5 961 läst ·
43 svar
6k läst
43 svar
Finns trefas indraget? Vill installera induktionshäll - diskussion om elförsörjning med styrelse
Det finns egentligen inget du behöver "formulera för styrelsen" i frågan så länge det bara är installationen i lägenheten som ändras (under förutsättning förstås att det görs av behörig elektriker och ingen fräsning av kabelkanaler i bärande strukturer etc...). Dimensioneringen av inmatningen till din lägenhet är det den är och föreningen har ingen möjlighet att begränsa en enskild medlems nyttjande.
Om föreningen har rätt att hela husets system har små marginaler så är det inte en enskild medlems ansvar att säkerställa att det totala nyttjandet inte överskrider dessa. Ugn och spis används heller f.ö. knappast kontinuerligt eller samtidigt av samtliga boende. Om marginalerna nu är så små som dom påstår föreligger redan problem vid samtidigt användande av många laster samtidigt (i olika lägenheter). Även med befintlig installation skulle du kunna ansluta laster som kontinuerligt drar maxeffekt (25 A antagligen in till lägenheten) genom att fördela ut dessa på befintliga säkringar. Hur skulle dom kunna reglera vad du få ansluta i befintliga uttag?
Om föreningen har rätt att hela husets system har små marginaler så är det inte en enskild medlems ansvar att säkerställa att det totala nyttjandet inte överskrider dessa. Ugn och spis används heller f.ö. knappast kontinuerligt eller samtidigt av samtliga boende. Om marginalerna nu är så små som dom påstår föreligger redan problem vid samtidigt användande av många laster samtidigt (i olika lägenheter). Även med befintlig installation skulle du kunna ansluta laster som kontinuerligt drar maxeffekt (25 A antagligen in till lägenheten) genom att fördela ut dessa på befintliga säkringar. Hur skulle dom kunna reglera vad du få ansluta i befintliga uttag?
Mja, det åligger nog inte dig att tala om för styrelsen vad de ska ha och inte ha åsikter om. En BRF har väl stadgad där det går att läsa sig till vad som gäller vid renoveringar etc. Följ dessa gällande krav på ritningar, certifierade fackmän, eventuella ingrepp i servis etc så ska det inte vara några problem.E EleonorU skrev:Tack för bra och informativa svar allesammans!
Något tips på hur jag kan formulera mig för att förklara att min installation av spis och dragning av el inte är beslutsgrundade för stryelsen eller direkt påverkar övriga medlemmar?
Huvudbudskapet jag tar med mig är att trefas verkar finnas draget till elskåp in i lägenhet, jag drar sedan vidare från skåp till var spis kommer stå. Och det är upp till mig, inte styrelsen.
Är din bostadsrätt avsäkrad med 3x16A är det detta du har att rätta dig efter. Det finns inte speciellt mycket mer att "utreda" kring elen. Det går ju inte att sätta upp en handskriven lapp med varningstext "obs kör inte handdukstork, vattenkokare och brödrost samt ugn samtidigt för då blir det problem när en bergvärmepump någon annanstans i huset kör på vintern". Belastar du en fas för mycket ska din och endast din säkring lösas ut, det ska inte (om det är korrekt dimensionerat) påverka övriga hyresgäster.
/S
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Jag håller med byabin, bortsett från 25A.
Du behöver inte skriva något alls om det.
Om du vill skriva något så är det väl en allmän enkel formulering om att du inte kommer ändra någon inkommande el utan bars flytta uttag.
Du behöver inte skriva något alls om det.
Om du vill skriva något så är det väl en allmän enkel formulering om att du inte kommer ändra någon inkommande el utan bars flytta uttag.
Du har givetvis rätt, 16 A är det nog.Fairlane skrev:
Detta kan f.ö. ses på fakturan för elnätsavgift, alternativt i centralen om man har tillgång till den.
Tack! Rävsaxen jag sitter i är att dom krävt jag ska ge utlåtande för att jag inte göra några ändringar som påverkar eller försämrar elförsörjningen i föreningen eller påverkar andra medlemmar. Behöver återkoppla med någon form av info, text eller liknande.
Vad gäller infon jag har så har jag varken fått faktura eller tillgång till elskåp från nuvarande ägare (flyttar in om 2 månader). Har endast bild på skåp i lägenhet som jag postade i forumet.
Vad gäller infon jag har så har jag varken fått faktura eller tillgång till elskåp från nuvarande ägare (flyttar in om 2 månader). Har endast bild på skåp i lägenhet som jag postade i forumet.
Bilderna de givit dig visar att lägenhetens befintliga elmatning är tillräcklig för elspis. Du behöver inte ändra någonting alls eftersom befintlig stigare och huvudsäkringar är nog för dig. Prova en sådan formulering.
