J Josth skrev:
Finns nya diskmaskiner som kan anslutas till både varm- och kallvatten för ett perfekt diskresultat.
Nu blev jag nyfiken. Vilka konsumentdiskmaskiner kan anslutas till varm- och kallvatten samtidigt?

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om du lastar en 16A säkring med 20A så håller den många minuter. Lastar du den med 35A löser den så gott som direkt. Värmer du i DM 5L vatten så handlar det om överlast i några minuter.

En smart egenbyggd effektvakt ändar på bör temperaturen så att värmepumpen pausar då den tycker huset är varmare än önskad temp... Värmer du bara hus och inte tappvatten borde detta funka fint...
Jag har av misstag (kanske hade jag ingen 16A säkring hemma) satt in en 10A säkring för laddningen av laddhybriden som laddar i tre timmar med 16A. Den håller fortfarande efter ca 200 laddcykler...

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
wildeside
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har av misstag (kanske hade jag ingen 16A säkring hemma) satt in en 10A säkring för laddningen av laddhybriden som laddar i tre timmar med 16A. Den håller fortfarande efter ca 200 laddcykler...
Klen laddare helt klart😂

Rörande varmvatten, sätt in en duschblandare på 30 grader innan, det fungerar bra. Inte för varmt för känslig disk och sänker elförbrukningen

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Klen laddare helt klart😂
Nej, jag ser på HAN-porten att den faktiskt drar 16A.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande varmvatten, sätt in en duschblandare på 30 grader innan, det fungerar bra. Inte för varmt för känslig disk och sänker elförbrukningen
Hmm det beror väl lite på hur långa ledningar man har från VVB:n till diskmaskinen
Det kostar väl inte mer att värma vatten i diskmaskin än VVB:n?

B
Om man har en on/off effektvakt och vill styra en värmepump som är stendum och saknar all form av externa styrmöjligheter.

Låt koppla ett relä som istället för framtempens givare (antar att det är ngn form av ntc-motstånd), kopplar in ett fast motstånd som motsvarar t.ex..70c. Då kommer ju värmepumpen relativt snabbt backa undan och stänga av. Effektvakten drar relät som växlar "givare".

• Gilla
Mats_F_S och 1 till
  • Laddar…
tommib
wildeside wildeside skrev:
Hmm det beror väl lite på hur långa ledningar man har från VVB:n till diskmaskinen
Det kostar väl inte mer att värma vatten i diskmaskin än VVB:n?
Jo, om VVBn värmer med värmepump. Diskmaskinen är en resistiv vattenkokare.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
tommib tommib skrev:
Jo, om VVBn värmer med värmepump. Diskmaskinen är en resistiv vattenkokare.
Ger mej F inte det beror fortfarande hur lång ifrån VVB står😂😉

Blev enkelspårigt i nöten tänkte inte på värmepump som värmer vattnet med.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
M Mats_F_S skrev:
Jag planerar att komplettera vårt hus som idag har elpanna och vattenburen golvvärme med en uteluft/vatten-värmepump. Värmepumpar i aktuell storlek har 1-fas kompressor och jag har kollat hur de större lasterna i huset är fördelade på faserna för att hitta vilken fas det är bäst att ansluta värmepumpen till; och det är samma fas där diskmaskinen sitter. Diskmaskinens max-ström tillsammans med det som värmepumpen kommer att dra gör ändå att husets nuvarande avsäkring nog inte räcker till. Naturligtvis kan man gå upp i säkringsstorlek men då gör den högre nätavgiften att lönsamhetskalkylen för värmepumpen försämras ganska rejält. Diskmaskinen kommer ändå snart att falla för åldersstrecket så jag spanar efter någon ny modell med lägre effektbehov, dvs mindre värmeelement (jag inser att disken givetvis tar längre tid då) men har inte hittat någon. Finns det överhuvudtaget diskmaskiner med lägre max. effekt än de c:a 2000 W som de flesta verkar ha?

Eco-programmet på vår nuvarande maskin, och alla andra förmodar jag, sänker iofs energibehovet genom att diska vid lägre temperatur och på längre tid men effektbehovet under uppvärmning är ju detsamma. Och vid torkning, som borde vara avstängbar men inte är det på vår maskin.

(Att säkringsstorleken inte är ett problem idag trots större energiförbrukning än i framtiden beror på att elpannan dels fördelar sin effekt på alla 3 faser och dels har strömavkännare i elcentralen så den anpassar sig till husets övriga effektuttag)

/Mats
Hej, Fyi alla maskiner förlänger inte programtiden.
Vår familj har en Bosch Diskmaskin SMU53M72SK
Som vi har ställt in på ECO>45grader samt diskar alltid på 33minuters programmet och det har funkat för oss i alla år hittills.
Har också en Bosch Tvättmaskin WAT286H1BY där vi använder Speed>15-60min inkl. Centrifugering på. (Nu har vi iofs varken oljiga Verkstadskläder, Ridkläder eller brottarbrallor).
Kör bara Maxtemp & Trumrengöring någon gång per kvartal för att inte ”slagga igen” maskinerna & avloppet.
Elförbrukningen idag är inte högre än våra tidigare vitvarorna vi haft. (Med 1,5timmars programtider)
Jag personligen har aldrig förstått vitsen med att ha behöva vänta i timmar på att disk & kläder ska bli rena…😉

När jag bodde i pytteliten lägenhet som egentligen hörde till en annan, så körde jag följande på en 10A säkring:
Speldator, kyl, frys. Bänkspis med ugn och två plattor, vattenkokare mm. Bänkdiskmaskin blev dock droppen, och säkringen gick lite nu och då vid disk. Satte den då på Eco (45 grader) och kopplade den endast på varmvattnet. Det blev rent och värmeelementet gick aldrig igång, så Inga fler trasiga proppar.

Att använda varmvatten är också billigare med vanlig VVB om du kan styra vilka timmar vattnet produceras och har timtaxa.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
wildeside
pacman42 pacman42 skrev:
Att använda varmvatten är också billigare med vanlig VVB om du kan styra vilka timmar vattnet produceras och har timtaxa.
Nääää är du säker på det!😂
Känns som att det är lika dant med allt man köper, det är billigare att köpa när priset är lägre.🤔

Redigerat:
tommib tommib skrev:
Nibes modeller har normalt extern blockering eller någon form av extern termostatstyrning. Om man utnyttjar en sådan ingång på värmepumpen är det sannolikt inget problem alls att få en effektvakt att styra den.
Ja de har digitala ingångar man kan ansluta potentialfria kontakter till för att t.ex. blockera värme- eller varmvattendrift. Undrar om de stänger, och senare återstartar, på ett kontrollerat/"snällt" sätt eller om det bara är brutal on/off?

B
M Mats_F_S skrev:
Ja de har digitala ingångar man kan ansluta potentialfria kontakter till för att t.ex. blockera värme- eller varmvattendrift. Undrar om de stänger, och senare återstartar, på ett kontrollerat/"snällt" sätt eller om det bara är brutal on/off?
De borde stänga på ett snällt sätt, det är ju ingen extern nödstopp vi pratar om,.utan en ingång som är tänkt att användas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.