2 356 läst ·
28 svar
2k läst
28 svar
Finns det upp och ner på brytare?
Det faller lite med moderna smarta brytare också. Fjädrade smarta brytare löser problemet - upp är släcka och tända...A Avemo skrev:
Kul diskussion. På bilden är det en vippströmbrytare och på en panel slår man PÅ eller ON uppåt, inte sant? Analogt slår man AV/OFF nedåt. Dock inte i en Volvo 240 slog det mig nu... Men hursom - hos mig är brytarna så att man tänder uppåt. Måste man välja är jag nog i tända-uppåt-laget.
Kul med en sån här tråd igen
kom och tänka på detta när jag såg 2-poliga brytare, markerade med "0" för avstängd, hänga förpackade i butiken. Det var då tydligt att tillverkarens intention är att nederdel intryckt innebär "av". För inte skulle de väl paketera sina produkter upp och ner?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Man bör ju ha samma håll i hela huset.
För en synskadad person så bör de vara åt samma håll i hela huset och svensk standard säger tänt upp.
Men sen har vi detta nya med återfjädrande brytare då det sitter någon logik bakom.
Det tycker i alla fall inte jag.
För en synskadad person så bör de vara åt samma håll i hela huset och svensk standard säger tänt upp.
Men sen har vi detta nya med återfjädrande brytare då det sitter någon logik bakom.
Är det så snyggt då att ha tända på nederdelen av brytaren då?Dan1891 skrev:
Det tycker i alla fall inte jag.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Finns det stabil stolpfot för att sätta staketstolpar uppe på altan?
Byggmaterial & Byggteknik -
Finns det bidrag för att effektivisera uppvärmningssystemet och isoleringen av huset?
Värme allmänt -
Finns det risk att vatten fryser i hus fast det uppvärmt om det står obebott några veckor på vintern
Vatten & Avlopp