5 961 läst ·
43 svar
6k läst
43 svar
Finns trefas indraget? Vill installera induktionshäll - diskussion om elförsörjning med styrelse
Av vad man kan se på bilderna så har du:E EleonorU skrev:
1. 3 huvudsäkringar vilket indikerar trefas.
2. En fyrpolig jordfelsbrytare vilket också indikerar trefas.
3. En elcentral med 12 grupper. Jag har aldrig sett en enfascentral med så många grupper. Men omöjligt är det inte.
Utgå ifrån att det är trefas draget till lägenheten.
Det är inte en enklare lösning. Det gör ingen skillnad på effektbehovet.E EleonorU skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 255 inlägg
Tänk på att flytta på köket kräver föreningens godkännande om det påverkar vatten, avlopp och ventilation. Sådan och bärande väggar får man inte ändra på hur som helst.E EleonorU skrev:Tack alla för bra svar!
Hoppas OK att jag summerar så jag jag förstår läget korrekt.
- Trefas finns i lägenheten/indraget till skåpet. Det är sannolikt inte draget från skåp till kök pga gasspis idag samt att jag kommer byta plats på kök och då behöver dra om elen dit.
- 3f x16a = trefas? Dock är inte säkringarna trefas men det går att dra till ett trefas uttag för spis ändå?
- Huvudsaken jag behöver förstå är att rätt kapacitet redan finns i elcentral i lgh idag och att vad jag installerar eller inte då inte berör föreningen.
- Det spelar ingen roll om jag installerar spis eller häll + ugn, båda ska gå?
- Att jag behöver intyga att mina installationer inte påverkar övriga medlemmars elförsörjning låter felaktigt påstående från deras sida. Hur bemöter jag deras krav?
Hej,
Helt rätt - ordförande har sagt att dom inte är kompetenta i frågan men försöker därmed lägga hela ansvaret på mig att utreda och bekräfta. Vill inte hamn i en sits där dom menar på att det är min lägenhets fel när elen slås ut nästa gång bergvärmepumpen går igång.
Tänker dock att det inte är mitt ansvar som medlem att anlita och betala för en elektriker för att hjälpa föreningen förstå hur elförsörjningen för föreningen fungerar. Mitt ansvar är att säkerställa korrekta installationer av el i min lägenhet från mitt elskåp för min egen förbrukning. Inser jag på någotvis behöver förklara för dom att det är deras ansvar att anlita elktriker för att undersöka elförsörjningen, så kommer jag anlita min egen elektriker för arbetet i min lägenhet.
Tänker jag tokigt?
Helt rätt - ordförande har sagt att dom inte är kompetenta i frågan men försöker därmed lägga hela ansvaret på mig att utreda och bekräfta. Vill inte hamn i en sits där dom menar på att det är min lägenhets fel när elen slås ut nästa gång bergvärmepumpen går igång.
Tänker dock att det inte är mitt ansvar som medlem att anlita och betala för en elektriker för att hjälpa föreningen förstå hur elförsörjningen för föreningen fungerar. Mitt ansvar är att säkerställa korrekta installationer av el i min lägenhet från mitt elskåp för min egen förbrukning. Inser jag på någotvis behöver förklara för dom att det är deras ansvar att anlita elktriker för att undersöka elförsörjningen, så kommer jag anlita min egen elektriker för arbetet i min lägenhet.
Tänker jag tokigt?
Ja, det har jag koll på! Anledningen att frågan om el kommit upp är att jag har en renoveringsförfrågan hos styrelsen kring planritning/VA/Vent där jag berättar att jag vill plombera gasen och installera elspis.R Robert-san01 skrev:
Har anlitat en konsult som ritar ritningar för VA/vent samt att inga bärande väggar berörs.
Helt korrekt.E EleonorU skrev:Hej,
Tänker jag tokigt?
Prata inte så mycket med styrelsen om du kan undvika det utan ta det ansvar som du faktiskt har istället. Sen får styrelsen lösa sina frågor själva. Att utbilda dem skapar bara en massa onödiga konflikter om de går in med fel utgångpunkt (lägger ansvar på dig som du inte ska ha), de inser vad som åligger dem när de står inför problemet.
Redigerat:
Ansök bara om tillstånd hos styrelsen för VA, vent. och gasledningen. Rita inte in annat som t ex kökets layout, det är inte en fråga för styrelsens tillstånd. Så en ritning för avlopp och vatten och en för ventilationen. Och en ansökan i text om att få plugga gasledningen.E EleonorU skrev:Ja, det har jag koll på! Anledningen att frågan om el kommit upp är att jag har en renoveringsförfrågan hos styrelsen kring planritning/VA/Vent där jag berättar att jag vill plombera gasen och installera elspis.
Har anlitat en konsult som ritar ritningar för VA/vent samt att inga bärande väggar berörs.
Det bästa du kan göra är att anlita en elektriker
Denne ser lätt om du har tre eller enfas
Sen kan det även vara bra att byta några säkringar i centralen så att häll och ugn matas med 16A (ifall detta kan göras)
Ev behöver ledare/kabel dras om
Blanda inte in styrelsen, men se till att du får tag i en kompetent firma som vet vad de gör, samt är reggade hos ESV
Denne ser lätt om du har tre eller enfas
Sen kan det även vara bra att byta några säkringar i centralen så att häll och ugn matas med 16A (ifall detta kan göras)
Ev behöver ledare/kabel dras om
Blanda inte in styrelsen, men se till att du får tag i en kompetent firma som vet vad de gör, samt är reggade hos ESV
Detta är rimliga iakttagelser! Det finns några fallgropar;A Avemo skrev:Av vad man kan se på bilderna så har du:
1. 3 huvudsäkringar vilket indikerar trefas.
