47 350 läst ·
124 svar
47k läst
124 svar
Finns "smitning" för entreprenadmaskiner?
Kanske, kanske inte. Verkar vara lite av en gråzon där rättspraxis spretar. Dvs. som gräventreprenör gör man bäst i att ha en ansvarsförsäkring, men som skadelidande tänker jag att man gott kan kosta på sig att begära att det skall prövas som trafikskada om inte motparten erkänner ansvar.M -MH- skrev:
Man får väl göra som någon föreslog och dra av en skälig kostnad för reparation från elräkningen.J j-o75 skrev:
Skicka in en anmälan till trafikförsäkringsföreningen och begär ersättning därifrån. Om det var en traktorgrävare så måste den vara trafikförsäkrad och händelsen när den körde på skåpet måste fordonet varit i rörelse.J j-o75 skrev:Lite absurd historia, men jag kom hem till ett totalt sönderkört elskåp ihopbundet med ett snöre i värsta ösregnet.
Eon hade aviserat att dom skulle gräva ned luft ledning till mark, så långt inga problem, men när jag pratade med en granne som varit hemma så hade grävmaskinen fått med sig ledningen och slitit bort hela skåpet, maskinisten hade då bankat ut plåten, bundit ihop det och sedan fortsatt jobbet med att fylla igen diket och så packat ihop och stuckit utan att meddela mig om olyckan.
Jag hörde givetvis av mig till eon så fort som möjligt, men dom svarade bara med att skåpet är fastighetsägarens så det var mitt problem och inte deras.
Blev givetvis aningen irriterad då jag inte hade lust att bekosta nya grejer så jag försökte mig på en ny kontakt och blev slutligen kopplad till någon ansvarig. Jag sa som det var att jag inte ens visste vem som var entreprenör och därmed inte heller visste vem jag skulle ställa kravet mot. Jag hade ju inte varit inblandad i någonting och jobbade undertiden som arbetet utfördes så till sist erbjöd han sig att kolla upp det, men ville inte lämna ut något namn.
Fick sedan ett kort mail om att dom pratat med maskinisten som inte var skyldig till någonting och därmed fanns inget att göra och självklart fick jag inte reda på vilken firma som gjort jobbet.
Efter väldigt många turer så löste det sig till sist, men till min fråga om det nu inte har gjort det, kunde man med grannens vittnesmål anmält smitning och föraren riskerat körkortet eller vilken väg skulle man gå?
Fattar inte ens poängen med att försöka neka något sånt som hänt på jobbet. Det kunde ju varit löst på några dagar i stället för flera månader.
Skriver du bestrides på den så ska du klara dig från kronofogden.J j-o75 skrev:
Fördelen med detta är att du tvingar dem att agera och att du då kan ta upp incidenten med elskåpet. Typ du förklarar för dem i ett svarsbrev att ditt avdrag på X kr från elräkningen beror på att du anser att de har en skuld till dig på detta belopp och så beskriver du vad som hänt med elskåpet.
Japp det blir ett domstolsärende.L lbgu skrev:Skriver du bestrides på den så ska du klara dig från kronofogden.
Fördelen med detta är att du tvingar dem att agera och att du då kan ta upp incidenten med elskåpet. Typ du förklarar för dem i ett svarsbrev att ditt avdrag på X kr från elräkningen beror på att du anser att de har en skuld till dig på detta belopp och så beskriver du vad som hänt med elskåpet.
Men rätten kommer ju bara pröva om Eon har rätt till X kr för TS' elförbrukning om Y kWh. Alltså fordran som elräkningen utgör. Och det lär de ha.
Skadegörelsen måste troligen hanteras separat.
TS har fått meddelande från EON om att arbete skall utföras i anslutning till TS fastighet .S Sir Duke skrev:
EON är utföraren och skall ersätta sakskadan .EON kan sedan meddela att UE ersätter
men är ansvarig tills avslut .
TS skall omgående skicka ett meddelande om skadegörelse i samband med arbetet till
den person/avdelning som skickat meddelandet med en beskrivning av vad som hänt
och begära att brevlådan omgående ersätts.
