M Mats_F_S skrev:
Jag planerar att komplettera vårt hus som idag har elpanna och vattenburen golvvärme med en uteluft/vatten-värmepump. Värmepumpar i aktuell storlek har 1-fas kompressor och jag har kollat hur de större lasterna i huset är fördelade på faserna för att hitta vilken fas det är bäst att ansluta värmepumpen till; och det är samma fas där diskmaskinen sitter. Diskmaskinens max-ström tillsammans med det som värmepumpen kommer att dra gör ändå att husets nuvarande avsäkring nog inte räcker till. Naturligtvis kan man gå upp i säkringsstorlek men då gör den högre nätavgiften att lönsamhetskalkylen för värmepumpen försämras ganska rejält. Diskmaskinen kommer ändå snart att falla för åldersstrecket så jag spanar efter någon ny modell med lägre effektbehov, dvs mindre värmeelement (jag inser att disken givetvis tar längre tid då) men har inte hittat någon. Finns det överhuvudtaget diskmaskiner med lägre max. effekt än de c:a 2000 W som de flesta verkar ha?

Eco-programmet på vår nuvarande maskin, och alla andra förmodar jag, sänker iofs energibehovet genom att diska vid lägre temperatur och på längre tid men effektbehovet under uppvärmning är ju detsamma. Och vid torkning, som borde vara avstängbar men inte är det på vår maskin.

(Att säkringsstorleken inte är ett problem idag trots större energiförbrukning än i framtiden beror på att elpannan dels fördelar sin effekt på alla 3 faser och dels har strömavkännare i elcentralen så den anpassar sig till husets övriga effektuttag)

/Mats
Vi har samma behov av en diskmaskin som har så lågt effektbehov som möjligt. Vi har en 10A säkring som ska bytas till 13A (1,5 tråd) En Cylinda behöver 1900w men skulle behöva något under 1500w för att slippa prioritera mellan olika köksutrustning.

Och detta avser ett kök i en BRF där det inte är givet att vi får dra ny matning. Och vi bryr oss inte om hur mycket den drar bara vi kan lösa problemet.

Är det ett verkligt problem? Vi överlastar titt som tätt våra 16A huvudsäkringar enligt Tibbers logg men det håller ändå, 17-18A verkar gå hur länge som helst.

Diskmaskin, torktumlare och tvättmaskin går på varsin fas, spis och ugn delar på samma tre.

Men bara för att det är en märkeffekt på 2400W t.ex så drar ju inte apparaten det konstant, tvärtom så är det oftast mkt mindre. Och korta stunder med överlast är som sagt inga problem.

Sen är det ju mikro och dammsugare och annan utrustning som kan iväg lite med. Men dom sagt, inga problem, så ta inte ut något i förskott.

• Gilla
Bill Algö och 3 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Är det ett verkligt problem? Vi överlastar titt som tätt våra 16A huvudsäkringar enligt Tibbers logg men det håller ändå, 17-18A verkar gå hur länge som helst.

Diskmaskin, torktumlare och tvättmaskin går på varsin fas, spis och ugn delar på samma tre.

Men bara för att det är en märkeffekt på 2400W t.ex så drar ju inte apparaten det konstant, tvärtom så är det oftast mkt mindre. Och korta stunder med överlast är som sagt inga problem.

Sen är det ju mikro och dammsugare och annan utrustning som kan iväg lite med. Men dom sagt, inga problem, så ta inte ut något i förskott.
Tänker att eftersom vi inte har köpt diskmaskinen ännu kan vi försöka hålla ner effekten så mycket som möjligt. Vi lär byta ut hushållsmaskinen och micron så att vi teoretiskt inte peakar över 2800W (13A) så har vi 190W för ev toppar

Vi har en Siemens SX75ZX05CE. Hittar inte ens vad den har för märkeffekt på deras sida men jag kanske letar dåligt.