Du får väl helt kort förklara för styrelsen att du avser att nyttja din elanläggning på sedvanligt sätt enligt det avtal du har med din elleverantör och ser de risker med detta normala nyttjande så bör de skyndsamt åtgärda de brister föreningens elanläggning uppenbart har.E EleonorU skrev:
Troligtvis kan de nog inte kräva ett så pass omfattande utlåtande. Men svara nått i stil med att i det fall någon förändring kommer att ske på elinstallationen så kommer den att utföras fackmannamässigt. Mer än så kan ju inte du som lekman garantera.E EleonorU skrev:
Lämna det utan svar eller svara med något meningslöst som att du inte planerar några ingrepp i föreningens elförsörjning till lägenheten.E EleonorU skrev:
Den andra vägen att gå är ju att utbilda styrelsen och förklara att lägenhetens elsystem faller under ditt underhållsansvar och att ändring av det i lägenheten inte kräver styrelsens tillstånd. Jag skulle dock försöka ducka, aldrig en hit socialt att tydliggöra för ens nya grannar att de inte kan det som de är satta att sköta. Detta är dessutom särskilt svårt att göra i t ex email, en annan sak om man träffas IRL några gånger. Då kan man se till att informationen kommer gradvis utan större friktion.
Det enkla svaret har du redan fått, föreningen kan inte begränsa enskilda medlemmars nyttjande av elanläggningen i lägenheten.
Gällande ansvarsfördelning berättar elsäkerhetsverket: https://www.elsakerhetsverket.se/pr...n/sa-tar-du-ditt-ansvar-for-elen/bostadsratt/
Dimensionering av huvudsäkring är ett avtal mellan dig och elnätsägaren (inte nödvändigtvis Vattenfall, men samma principer gäller): https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/valj-ratt-huvudsakring/
I övrigt gäller bostadsrättslagen: https://lagen.nu/1991:614#K7
Se t.ex. 7 kap 7 § som klargör att tillstånd krävs för
Gällande ansvarsfördelning berättar elsäkerhetsverket: https://www.elsakerhetsverket.se/pr...n/sa-tar-du-ditt-ansvar-for-elen/bostadsratt/
Dimensionering av huvudsäkring är ett avtal mellan dig och elnätsägaren (inte nödvändigtvis Vattenfall, men samma principer gäller): https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/valj-ratt-huvudsakring/
I övrigt gäller bostadsrättslagen: https://lagen.nu/1991:614#K7
Se t.ex. 7 kap 7 § som klargör att tillstånd krävs för
- ingrepp i en bärande konstruktion,
- ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
- annan väsentlig förändring av lägenheten
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Du (@EleonorU ) måste ju kunna teckna ett elavtal när du flyttar in så det borde inte vara något problem att verifiera med ett elbolag hur mycket huvudsäkringarna är på redan nu. De vill väl ha anläggnings-ID, men det bör dde kunna få fram av adress i kombination med lägenhetsnummer och den informationen har du ju.
Du har redan fått massa bra svar, så ska inte upprepa de.
Men angående styrelsens oro för kapaciteten i hela systemet så är det väl nätägaren (Fortum) som är ansvarig för att servicen är dimensionerad för att alla abonnenter (föreningens anslutning och de enskilda lägenheterna är tillräcklig.) Så skulle det bli problem på grund av att din lägenhet ökar sitt effektuttag på grund av byte från gas- till elspis så är det i sånt fall problem på nätägarens del, dvs före föreningens och lägenheternas anläggningar.
Men angående styrelsens oro för kapaciteten i hela systemet så är det väl nätägaren (Fortum) som är ansvarig för att servicen är dimensionerad för att alla abonnenter (föreningens anslutning och de enskilda lägenheterna är tillräcklig.) Så skulle det bli problem på grund av att din lägenhet ökar sitt effektuttag på grund av byte från gas- till elspis så är det i sånt fall problem på nätägarens del, dvs före föreningens och lägenheternas anläggningar.
Bostadsrättslag 7 kap
4 § Sedan tillträde medgetts är föreningen skyldig att hålla lägenheten, huset och marken i gott skick [...] Bestämmelserna i 2 § tillämpas om [...] det på något annat sätt uppstår hinder eller men i nyttjanderätten genom föreningens vållande
2 § Är lägenheten [...] inte i det skick som bostadsrättshavaren har rätt att fordra enligt 1 §, får han avhjälpa bristen på föreningens bekostnad, om inte styrelsen på tillsägelse ombesörjer åtgärden så snart det kan ske.
1 § När lägenheten skall tillträdas första gången efter en bostadsrättsupplåtelse, skall föreningen tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet.
Klicka här för att svara