6 933 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Förskottsbetalning för takläggning..?
Nej, det är inte rimligt. Har aldrig hört talas om någon seriös firma som kräver förskottsbetalning. Möjligtvis, om arbetet är av större modell kan man ha delbetalning/a conto, men då skall den betalningen motsvara utfört arbete. Ett vanligt villatak med tegel eller plåt bör inte innefatta modell strörre. Men du kanske skall täcka taket med guld, eller lika illa med dagens priser, koppar...
Jag hörde nämligen att en annan hade fått betala 40 precent i förskott, det som var materialkostnad.
Jag själv ska skriva på papper imorgon och var lite nervös över hur dom ville ha betalningen.
Det är ett villatak med betong..inte koppar
Jag själv ska skriva på papper imorgon och var lite nervös över hur dom ville ha betalningen.
Det är ett villatak med betong..inte koppar
Står inte det i offerten då? Normalt är i alla fall betalning enligt faktura, 10-30 dagars betalning efter slutfört arbete, där kunden är nöjd och allt är avstädat och klart.
En firma som inte har "råd" att ligga ute med material för ett litet villatak, låter lite riskabelt. Kan säkert vara bra folk, men driver man ett företag seriöst och har gjort det ett tag så bör man ha tillräcklig marginal i firman för att ligga ute med material för ett sådant jobb.
En firma som inte har "råd" att ligga ute med material för ett litet villatak, låter lite riskabelt. Kan säkert vara bra folk, men driver man ett företag seriöst och har gjort det ett tag så bör man ha tillräcklig marginal i firman för att ligga ute med material för ett sådant jobb.
Jag hade sett till och få in en datum med vite efter det om de inte är klara med jobbet.
Har bara fått pris muntligt än så länge..Själva betalningen har vi inte diskuterat än så länge.
Vite efter ett visst datum låter klokt,,,Jobbet skulle ta dom en vecka är det sagt.
Det skumma är att dom säger att taket är 150 kvadrat medan ett annat säger 210.
Vite efter ett visst datum låter klokt,,,Jobbet skulle ta dom en vecka är det sagt.
Det skumma är att dom säger att taket är 150 kvadrat medan ett annat säger 210.
Så här års måste man nog ha lite marginal med tidsplanen. Jag skulle inte vilja att hantverkarna chansade och rev av taket en dag när regnet hänger i luften, bara för att de riskerar ett vite om de inte gör det. Visst kan man få problem med hantverkare som inte dyker upp mm, men jag tror ändå att det ligger i deras intresse att slutföra jobbet så fort som möjligt för att få betalt, i alla fall om de redan investerat tid och material i projektet och INTE tagit förskottsbetalning, som de inte borde enligt mig. 2-3 veckor låter rimligt för ett vanligt villatak så här års från etablering till avslutat och avstädat, inte effektiva arbetsdagar utan det inkluderar "dö-dagar" då det regnar/snöar.
Ang. storlek, skriv bara att det gäller taket på fastigheten, så spelar inte ytan någon roll, då är det hantverkarnas ansvar att beräkna rätt material. Arbetsinsatsen har de nog redan beräknat med ögonen. Endast vid extraarbeten, tex. utbyte av skadad råspont mm blir det aktuellt att mäta ytor. Normalt brukar utbyte av 5 kvm råspont ingå, men det ska då stå i anbudet/kontraktet.
Ang. storlek, skriv bara att det gäller taket på fastigheten, så spelar inte ytan någon roll, då är det hantverkarnas ansvar att beräkna rätt material. Arbetsinsatsen har de nog redan beräknat med ögonen. Endast vid extraarbeten, tex. utbyte av skadad råspont mm blir det aktuellt att mäta ytor. Normalt brukar utbyte av 5 kvm råspont ingå, men det ska då stå i anbudet/kontraktet.
Jag tycker det är dags för hantverkare att börja ta förskottsbetalning, då det är alldeles för mycket privatperson som inte kan göra rätt för sig. Hantverkaren har ingen aning om vad privatpersonen har för möjlighet att betala, det görs ju ingen kreditupplysning. Nej, hantverkarna är för godtrogna - jag vet en del hantverkare som har blivit s k "blåsta" av kunder.
Mycket vettig hantverkare som tar 40% i förskott (det som räknades som material).
Mycket vettig hantverkare som tar 40% i förskott (det som räknades som material).
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Och vi som läser det här forumet vet att det finns en del privatpersoner som blir blåsta av sina hantverkare, det kan ju tyckas chyst, att betala i förskott för material men det finns ju en del tex vid plattsättning, där de gjort så undermåligt jobb så allt måste knackas ner igen, och då har man ju liksom inte kvar materialet längre...
De hantverkare som snart ska gå i konkurs verkar höra till dem som är angelägnast om förskottsbetalning, samt givetvis dem som gör ett undermåligt jobb, eller inget jobb alls...
så man ska nog tänka sig noga för innan man betalar i förskott, man kan ju tex tänkas halka ner på prioritetslistan, till nedanför dem som inte är villiga att betala i förskott, och vem vet när de betat av den listan, den kan ju tänkas fyllas på hela tiden oxå.
De hantverkare som snart ska gå i konkurs verkar höra till dem som är angelägnast om förskottsbetalning, samt givetvis dem som gör ett undermåligt jobb, eller inget jobb alls...
så man ska nog tänka sig noga för innan man betalar i förskott, man kan ju tex tänkas halka ner på prioritetslistan, till nedanför dem som inte är villiga att betala i förskott, och vem vet när de betat av den listan, den kan ju tänkas fyllas på hela tiden oxå.
Vad jag kan utläsa från det trådstartaren skrivit så har inte hantverkaren i det här fallet ens nämnt ordet förskottsbetalning, uten det är något trådstartaren fått någon annanstans ifrån.
Material ska faktureras tidigast när det levererats, och arbete tidigast så fort det är utfört, i mitt tycke. Jag kan inte se något skäl att betala i förskott, och kan inte tro att en seriös byggare kräver det.
Material ska faktureras tidigast när det levererats, och arbete tidigast så fort det är utfört, i mitt tycke. Jag kan inte se något skäl att betala i förskott, och kan inte tro att en seriös byggare kräver det.
Vad kommer dit tak kosta då? ungefär sådär?
Klicka här för att svara