När snickaren skulle bära in den nyinköpta stenskivan med inbyggd ho i silgranit, upptäckte han att en stor flisa var borta.
Skadan var i kanten där hällen ska sitta.
Problemet är att jag skrev på fraktsedeln när jag fick skivan.
Jag skulle väl ha undersökt skivan mer noga, men skadan var under en planka och jag hade inte tagit bort emballaget. Trodde ju inte det skulle vara skadat där under :mad:
Min fråga är:
Finns det någon möjlighet att jag kan få en ny skiva eller har jag precis kastat ut över 25000:- i onödan?
För mig är detta mycket pengar och får jag ingen ersättning (eller ny skiva)så får det bli en skiva i laminat istället.
Killen på Kvik lovade att kolla upp detta men de eftersom han redan fått sina pengar så vet jag ju att han inte kommer jobba ihjäl sig direkt.
Jag har redan haft en sömnlös natt, hoppas ni kan lugna mig något.

Du har väl samma rätt att reklamera din bänkskiva som vad som helst annat du köpt som är felaktigt. Det är inget som Kvik behöver "kolla upp". Det är bara att skicka en ny skiva.

Det du signar på fraktsedeln är att du tagit emot godset, inte att du frånhänder dig rätten att reklamera för alla framtid.

Oj tack!
Jag var nog lite snabb med negativa tankar där.
Nu hoppas jag att du har rätt, men det låter ju onekligen vettigt det du säger.
Tack igen...

Man brukar ska kontrollera godset inom 3-7dagar eller liknande, man behöver som sagt inte kolla att godset är felfritt innan man skriver under fraktsedeln, så det är nog lugnt för er del! :)

Nope, det var inte lugnt på långa vägar :(
Vi fick hem skivan och lät denna stå i emballaget för att sedan låta snickaren lägga dit den när det var dags.
Detta tog ca två veckor pga av mycket strul med köket.
När snickaren sedan upptäckte skadan ringde jag genast till Kvik som tog kontakt med Danske Stenhuggeri som tvärvägrade eftersom det gått mer än 7 dagar sedan jag anmälde skadan.
Jag kunde dock få 10% rabatt på en ny stenskiva. :confused:

Ny kontakt med Kvik som gav mig numret till Sverigechefen för Kvik.
Vi tyckte inte det var vi som skulle prata med honom men fick till svar att "Det tar bättre om ni ringer"

Sverigechefen sa att vi skulle ta kort på skadan och skicka den till vår kontakt på Kvik som i sin tur skulle prata vidare med Danske Stenhuggeri.

Detta har jag gjort och även skickat in bilderna.

Jag har dock inte så höga förhoppningar att vi kommer få en ny skiva.

Nu till frågan:
Kan man ta detta på hemförsäkringen, och i så fall, täcker den en skada som inte åsamkats utav oss?

För övrigt är jag grymt besviken på Kvik. Leveransen var ett skämt med massor av saker som fattades och de prylar som dök upp var det ingen som helst ordning på. Allt låg huller om buller i lådor.
Till råga på allt ville de ha hela summan i förskott. (Detta nämnde de strax innan köket skulle levereras och långt efter de fick förskottet på 27000:-)

Nu är det bara stenskivan som saknas + att luckorna till överskåpen tar i spotarna och att luckan under diskhon är sladdrig.

Som sagt, grymt besviken :mad:

• spot1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • spot2.jpg
    Skapa konto
  • skiva1.jpg
    Skapa konto
Vad skall man säga?
Problemet är väl att du står som "byggherre"
Om man överlåter hela ansvaret åt en leverantör är ansvaret köksfirmans från början till slut
men om man åtar sig att göra jobbet själv kommer de undan den biten
En transportskada kan uppstå av olika orsaker
Dåligt eller inga förstärkningar ( jag ser att stenen gått av på delen vid hällen )
Omlastning är ett bekymmer där materialet ofta får utstå många smällar
Det är sällan under frakten en sådan här skada uppstår

För att få lite hjälp med reklamationen visar jag en skiss hur en ordentlig förstärkning skall se ut
Skissen visar ett snitt av den smala delen framför hällen
Hoppas det löser sig

• Genomskärning av förstärkning.jpg
    Skapa konto
Jag tror att problemet här är att om man anmäler skadan inom föreskriven tid så tar transportfirmans försäkring skadan. Om det går för lång tid så gäller inte försäkringen. Och transportföretaget brukar ha friskrivit dig för skador som upptäcks för sent. Det innebär att skadan plötsligt skulle hamna på leveramtören istället. Klart att det blir tuft att få lev. att ta på sig skadan.

moorflax skrev:
Nope, det var inte lugnt på långa vägar :(
För övrigt är jag grymt besviken på Kvik. Leveransen var ett skämt med massor av saker som fattades och de prylar som dök upp var det ingen som helst ordning på. Allt låg huller om buller i lådor.
Till råga på allt ville de ha hela summan i förskott. (Detta nämnde de strax innan köket skulle levereras och långt efter de fick förskottet på 27000:-)

Nu är det bara stenskivan som saknas + att luckorna till överskåpen tar i spotarna och att luckan under diskhon är sladdrig.

