F
J j-o75 skrev:
Ja det vet något nytt för mig. Känns som att han tog en extrem risk genom att sticka i förhållande till att han i princip hade noll att vinna. Firman tar väl kostnaden för en sådan sak.
han kanske var full? Då var det nog ett smart drag att sticka därifrån.
 
  • Gilla
  • Haha
BlackDragon och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
dom har rimligtvis grävt i marken, det kan gå illa på många olika sätt utan att vara vårdslöshet.

har du tex koll på hur många trafikolyckor det är per år utan att det klassas som vårdslöshet?
jo men vid olyckor stannar man annars blir det smitning.
Iom att personen i detta fall smet och inte stannat och försökt reda ut olyckan så implicit erkänner han därmed även skuld för vårdslöshet
 
F
M MrDizzy skrev:
jo men vid olyckor stannar man annars blir det smitning.
Iom att personen i detta fall smet och inte stannat och försökt reda ut olyckan så implicit erkänner han därmed även skuld för vårdslöshet
nej, det gör han inte. Felet var att han inte meddelade eller tog på sig skadan. Det är inte synonymt med vårdslöshet. Det står inte något i lagen om att det skulle vara synonymt, det är din egen killgissning.
 
P
M MrDizzy skrev:
jo men vid olyckor stannar man annars blir det smitning.
Iom att personen i detta fall smet och inte stannat och försökt reda ut olyckan så implicit erkänner han därmed även skuld för vårdslöshet
Det är en ynkrygg såklart. Man får ha koll på var man har sin maskin, och händer det ändå en olycka så ser man ju till att reda upp sin oreda.
Vart med om nån dåre som tryckt in betongvägg på 3 våningshus och vägrade erkänna. En ynkrygg =)
 
Rkarlsson skrev:
Det är en ynkrygg såklart. Man får ha koll på var man har sin maskin, och händer det ändå en olycka så ser man ju till att reda upp sin oreda.
Vart med om nån dåre som tryckt in betongvägg på 3 våningshus och vägrade erkänna. En ynkrygg =)
Ja precis. Alla gör fel på jobbet någongång. Detta var ju dessutom i sammanhanget ett billigt misstag i förhållande till kostnader.
 
  • Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
F fsn skrev:
han kanske var full? Då var det nog ett smart drag att sticka därifrån.
Tänkte kanske mer att han var sån som kanske begått ett par misstag för mycket på jobbet. Men vem vet?
 
  • Gilla
Anna-Lena Norberg och 1 till
  • Laddar…
F
J j-o75 skrev:
Tänkte kanske mer att han var sån som kanske begått ett par misstag för mycket på jobbet. Men vem vet?

Kanske, men det lär väl knappast bli bättre av att inte säga nåt. Att han drog iväg efter färdigt jobb har jag dock full förståelse för, vad vinner man på att stå där och vänta tills nån kommer hem. Men han borde ha meddelat beställaren eller lagt en lapp i er brevlåda om det var uppenbart att det var ert skåp.
 
F fsn skrev:
Kanske, men det lär väl knappast bli bättre av att inte säga nåt. Att han drog iväg efter färdigt jobb har jag dock full förståelse för, vad vinner man på att stå där och vänta tills nån kommer hem. Men han borde ha meddelat beställaren eller lagt en lapp i er brevlåda om det var uppenbart att det var ert skåp.
Nej det är ju onödigt att vänta. Men att meddela själv eller via arbetsledaren borde ju vara självklart.
 
J j-o75 skrev:
Lite absurd historia, men jag kom hem till ett totalt sönderkört elskåp ihopbundet med ett snöre i värsta ösregnet.

Eon hade aviserat att dom skulle gräva ned luft ledning till mark, så långt inga problem, men när jag pratade med en granne som varit hemma så hade grävmaskinen fått med sig ledningen och slitit bort hela skåpet, maskinisten hade då bankat ut plåten, bundit ihop det och sedan fortsatt jobbet med att fylla igen diket och så packat ihop och stuckit utan att meddela mig om olyckan.

Jag hörde givetvis av mig till eon så fort som möjligt, men dom svarade bara med att skåpet är fastighetsägarens så det var mitt problem och inte deras.
Blev givetvis aningen irriterad då jag inte hade lust att bekosta nya grejer så jag försökte mig på en ny kontakt och blev slutligen kopplad till någon ansvarig. Jag sa som det var att jag inte ens visste vem som var entreprenör och därmed inte heller visste vem jag skulle ställa kravet mot. Jag hade ju inte varit inblandad i någonting och jobbade undertiden som arbetet utfördes så till sist erbjöd han sig att kolla upp det, men ville inte lämna ut något namn.

Fick sedan ett kort mail om att dom pratat med maskinisten som inte var skyldig till någonting och därmed fanns inget att göra och självklart fick jag inte reda på vilken firma som gjort jobbet.

Efter väldigt många turer så löste det sig till sist, men till min fråga om det nu inte har gjort det, kunde man med grannens vittnesmål anmält smitning och föraren riskerat körkortet eller vilken väg skulle man gå?
Fattar inte ens poängen med att försöka neka något sånt som hänt på jobbet. Det kunde ju varit löst på några dagar i stället för flera månader.
Skaffa en övervakningskamera, som många i USA har gjort. Det går inte att neka till en kort film som visar hela händelseförloppet.
 