Om inget svar inom 10 dag skicka påminnelse med tillägg att om inte skadan ersätts
inom 10 dagar kommer skadan att åtgärdas för EON s räkning . Om inget svar , fakturera
och om ej svar skicka fakturan till KFM. Fakturan behöver ej påminnas .
Ingen drar detta till rätten.
Egen avräkning mot el faktura fungerar endast med EON:s medgivande .
Rätten kommer att ta hänsyn till motkravet.S Sir Duke skrev:
Kvittning är faktiskt ett utmärkt sätt att vända på steken och tvinga motparten driva saken. Det är något som t.ex. banker och skatteverket regelmässigt ägnar sig åt. Men man får ju vara medveten om att det kan bli trassligt...
Medlem
· Jönköpings
· 27 inlägg
Maskinisten hade väl inget uppsåt att slita sönder elskåpet. Då är det olycka inte skadegörelse. Däremot borde henom anmält skadan. . Polisen kan alltid utreda det som skadegörelse men det skulle bli nedlagt.useless skrev:
Skönt att det löst sig.
Det finns även oaktsamhetsuppsåt, så om det går att visa att grävmaskinisten varit oaktsam så kan det bli skadegörelseO Olle Johanson skrev:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 636 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 636 inlägg
Är det inte egentligen bara att anmäla att nån kört på elskåpet.. altså att ett okänt motorfordon har kört på elskåpet.. om det är en grävmaskin eller snöplogen eller en bil, lastbil eller skördetröska kvittar egentligen.. ett okänt motorfordon har skadat elskåpet och då går ofta trafikförsäkringsföreningen in och täcker självrisk.. eller del av självrisk... samma sak om en okänd bil backar på din bil och smiter vid icas parkering..
Sen om det är ett elskåp så är väl allt fram till och med elmätaren nätbolagets.. Men det är ens egen kabel sen efter elskåpet.. går skåpet sönder så måste även elbolaget ha ett ansvar för det om det står vid vägkanten då det är deras elmätare där i.. att man byter mellan olika skåp eller till ett fasadskåp så får man såklart bekosta skåpet då man begärt ändringen. så kuggfrågan är ju vart sitter elmätaren och sitter den i skåpet så fota skåpet och gå till lokaltidningen med storyn om det hela så ska vi se att elbolaget tycker det är lite jobbigt..
Sen om det är ett elskåp så är väl allt fram till och med elmätaren nätbolagets.. Men det är ens egen kabel sen efter elskåpet.. går skåpet sönder så måste även elbolaget ha ett ansvar för det om det står vid vägkanten då det är deras elmätare där i.. att man byter mellan olika skåp eller till ett fasadskåp så får man såklart bekosta skåpet då man begärt ändringen. så kuggfrågan är ju vart sitter elmätaren och sitter den i skåpet så fota skåpet och gå till lokaltidningen med storyn om det hela så ska vi se att elbolaget tycker det är lite jobbigt..
Vem menar du att man ska anmäla till?P polaris78 skrev:Är det inte egentligen bara att anmäla att nån kört på elskåpet.. altså att ett okänt motorfordon har kört på elskåpet.. om det är en grävmaskin eller snöplogen eller en bil, lastbil eller skördetröska kvittar egentligen.. ett okänt motorfordon har skadat elskåpet och då går ofta trafikförsäkringsföreningen in och täcker självrisk.. eller del av självrisk... samma sak om en okänd bil backar på din bil och smiter vid icas parkering..
Sen om det är ett elskåp så är väl allt fram till och med elmätaren nätbolagets.. Men det är ens egen kabel sen efter elskåpet.. går skåpet sönder så måste även elbolaget ha ett ansvar för det om det står vid vägkanten då det är deras elmätare där i.. att man byter mellan olika skåp eller till ett fasadskåp så får man såklart bekosta skåpet då man begärt ändringen. så kuggfrågan är ju vart sitter elmätaren och sitter den i skåpet så fota skåpet och gå till lokaltidningen med storyn om det hela så ska vi se att elbolaget tycker det är lite jobbigt..