Som sagt, grymt besviken :mad:

Är det praxis att man betalar i förskott? Fick också veta från Kvik att resterande summa skall vara synligt på deras konto innan leverans (och då har jag ändå slängt in nästan 60 000 i förskott). Känns inte riktigt bra att betala hela summan innan man fått någonting.
Får för övrigt vår stenskivan i vecka från samma leverantör. Ska kolla noga vid leverans (vilket inte hade varit fallet om jag inte läst detta då köket inte kommer förrän nästa vecka och troligtvis inte kommer upp direkt)

ulrikahbg skrev:
Är det praxis att man betalar i förskott? Fick också veta från Kvik att resterande summa skall vara synligt på deras konto innan leverans (och då har jag ändå slängt in nästan 60 000 i förskott). Känns inte riktigt bra att betala hela summan innan man fått någonting.
Får för övrigt vår stenskivan i vecka från samma leverantör. Ska kolla noga vid leverans (vilket inte hade varit fallet om jag inte läst detta då köket inte kommer förrän nästa vecka och troligtvis inte kommer upp direkt)
Ja det verkar vara praxis att betala hela summan i förskott.
Vi tittade först på Noblessa men tog inte det just för att de skulle ha hela summan i förskott.
Det enda företag (vad jag vet) som inte har detta är Epoc. Om man köper via en byggfirma eller liknande borde det väl gå att få på faktura kan jag tänka mig.

Som konsument är man ju helt utlämnad. Vad händer om firman kursar efter att man betalat, men innan man får köket?

Med tanke på min erfarenhet så skulle jag råda dig Ulrikahbg att ta bort allt emballage och kontrollera skivan noga (extra noga vid ursågningar) och FÖRST DÄREFTER skriva på fraktsedeln.

Om jag hade fått ha allt detta ogjort så hade jag valt en annan köksleverantör och jag hade också kunnat tänka mig att lägga till många tusenlappar för att slippa allt strul som varit med Kvik.
När allt detta är klart ska jag skriva ett ganska skarpt mail till alla berörda parter och chefer inom Kvik. Jag är ganska säker på att detta inte hjälper, men jag tycker ändå det är viktigt att inte bara vara tyst.

Fråga:
Var ska man vända sig för att få hjälp med sånt här? Konsumentombudsmannen?

Det fina med sådana här forum är just att ryktet om ett företag inte sköter sig så sprids det snabbt och jämförs med andras erfarenheter ;)

När vi köpte kök av Culimar var det ingen förskottsbetalning.

IKEA tar betalning i efterskott.

Du kan vända dig till konsumentvägledaren i din kommun, om ni har någon sådan. Annars är konsumentombudsmannen ett alternativ. Det är så mycket pengar i detta så det borde de ta upp.

Jag menar att detta har ingenting med att du är byggherre att göra. Du är en konsument som köpt en produkt som visat sig defekt. Om du köper en TV och den lägger av efter ett halvår på grund av ett fel som fanns med från början, kan du ju reklamera den. TV-handlaren kan inte komma undan med att skylla på att du inte undersökt varan inom 7 dar.

andersmc skrev:
IKEA tar betalning i efterskott.

Du kan vända dig till konsumentvägledaren i din kommun, om ni har någon sådan. Annars är konsumentombudsmannen ett alternativ. Det är så mycket pengar i detta så det borde de ta upp.

Jag menar att detta har ingenting med att du är byggherre att göra. Du är en konsument som köpt en produkt som visat sig defekt. Om du köper en TV och den lägger av efter ett halvår på grund av ett fel som fanns med från början, kan du ju reklamera den. TV-handlaren kan inte komma undan med att skylla på att du inte undersökt varan inom 7 dar.
En defekt som uppstår ett halvår efter leverans går nog inte att jämföra med en eventuell transportskada
TV butiken står nog inte för en transportskadad TV som reklameras flera veckor efter leverans
Problemet uppstår när ingen direkt kan ställas till svars för skadan
När uppstog skadan och varför?
Var den hel när den lämnade fabriken?
Är den ordentligt packeterad för att tåla påfrestningarna vid transporten?
Har det hänt något under tiden den förvarats på byggplatsen?
När lasten står på lastbilsflaket är det transportfirman som tar över ansvaret ( Chaufförens namntecning )
När kunden godkänner transporten med sin namnteckning är det kundens ansvar
Är något fel med varan ( skador, måttfel, materialfel eller annat ) skall det meddelas inom en vecka
Det är en hel kedja av orsaker som kan ha orsakat skadan
Lite god vilja från alla parter måste nog till

Blir lite orolig nu när jag läser allt negativt runt Kvik. Vi har också tänkt ta vårat kök därifrån men nu kanske man måste tänka till två gånger.

Hos den danske Stenhuggeri verkar inte finna någon som helst Good Will...
Detta kan jag iofs förstå. De har antagligen levererat en felfri vara.
Jag antar att den blivit skadad i transporten.
Just nu ligger det hos sverigechefen för Kvik (som faktiskt var riktigt trevlig)
I morgon ska jag kontakta konsumentvägledaren.
Jag ska väl kanske inte råda någon att INTE köpa av Kvik, men om jag kunde ha det ogjort så skulle jag valt ett annat kök.
Köken är fina, men det andra... suck

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.