TRJBerg
useless useless skrev:
Att den drabbade kan rikta ansvaret mot dig är inte samma sak som att du blir ersättningsskyldig. Du får såklart skicka anspråket vidare till just den entreprenör av alla du anlitat som begick misstaget.
Såvitt jag förstår är möjligheten att "skicka vidare" inte något som befriar en från ersättningsskyldighet.
 
Redigerat:
Excel
S Sir Duke skrev:
Försäkringen täcker väl inte infrastruktur på tomten. Men det kostar inget att be om råd.
Ansvarsförsäkringen täcker person och sakskada, oftast upp till 10 miljoner kr. Åtminstone var det så när jag jobbade som försäkringssäljare motor/företag
 
Excel Excel skrev:
Ansvarsförsäkringen täcker person och sakskada, oftast upp till 10 miljoner kr. Åtminstone var det så när jag jobbade som försäkringssäljare motor/företag
Tack för input

Men tipset gällde att TS kunde använda sin egen hemförsäkring och det tror jag inte går
 
E
Excel Excel skrev:
Ansvarsförsäkringen täcker person och sakskada, oftast upp till 10 miljoner kr. Åtminstone var det så när jag jobbade som försäkringssäljare motor/företag
Nytt mätaskåpet, föranmälan.. 10k.
Utöver detta kan ju eons utrustning vara skadad, inkommande kabel, mätare.

Lägg upp bild på innanmätet och utsidan, kontrollera bara först att det inte är spääningsförande.
 
Excel
S Sir Duke skrev:
Tack för input

Men tipset gällde att TS kunde använda sin egen hemförsäkring och det tror jag inte går
TS kan kontakta sitt försäkringsbolag som regressar mot entreprenörens bolag. Det är ett normalt förfarande.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Självklart gör jag det. Är inte snål och vresig och har inga problem med att böja rygg. Är du lat eller?:crysmile:
Man får väl ställa kostnad mot ansträngning och ta ett logiskt beslut.
En brevlåda som är lite mer rejäl kostar betydligt mer än några hundralappar.
 
  • Gilla
BlackDragon
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Tack för input

Men tipset gällde att TS kunde använda sin egen hemförsäkring och det tror jag inte går
Det går förmodligen inte eftersom det är en gård. Självrisken ligger någonstans runt 10 000 så det är ju helt meningslöst. Kanske skulle det kunna gå på hemförsäkringen, men även där är väl självrisken ganska hög och sedan åldersavdrag på det.
 
B Bengt Åke Eng skrev:
EON som är ansvariga
deras UE deras ansvar
Precis så är det !
 
  • Gilla
Bengt Åke Eng
  • Laddar…
P PNI skrev:
Hör med ditt försäkringsbolag för huset.
De kanske kan ge några tips, hur du ska gå vidare.
Detta är en allmänt ställ fråga. Själva problemet är löst.
 
M MrDizzy skrev:
nä det kan vara skadegörelse pga vårdslöshet med.
Se länken jag postade en bit upp
Nej, skadegörelse kan det aldrig vara utan uppsåt. Att förstöra saker av misstag är inte brottsligt.

däremot kan sakskadan vara något man måste ersätta även utan uppsåt, men det är en helt annan sak än att det är brottsligt.
 
F fsn skrev:
Eon är ju uppenbart beställare så jag tror tom att anspråket kunde ställas direkt till dom.
Om Eon är entreprenör o de tar in UE, kan du kräva ersättning från dem o de får i sin tur kräva ersättning från UE
 
  • Gilla
Bengt Åke Eng
  • Laddar…
T Thomasjennyolsson skrev:
Om Eon är entreprenör o de tar in UE, kan du kräva ersättning från dem o de får i sin tur kräva ersättning från UE
Fast dom kan ju utnyttja sin storlek genom att bara koppla runt till olika personer i all evighet och hoppas att det drabbade ger upp till sist. Då måste man ju göra en stämning till sist och då måste ju summan vara så stor att det lönar sig.
 
J j-o75 skrev:
Lite absurd historia, men jag kom hem till ett totalt sönderkört elskåp ihopbundet med ett snöre i värsta ösregnet.

Eon hade aviserat att dom skulle gräva ned luft ledning till mark, så långt inga problem, men när jag pratade med en granne som varit hemma så hade grävmaskinen fått med sig ledningen och slitit bort hela skåpet, maskinisten hade då bankat ut plåten, bundit ihop det och sedan fortsatt jobbet med att fylla igen diket och så packat ihop och stuckit utan att meddela mig om olyckan.

Jag hörde givetvis av mig till eon så fort som möjligt, men dom svarade bara med att skåpet är fastighetsägarens så det var mitt problem och inte deras.
Blev givetvis aningen irriterad då jag inte hade lust att bekosta nya grejer så jag försökte mig på en ny kontakt och blev slutligen kopplad till någon ansvarig. Jag sa som det var att jag inte ens visste vem som var entreprenör och därmed inte heller visste vem jag skulle ställa kravet mot. Jag hade ju inte varit inblandad i någonting och jobbade undertiden som arbetet utfördes så till sist erbjöd han sig att kolla upp det, men ville inte lämna ut något namn.

Fick sedan ett kort mail om att dom pratat med maskinisten som inte var skyldig till någonting och därmed fanns inget att göra och självklart fick jag inte reda på vilken firma som gjort jobbet.

Efter väldigt många turer så löste det sig till sist, men till min fråga om det nu inte har gjort det, kunde man med grannens vittnesmål anmält smitning och föraren riskerat körkortet eller vilken väg skulle man gå?
Fattar inte ens poängen med att försöka neka något sånt som hänt på jobbet. Det kunde ju varit löst på några dagar i stället för flera månader.
Hej, inte för att det svarar på din fråga om smitning men här är tips om det händer någon annan - på projektkollen finns namn o telefonnummer till projektledare och ansvarig entreprenör - https://www.eon.se/om-e-on/investeringar/elnaetsinvesteringar/projektkollen
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Det går förmodligen inte eftersom det är en gård. Självrisken ligger någonstans runt 10 000 så det är ju helt meningslöst. Kanske skulle det kunna gå på hemförsäkringen, men även där är väl självrisken ganska hög och sedan åldersavdrag på det.
Jag kan inte tänka mig att det går på hemförsäkringen, den täcker normalt bara skador på och förlust av lösöre inomhus.

Däremot om du har en villaförsäkring eller fastighetsförsäkring, dessa brukar omfatta även själva byggnaden, fast inredning, maskiner och installationer för värme, vatten och avlopp, även utomhus på din egen tomtmark.

Du har antagligen även rättsskydd i försäkringen som du kan använda för att processa mot Eon.
 
  • Gilla
Thomasjennyolsson
  • Laddar…
E
M marieed2 skrev:
Hej, inte för att det svarar på din fråga om smitning men här är tips om det händer någon annan - på projektkollen finns namn o telefonnummer till projektledare och ansvarig entreprenör - [länk]
Jag la upp den länken i inlägg 70 utan respons.

Men när Marie lägger upp samma blir det jubel?!

Ett bra tips i vilket fall men ts verkar ha fokus på annat.
 
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.