F fsn skrev:
Gräver man sönder ett elskåp när man står uppställd och gräver så är det inte trafikförsäkringen som täcker det. Entreprenadförsäkringen har en förbannat fet självrisk, därför drar man och ligger lågt. Den som gör fel är Eon som vägrar berätta vem entreprenören är, därför får man ställa kravet mot Eon istället. Dom kan slingra sig bäst dom vill, dom är "byggherre" och totalt ansvariga för sin entreprenad.
Helt rätt!
 
J j-o75 skrev:
Går det? Är det så att om jag beställer ett jobb och entreprenören klantar sig så kan jag bli ersättningsskyldig?
Du blandar verkligen äpplen med päron. Eon äger luftledningen, hela vägen in till ditt mätarskåp. De utför ett arbete på luftledningen för att lägga ner den i marken och i samband med arbetet skadas ditt mätarskåp. Vem som utför arbetet är oväsentligt då det är Eon, som ägare (beställare) som är ansvariga för alla skador som uppkommer i samband med arbetet. Eventuella anspråk på skador regleras från din sida med Eon som i sin tur reglerar det med entreprenören. Entreprenören har ansvar gentemot beställaren (Eon). Viss vägledning finns i AB04, Entreprenadrätt
 
  • Gilla
BlackDragon och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, för att få dit maskinen behövs körkort, men inte för att använda den på platsen...
Men det är onödigt hårklyveri. Faktum kvarstår - Gräver man sönder ett elskåp så är det inte ett trafikbrott och således kan inte körkortet bli indraget.
Körkortet kan bli indraget för annat än trafikbrott..
EX
Morddömd för körkortet indraget.
Kriminalvården återanpassar intagna och bekostar körkortsutbildning inför frigivningen.
 
Jag var med om en liknande situation. Kommer hem och brevlådan är nerkörd.

Jag vet att det är en byggarbetsplats en bit bort och de behöver svänga förbi min tomt på vägen. Jag går dit och träffar han som kör grävmaskinen och säger vad det gäller. Jag får som svar. " Åh vad bra att du kommer. Vi slog ner din brevlåda med maskintrailern imorse. Ring min chef och red ut det. Här är numret."

Allt gott tänkte jag och sökte chefen. Han var trevlig men hänvisade till transportföretaget. Fick till slut tag på chefen där som vägrade ta på sig något ansvar. Fick förklaringen att det var massor med folk som ringer om nerkörda brevlådor och han kan inte betala alla dem. Och deras trailer var minsann inte trasig så det kan omöjligen vara dem. Att grävmaskinisten erkänt brydde han sig inte om alls.
Ringde mitt försäkringsbolag. Det blev "sorry, det är ju transportföretaget som måste ta detta... Men om de vägrar testa med Trafikförsäkringsföreningen."

Sagt och gjort. Blev en polisanmälan och sen anmälan till tff. Blev dock nekade ersättning eftersom gärningsmannen var känd. Tff ersätter bara när det är en okänd gärningsperson...

Efter många samtal med mitt försäkringsbolag fick jag dock ersättningen men efter åldersavdrag var det mer en symbolisk summa.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Det låter absurt, vi utför jobb åt Ellevio i stockholm. Och han som kör maskin kan olyckligen ibland skada något. Han slog i ett elskåp en gång, vi måste säkra platsen stanna kvar tills behörig elektriker kommer och slutligen säkrar skåpet med vad som krävs och huva över. Skadar vi något som även är privat så är det bara säkra, kontakta ägaren samt sedan åtgärda. Dåliga entreprenörer finns där många av tyvärr, vi vill behålla vårt jobb då är det bara göra rätt.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Lite absurd historia, men jag kom hem till ett totalt sönderkört elskåp ihopbundet med ett snöre i värsta ösregnet.

Eon hade aviserat att dom skulle gräva ned luft ledning till mark, så långt inga problem, men när jag pratade med en granne som varit hemma så hade grävmaskinen fått med sig ledningen och slitit bort hela skåpet, maskinisten hade då bankat ut plåten, bundit ihop det och sedan fortsatt jobbet med att fylla igen diket och så packat ihop och stuckit utan att meddela mig om olyckan.

Jag hörde givetvis av mig till eon så fort som möjligt, men dom svarade bara med att skåpet är fastighetsägarens så det var mitt problem och inte deras.
Blev givetvis aningen irriterad då jag inte hade lust att bekosta nya grejer så jag försökte mig på en ny kontakt och blev slutligen kopplad till någon ansvarig. Jag sa som det var att jag inte ens visste vem som var entreprenör och därmed inte heller visste vem jag skulle ställa kravet mot. Jag hade ju inte varit inblandad i någonting och jobbade undertiden som arbetet utfördes så till sist erbjöd han sig att kolla upp det, men ville inte lämna ut något namn.

Fick sedan ett kort mail om att dom pratat med maskinisten som inte var skyldig till någonting och därmed fanns inget att göra och självklart fick jag inte reda på vilken firma som gjort jobbet.

Efter väldigt många turer så löste det sig till sist, men till min fråga om det nu inte har gjort det, kunde man med grannens vittnesmål anmält smitning och föraren riskerat körkortet eller vilken väg skulle man gå?
Fattar inte ens poängen med att försöka neka något sånt som hänt på jobbet. Det kunde ju varit löst på några dagar i stället för flera månader.
Hur ska du kunna ställa grävmaskinisten till svars när du inte ens visste vem det var?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.