2. En fyrpolig jordfelsbrytare vilket också indikerar trefas.
3. En elcentral med 12 grupper. Jag har aldrig sett en enfascentral med så många grupper. Men omöjligt är det inte.
Utgå ifrån att det är trefas draget till lägenheten.
Det är inte en enklare lösning. Det gör ingen skillnad på effektbehovet.
1. En klåpare skulle kunna sätta i säkringar trots att anslutning saknas, men det är osannolikt.
2. Jordfelsbrytaren kan kopplas som antingen en- eller trefas, så det är ingen garanti.
3. Det är inte säkert att alla grupper i centralen är anslutna, trots att de är tillslagna.
Men utöver det verkar det som att:
4. Energimätaren till fördelning C5 mäter tre faser enligt displayen.
Bra input! Hoppas jag kan backa diskussionen och lyfta ur frågan om elen helt.
Claes Sörmland skrev:
Helt korrekt.
Prata inte så mycket med styrelsen om du kan undvika det utan ta det ansvar som du faktiskt har istället. Sen får styrelsen lösa sina frågor själva. Att utbilda dem skapar bara en massa onödiga konflikter om de går in med fel utgångpunkt (lägger ansvar på dig som du inte ska ha), de inser vad som åligger dem när de står inför problemet.
Du har rätt till tillträde till lägenheten för att fullgöra din undersökningsplikt. Begär att få besiktiga elsystemet med elektriker.
Att föreningen gnäller om att de inte vill att innehavare ska dra mer el är nonsens, i så fall är föreningens del av elsystemet underdimensionerat och det är inte ditt som innehavare. Likabehandlingsprincipen gäller, om resten har fått "tillstånd" att ha elspis ska även du få ha det. Styrelsen får lösa sitt problem.
I centralen sitter en automatsäkring märkt C16 och jag skulle tro att den går till ugnen. Räkna inte med att det finns 5 trådar till spisen. Du får låta en elinstallatör dra nya trådar och sätta in en 3-polig automatsäkring.
Att föreningen gnäller om att de inte vill att innehavare ska dra mer el är nonsens, i så fall är föreningens del av elsystemet underdimensionerat och det är inte ditt som innehavare. Likabehandlingsprincipen gäller, om resten har fått "tillstånd" att ha elspis ska även du få ha det. Styrelsen får lösa sitt problem.
I centralen sitter en automatsäkring märkt C16 och jag skulle tro att den går till ugnen. Räkna inte med att det finns 5 trådar till spisen. Du får låta en elinstallatör dra nya trådar och sätta in en 3-polig automatsäkring.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Det föreningen kan neka dig, är att utöka dina huvudsäkringar, eller att dra 3 fas till lägenheten om det inte redan finns. Men som det ser ut på bilderna så kommer det antagligen inte att behövas.
Alla former av utredningar inför en ombyggnad av din lägenhet ligger på dig som medlem. Du måste bevisa att ombyggnaden är OK, vad gäller vatten, ventillation el, hållfasthet osv. Sedan är olika föreningar olika hårda på detaljerna.
Alla former av utredningar inför en ombyggnad av din lägenhet ligger på dig som medlem. Du måste bevisa att ombyggnaden är OK, vad gäller vatten, ventillation el, hållfasthet osv. Sedan är olika föreningar olika hårda på detaljerna.
Bussig styrelse ändå att svara på frågor. Från vår styrelse hade du fått svaret, välkommen när du tillträtt och är medlem.
Elen in i huset räcker bevisligen inte till, styrelsen måste ju då agera efter alla medlemmars bästa till det är löst. Om det inta går att ansluta en lägenhet till innan det är gjort, får du vackert vänta.
Elen in i huset räcker bevisligen inte till, styrelsen måste ju då agera efter alla medlemmars bästa till det är löst. Om det inta går att ansluta en lägenhet till innan det är gjort, får du vackert vänta.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Och bara för att förtydliga det som står ovan. Det är just ingrepp i VA och ventilation som kräver styrelsens tillstånd i det här fallet så det bästa är att presentera underlag för just för detta och bara det. Inte för andra delar av köksrenoveringen som ju ligger på TS som bostadsrättshavare att besluta om. (Jag förutsätter nu efter utredningen i tråden att någon ny elstigare inte krävs till lägenheten, det hamnar ju på föreningen att bestämma om.)H hempularen skrev:
Tack för bra och informativa svar allesammans!
Något tips på hur jag kan formulera mig för att förklara att min installation av spis och dragning av el inte är beslutsgrundade för stryelsen eller direkt påverkar övriga medlemmar?
Huvudbudskapet jag tar med mig är att trefas verkar finnas draget till elskåp in i lägenhet, jag drar sedan vidare från skåp till var spis kommer stå. Och det är upp till mig, inte styrelsen.
Något tips på hur jag kan formulera mig för att förklara att min installation av spis och dragning av el inte är beslutsgrundade för stryelsen eller direkt påverkar övriga medlemmar?
Huvudbudskapet jag tar med mig är att trefas verkar finnas draget till elskåp in i lägenhet, jag drar sedan vidare från skåp till var spis kommer stå. Och det är upp till mig, inte styrelsen.