Men här har du i alla fall exakt effekt under ett vanligt 45-65 graders Auto-program som tar 2.5 timmar. Det är korta stunder den är uppe i 2000W. Den låga effekten efter 120 minuter är Zeolit-torkningens fläkt som går. Det är är nog ganska typiska siffror. Du behöver nog inte bekymra dig så mycket över effekten. Och mikron, hur ofta kör du den mer än två minuter?

(Varför jag ens har loggar? Jag tänkte automatisera schemaläggningen till att köra de billigaste timmarna på natten automatiskt, men insåg efter lite räknande att jag skulle tjäna några kronor jämfört med att bara schemalägga kl 2 varje natt automatiskt..)

Edit: Enligt handboken är märkeffekten 2,4kW.

Effektförbrukningsdiagram för Siemens SX75ZX05CE diskmaskin under ett 45-65 graders Auto-program, visar effektvariationer över 2,5 timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Vi har en Siemens SX75ZX05CE. Hittar inte ens vad den har för märkeffekt på deras sida men jag kanske letar dåligt.

Men här har du i alla fall exakt effekt under ett vanligt 45-65 graders Auto-program som tar 2.5 timmar. Det är korta stunder den är uppe i 2000W. Den låga effekten efter 120 minuter är Zeolit-torkningens fläkt som går. Det är är nog ganska typiska siffror. Du behöver nog inte bekymra dig så mycket över effekten. Och mikron, hur ofta kör du den mer än två minuter?

(Varför jag ens har loggar? Jag tänkte automatisera schemaläggningen till att köra de billigaste timmarna på natten automatiskt, men insåg efter lite räknande att jag skulle tjäna några kronor jämfört med att bara schemalägga kl 2 varje natt automatiskt..)

Edit: Enligt handboken är märkeffekten 2,4kW.

[bild]
Verkar som att även diskmaskinstillverkaren har skapat lite utrymme för peakvärden 👍🏻

JT2 JT2 skrev:
Vi har samma behov av en diskmaskin som har så lågt effektbehov som möjligt. Vi har en 10A säkring som ska bytas till 13A (1,5 tråd) En Cylinda behöver 1900w men skulle behöva något under 1500w för att slippa prioritera mellan olika köksutrustning.

Och detta avser ett kök i en BRF där det inte är givet att vi får dra ny matning. Och vi bryr oss inte om hur mycket den drar bara vi kan lösa problemet.
Tolkar jag dig rätt att du tänkt att dra vidare matning till diskmaskinen från något köksbänkuttag då en egen matning med egen säkring till diskmaskinen inte är möjlig att dra?
Jag ser dock inget större problem att köra 1900W diskmaskin ihop med 1100W mikrovågsugn samtidigt på 10A säkring då jag har svårt att se att du skulle köra något i micron på full effekt längre än 10 minuter.

• Gilla
JT2
  • Laddar…
JT2 JT2 skrev:
Och detta avser ett kök i en BRF där det inte är givet att vi får dra ny matning.
Varför skulle inte det vara möjligt? Hur ni lägenheten i andra hand eller har ni märkliga stadgar?

• Gilla
roger.lehrberg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle inte det vara möjligt? Hur ni lägenheten i andra hand eller har ni märkliga stadgar?
Jag inser att jag formulerad mig fel. Vi får så klart ansluta fler säkringar så länge det finns plats. Det vi där emot inte får göra är att borra hål genom väggarna utan särskilt tillstånd. Vil
S SirKnasen skrev:
Tolkar jag dig rätt att du tänkt att dra vidare matning till diskmaskinen från något köksbänkuttag då en egen matning med egen säkring till diskmaskinen inte är möjlig att dra?
Jag ser dock inget större problem att köra 1900W diskmaskin ihop med 1100W mikrovågsugn samtidigt på 10A säkring då jag har svårt att se att du skulle köra något i micron på full effekt längre än 10 minuter.
Det stämmer. Samma säkring förser även en kyl och en frys med el (det är skåp från 2012 och det lite oklart vad dom drar).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.