Excel Excel skrev:
Dessa fordon har en oftast trafikförsäkring. Dessutom finns säkerligen extra ansvarsförsäkring som även täcker in entreprenadverksamheten.
I detta fallet nådde förmodligen inte ens summan upp till självrisken som brukar vara jättehög på ansvarsförsäkring, men den i förhållandevis lilla summan borde ju ännu mindre locka till smitning. Totalt sett med nedgrävning av det som gjordes måste man ju varit uppe i miljonsummor ändå.
 
Wilhelm14 Wilhelm14 skrev:
Fast 1 vittne som i absolut bästa fall kan placera en viss grävmaskinsmodell med en viss maskinförare på platsen räcker inte. Det finns ingen mening som helst att anmäla, FU kommer läggas ner efter 2 veckor "i brist på bevis" och inte påverka företaget
Precis. Jag har presenterat betydligt mer än bara ett vittne i ett annat fall, men utan åtgärd. Att polisen skulle ta något sådant på allvar känns tyvärr orimligt. I så fall får man väl gå via tingsrätten, men då lägger man ju både tid och pengar så att det förmodligen inte lönar sig ändå.
Men det hade nog gått lättare att gå direkt till entreprenören om jag vetat vem det var. Dom är ju ofta lite mindre och kanske mer rädda om sitt rykte än vad ett monopolbolag behöver vara. Det är ju inte direkt så att jag kan byta nätleverantör om jag är missnöjd.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
Excel Excel skrev:
Dessa fordon har en oftast trafikförsäkring. Dessutom finns säkerligen extra ansvarsförsäkring som även täcker in entreprenadverksamheten.
Gräver man sönder ett elskåp när man står uppställd och gräver så är det inte trafikförsäkringen som täcker det. Entreprenadförsäkringen har en förbannat fet självrisk, därför drar man och ligger lågt. Den som gör fel är Eon som vägrar berätta vem entreprenören är, därför får man ställa kravet mot Eon istället. Dom kan slingra sig bäst dom vill, dom är "byggherre" och totalt ansvariga för sin entreprenad.
 
Redigerat:
  • Gilla
wirev och 11 till
  • Laddar…
H
Vet att hos oss så är vi glada om hjullastare eller grävmaskin orsakat olyckan då självrisken är lägre för oss då.
Vi har självrisk på 10000 på dom.
Självrisken på bil är 50000 hos oss.
Så naturligt är att det är ofta hjullastaren som kör på en bil inte tvärt om. :crysmile:.
 
  • Haha
  • Gilla
Dannnnnnne och 4 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Ja, för att få dit maskinen behövs körkort, men inte för att använda den på platsen...
Men det är onödigt hårklyveri. Faktum kvarstår - Gräver man sönder ett elskåp så är det inte ett trafikbrott och således kan inte körkortet bli indraget.
Står han uppe på vägen så måste han ha körkort för att gräva. Utöver alla andra krav som finns för att få gräva för vita pengar.
Dock lär det handla om skadegörelse och inte smitning ändå.
 
F
Rkarlsson skrev:
Står han uppe på vägen så måste han ha körkort för att gräva. Utöver alla andra krav som finns för att få gräva för vita pengar.
Dock lär det handla om skadegörelse och inte smitning ändå.
Hur kan det bli skadegörelse, han mulade knappast skåpet med vilje och skadegörelse är ett uppsåt. Det låter mer som den från Monopol ”oförstånd i ämbetet”.
 
F fsn skrev:
Hur kan det bli skadegörelse, han mulade knappast skåpet med vilje och skadegörelse är ett uppsåt. Det låter mer som den från Monopol ”oförstånd i ämbetet”.
nä det kan vara skadegörelse pga vårdslöshet med.
Se länken jag postade en bit upp
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Grävning i ett dike räknas inte som vägtrafik. Behövs inte ens körkort.
Så om man kör av vägen och krockar med ett hus i en trädgård är det inte ett trafikbrott ?
 
F
M MrDizzy skrev:
nä det kan vara skadegörelse pga vårdslöshet med.
Se länken jag postade en bit upp

ja, det kan det vara men det måste det inte vara och det förefaller som osannolikt i ett sånt här fall.
 
P
P Peter787 skrev:
Så om man kör av vägen och krockar med ett hus i en trädgård är det inte ett trafikbrott ?
Jo för att om man inte har körkort så får man inte köra grävmaskin på vägar som inte är tillräckligt inhägnade områden.
Vi kör både truckar och hjullastare på jobbet. Om någon utan körkort tar vår motviktstruck och kör ut på vår gård (utanför dörren) så är det direkt olovlig körning då vi inte har inhägnat och det går trafik på vår privata mark (100% privata)
Får jag köra grävskopa utan körkort på privat mark? (lawline.se)

Om man kör av vägen med en grävmaskin så är det ju direkt gravt oaktsam körning
 
F fsn skrev:
ja, det kan det vara men det måste det inte vara och det förefaller som osannolikt i ett sånt här fall.
Klantar man sig då att man mosar ett elskåp med en maskin tycker jag iaf att det är vårdslöshet.
Men om rätten skulle tycka det vet jag dock inte
 
P Peter787 skrev:
Så om man kör av vägen och krockar med ett hus i en trädgård är det inte ett trafikbrott ?
Eftersom att trafikförordningen och dess straffbestämmelser inte är tillämpliga i detta fall så länge man följt arbetsmiljöförordningen och i förlängningen AFS 1999:3 (jag är dock ingen jurist och kan ha fel)
 
F fsn skrev:
Gräver man sönder ett elskåp när man står uppställd och gräver så är det inte trafikförsäkringen som täcker det. Entreprenadförsäkringen har en förbannat fet självrisk, därför drar man och ligger lågt. Den som gör fel är Eon som vägrar berätta vem entreprenören är, därför får man ställa kravet mot Eon istället. Dom kan slingra sig bäst dom vill, dom är "byggherre" och totalt ansvariga för sin entreprenad.
Den som gjorde fel från början är väl ändå föraren som kunde ring chefen och berättat, denne kunde sedan bara bokat elektriker och sedan bar saken ur världen. I stället drar han på sig risken att bli anmäld och sedan känd som idioten som försökte smita. Även om inte jag vet vem det var så lär ju eon meddelat sin entreprenör som i sin tur givetvis vet vem som gjorde jobbet där.
Summan motsvarar ju inte ens det maskinen kostar på en dag så för firman är det ju inte ens lönt att försöka ta på försäkringen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
maria01 och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
nä det kan vara skadegörelse pga vårdslöshet med.
Se länken jag postade en bit upp
Ja det vet något nytt för mig. Känns som att han tog en extrem risk genom att sticka i förhållande till att han i princip hade noll att vinna. Firman tar väl kostnaden för en sådan sak.
 
F
M MrDizzy skrev:
Klantar man sig då att man mosar ett elskåp med en maskin tycker jag iaf att det är vårdslöshet.
Men om rätten skulle tycka det vet jag dock inte
dom har rimligtvis grävt i marken, det kan gå illa på många olika sätt utan att vara vårdslöshet.

har du tex koll på hur många trafikolyckor det är per år utan att det klassas som vårdslöshet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.