga på golvet och spana noggrannt. Andra såg det nog bara som en kvist.
Tänkte också att det var kört men är mer förhoppningsfull nu.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Du kan prova försiktigt med att slipa med finkorning sandpapper någonstans där det inte syns så mycket och se om det kan bli bra

G grovspacklarn skrev:
Du kan prova försiktigt med att slipa med finkorning sandpapper någonstans där det inte syns så mycket och se om det kan bli bra
Bra tips, tack!

Förutom hacken tycker jag att golvet ser helt okej ut. En gissning är att golvet varit bonvaxat tidigare, men sedan har ägaren tröttnat på underhållet och då har virket fått sin naturliga gråa färg. Om de gått med uteskor inomhus kommer fukt in och då svartnar ek.

Sprickorna mellan stavarna brukar "spacklas" med slipspån från golvslipningen med lämpligt bindmedel. Jag har oljat mitt golv och blandade bara golvolja med spån som arbetades ner i springorna. Har sett att mer elastiska bindmedel finns som är lämpliga för äldre golv med större sprickor.

Det finns många filmer på yt och instagram där golvläggare visare sina arbeten. Kanske kan ge en ide om vad som behöver göras med ditt golv.

Jag slipade mitt första parkettgolv med ganska liten snickarvana och det blev bra. Golvslipar finns att hyra.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Förutom hacken tycker jag att golvet ser helt okej ut. En gissning är att golvet varit bonvaxat tidigare, men sedan har ägaren tröttnat på underhållet och då har virket fått sin naturliga gråa färg. Om de gått med uteskor inomhus kommer fukt in och då svartnar ek.

Sprickorna mellan stavarna brukar "spacklas" med slipspån från golvslipningen med lämpligt bindmedel. Jag har oljat mitt golv och blandade bara golvolja med spån som arbetades ner i springorna. Har sett att mer elastiska bindmedel finns som är lämpliga för äldre golv med större sprickor.

Det finns många filmer på yt och instagram där golvläggare visare sina arbeten. Kanske kan ge en ide om vad som behöver göras med ditt golv.

Jag slipade mitt första parkettgolv med ganska liten snickarvana och det blev bra. Golvslipar finns att hyra.
Tack! Ska gå in och kika på filmer. Spån och olja kanske kan lösa springorna 👍🏼Delar av golvet är typ ”fjälligt” och undrar vad det beror på och det behöver ju slipas rätt rejält på de områdena. Delar är rätt fina i övrigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.