Uthuset i stugan byggdes av farsan för 25 år sedan. Tror han sågat virket själv med solosåg, gran från hans lilla skog i Ångermanland. Gissar att det målats med täcklasyr men inte underhållet. Ingen röta vad jag kan se. Går det att rädda eller ska man byta panel? Tänker mig oljefärg vid ommålning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är inte Faluröd?
Annars, ser inga tecken på dåligt virke. Dra av med stålborste och ny färg.
Annars, ser inga tecken på dåligt virke. Dra av med stålborste och ny färg.
Om det är täcklasyr, (och inte faluröd slamfärg som det ser ut som på bilderna), så bör färgen vara lite fräschare/blankare uppe under takutsprånget där varken sol eller regn kommit åt.
Panelen ser annars helt ok ut. Ev är det ngn trägnagare som angripit på ngt ställe, men det har normalt ingen betydelse. Blir ofta så på ouppvärmda byggnader. (Det ser ut som små flyghål på den sista bilden.)
(Förr tog man till så grovt virke man kunde för att klara en lång livslängd på åtminstone ett par hundra år trots ev trägnagarangrepp på kritiska delar såsom syll och takbjälkar.)
Panelen ser annars helt ok ut. Ev är det ngn trägnagare som angripit på ngt ställe, men det har normalt ingen betydelse. Blir ofta så på ouppvärmda byggnader. (Det ser ut som små flyghål på den sista bilden.)
(Förr tog man till så grovt virke man kunde för att klara en lång livslängd på åtminstone ett par hundra år trots ev trägnagarangrepp på kritiska delar såsom syll och takbjälkar.)
Medlem
· Västernorrland
· 2 491 inlägg
Går den att rädda???
Jag tycker det ser ut som en faluröd panel i toppskick.
Har den några skador eller skavanker av betydelse som inte syns på bilderna, eller varför tänker du den skulle bytas?
Borsta och lägg på en ny omgång av samma färg.
Är det hemmasågat norrlandsvirke håller det förmodligen 100 år även om du inte snyggar till den med ny färg.
Enligt min mening idiotdumt att byta färgtyp på denna panel.
Jag tycker det ser ut som en faluröd panel i toppskick.
Har den några skador eller skavanker av betydelse som inte syns på bilderna, eller varför tänker du den skulle bytas?
Borsta och lägg på en ny omgång av samma färg.
Är det hemmasågat norrlandsvirke håller det förmodligen 100 år även om du inte snyggar till den med ny färg.
Enligt min mening idiotdumt att byta färgtyp på denna panel.
Tack för alla kommentarer! Jag behåller gärna panelen som det är men var osäker eftersom den som sagt är rätt eftersatt. Jag är rätt säker på att det inte är falu röd, kan aldrig minnas att pappa använde det. Tror det lutar åt någon typ av lasyr. Kan man testa om det är falu röd på något sätt?
Klicka här för att svara